Knap ! Die sneeuwkanonnen die zeldzame plantjes uitspuwen !
Maar zonder dollen: dat het met de natuur in Sauerland behoorlijk goed gaat is, voor zover ik heb gelezen, vooral te danken aan de wijze waarop hier met e.e.a. wordt omgegaan. Daar komt best veel bij kijken.
Zodra jullie, net als Ischgl, ook als het nog lekker zacht is al laatste week november de poorten willen openen, en tot ver in april zouden blijven besneeuwen, dan zou het toch een ander verhaal worden.
Overigens zou ik ook niet weten hoe je nog sneeuw zou kunnen maken bij te hoge temperaturen, zonder toevoeging van chemicaliën. En bij die temperaturen ligt m.i. dan, ook met sneeuwkanonnen, jullie maximale grens.
En als je hardnekkig wilt beweren dat er de laatste decennia geen aanzienlijke opwarming van de aarde heeft plaats gevonden, dan ben je m.i. slecht geïnformeerd. Dat het lokaal/regionaal wel es een paar jaar lang kan afwijken, zal ook niemand ontkennen.
Nederland kan in de komende 30 jaar ook nog best een paar elfstedentochten krijgen.
De kans dat die “70 dagen op natuursneeuw, niveau 1950-1970” over langere termijn gerekend in stand blijft lijkt mij dan ook vrijwel nihil. Overigens denk ik dat je dat niveau vanaf 2000 ook niet elk jaar hebt gehad, of vergis ik me daarin ?