Kunstsneeuw: dweilen met de kraan open

• Harry (Winterberg)

De laatste 15 jaar is het niet warmer geworden, valt er niet minder sneeuw en ook niet later sneeuw. In Kitzbuehel is het bijvoorbeeld ies kouder en juist sneeuwrijker geworden, idem bij ons in het Sauerland, waar de milieubeweging inmiddels juist blij is et de sneeuwkanonnen: zeldzame plantjes komen massaal terug en de vegetatie is veel beter dan op niet esneeuwde pistes.

Dezelfde klimaatroeptoeters riepen in 1990 dat skien in Winterberg in 2010 niet meer zou Kunnen. De afgelopen 3 jaar hebben we gemiddeld 110 dagen, waarvan ca 70 op natuursneeuw geskied…. niveau 1950-1970!!!

• JW

Knap ! Die sneeuwkanonnen die zeldzame plantjes uitspuwen !

Maar zonder dollen: dat het met de natuur in Sauerland behoorlijk goed gaat is, voor zover ik heb gelezen, vooral te danken aan de wijze waarop hier met e.e.a. wordt omgegaan. Daar komt best veel bij kijken.

Zodra jullie, net als Ischgl, ook als het nog lekker zacht is al laatste week november de poorten willen openen, en tot ver in april zouden blijven besneeuwen, dan zou het toch een ander verhaal worden.

Overigens zou ik ook niet weten hoe je nog sneeuw zou kunnen maken bij te hoge temperaturen, zonder toevoeging van chemicaliën. En bij die temperaturen ligt m.i. dan, ook met sneeuwkanonnen, jullie maximale grens.

En als je hardnekkig wilt beweren dat er de laatste decennia geen aanzienlijke opwarming van de aarde heeft plaats gevonden, dan ben je m.i. slecht geïnformeerd. Dat het lokaal/regionaal wel es een paar jaar lang kan afwijken, zal ook niemand ontkennen.

Nederland kan in de komende 30 jaar ook nog best een paar elfstedentochten krijgen.

De kans dat die “70 dagen op natuursneeuw, niveau 1950-1970” over langere termijn gerekend in stand blijft lijkt mij dan ook vrijwel nihil. Overigens denk ik dat je dat niveau vanaf 2000 ook niet elk jaar hebt gehad, of vergis ik me daarin ?

• Harry (Winterberg)

@JW

De sneeuwgrens was ongeveer 80 meter omhoog gegaan sinds 1910, thats it, en de tendens is weer dalende. Gebieden die 15 jaar geleden afgeschreven werden door een te lage ligging draaien de laatste jaren weer vaak tientallen dagen per seizoen. Ik vermoed dat de gemiddelde sneeuwgrens inmiddels weer 40 meter is gedaald, maar daar heb ik geen harde cijfers over. Wel heb ik harde cijfers over het aantal dagen dat de Nordhang (alleen natuursneeuw) op de Kahler Asten in bedrijf was en dat is de laatste 10 jaar opvallend veel vaker dan in de jaren 90 en vergelijkbaar met (zelfs iets beter dan) de jaren 50 en 60.

Besneeuwd werd en wordt er pas vanaf -2, meestal eerst bij -4 graden. De zeldzame plantjes doorstaan de winter veel beter met een isolerende deken van kunstsneeuw en daardoor planten ze zich letterlijk op veel betere wijze voort.

In Winterberg wordt besneeuwd van november tot uiterlijk begin maart, dus buiten het groeiseizoen. Ook in de Alpen wordt niet in het groeiseizoen gensneeuwd en is de impact op de flora en fauna nagenoeg nihil.

Sinds 15 jaar is de gemiddelde temperatuur niet meer gestegen, daarvoor gedurende 30 jaar wel, hetgeen onder meer verband hoiudt met veel minder mist, doordat de lucht veel schoner is geworden en watermoleculen zich niet meer kunnen hechten aan stofdeeltjes. Dit zie je ook in Nederland (-1 bij mist, +14 bij zon, dat geeft nogal verschillen en een vertekend beeld omtrent de opwarming).

• Jan

JW ben niet een beetje pessimistisch ingesteld, denk dat ook in ander topics terug te zien.

Ik ben nog steeds van mening en vele wetenschappers met mij, dat de invloed van de mens op het climaat vreselijk wordt overdreven.

Zure regen die ineens verdwijnt als sneeuw voor de zon, Ozon gaten die ineens verdwenen zijn, etc, etc.

De welvaart groei van India en China, doet alle eventuele besparing onzer zijde te niet.

Laat mij lekker een weekje skien met als het nodig is kunstsneeuw.

Jan