Die blonde populist gaat vanaf volgend jaar vast ook de terugkeer van de Raider bepleiten :-)
Ik krijg soms het idee dat we niet mogen genieten van de goede en leuke dingen in het leven.
Alles wat leuk en lekker is is slecht… roken, drinken, eten, zon, skieen, zwemmen, vis, varkens- en kalfsvlees eten, boter op je brood, volle melk, slagroom en creme freche, niet sporten, te veel sporten, de verwarming op sauna zetten, auto rijden, vliegen…….
Zou het toch aan onze calvinistische volksaard liggen dat we gevoelig zijn voor het aanpraten van een schuldgevoel bij plezier?
Nina
Goeie vraag. Leven is sowieso erg ongezond, je gaat er dood aan. Voor iedereen die graag 200 wil worden is er best reden tot pessimisme.
Wat ik mis is de nuance. Er zitten enorm veel grijstinten tussen wit en zwart.
Er zit een enorm verschil tussen sneeuwkanonnen beperkt en verstandig inzetten, of een gebied onbeperkt met kunstsneuw bestuiven. Zeker als je daar al lang voor het echte sneeuwseizoen mee begint. Of gebruikt voor gebieden die feitelijk te laag liggen voor een echt wintersportseizoen.
Lekker warm stoken in huis is nog wat anders als je verwarming op levensgevaarlijk, maar met deuren en ramen wijd open omdat je ook voldoende frisse lucht wilt hebben.
Draai het eens om: wordt het genieten niet gegeven door het feit dat je iets doet wat strikt genomen, vanuit de oer-behoefte van de mens, niet nodig is, maar wat wel heel aangenaam is? Jij noemt overigens veel zaken die op de keper beschouwd gezond en nodig zijn, maar die zich bij overconsumptie tegen je zouden kunnen keren.
En dat iemand zich een schuldgevoel laat aanpraten zegt misschien wel meer over die persoon zelf dan over anderen
De mensheid is destructief. Je kan je best doen om het proces niet onnodig te versnellen. Zolang iedereen op een of andere manier daarmee bezig is, vind ik dat er ook ruimte moet zijn om er eens níet mee bezig te zijn. Die afweging maakt ieder voor zich. Voor ons geen verre vliegreizen en we gaan elke dag op de fiets naar het werk. Dan mag ik wel een keertje op en neer rijden naar de Alpen en op een besneeuwde piste skiën.
Nou ik bedoel meer de collectieve, calvinistische volksaard. Die zit toch redelijk diep in onze genen.
Ik rij onbeschaamd iedere dag naar m'n werk, vlieg soms naar verre oorden, rij naar de sneeuw liefst 2 x in een winter, laat m'n huis opwarmen voordat ik opsta, draai de thermo een graadje hoger ipv een extra trui aan, eet gerust roomboter op m'n brood enz. enz.
Maar je hebt helemaal gelijk, ieder trekt daarin z'n eigen plan zoals het fietsen en niet vliegen………. toch een beetje compensatiegedrag?
Nina
Wie zegt dat ik dat niet doe? Ik zeg alleen dat iedereen daarin z'n eigen grenzen trekt.
Gebruik zo min mogelijk verpakkingsmateriaal, doe aan gescheiden afval, composteer de rest, ben zakelijk zeer milieubewust bezig (norm 14001/MVO).Maar leuk vind ik dat niet. Kost allemaal extra tijd en geld.
Maar ja, als ik dat niet doe voel ik me weer schuldig…….
M.a.w. overal waar “te” voor staat is niet goed.
Alleen te veel genieten staat voor mij hier buiten.
We scheiden afval, roken niet, drinken af en toe een glaasje wijn. Pakken in NL de fiets als het niet te ver is, letten op verpakkingen, eten af en toe vegetarisch, letten op gezondheid en compenseren dit met rijden naar Frankrijk en gebruiken de auto en soms het vliegtuig voor vakanties.
Lang leve het compenseren.
PS.
We zitten hier net een reclamekrantje te bekijken. Echt de zotheid gekroond. Je kunt beter een nieuwe printer met cartridges (€35,–) kopen dan een set nieuwe cartridges voor je oude printer. Over verspilling en het milieu gesproken.
Nou, die besparing met MVO werkelijk op je eigen situatie berekenen leveren heel andere cijfers op kan ik je verzekeren.
En de kosten die uitgaan voor de baten zijn in sommige gevallen echt te hoog om nog van baten te kunnen spreken. Het break evan point is nog niet verstreken bij vervanging bijv.
Bovendien zijn bij sommige voorzieningen de vervuiling die optreed bij de fabrikage groter dan de winst op milieugebied bij installatie/gebruik.
MVO is commercieel in de markt gezet, niks op tegen overigens, maar enig kritisch besef kan zeker geen kwaad.
Dit is wel heel erg of topic zeg. Straks krijg ik een standje van de moderator.
Nina, die nog even een weekje gaat skieen, met de auto, dat dan weer wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?