Vooropgesteld: ik juich de activiteiten van het SSC toe. Geweldig wat ze doen. Het biedt off piste-fans de mogelijkheid om een enorm stuk veiliger hun hobby te beoefenen
.
Maar je kunt m.i. ook niet om de realiteit heen dat er een enorm grijs gebied ligt tussen skiërs die hooguit off piste gaan voor een kort strookje naast de piste, of het betreden van veel beskiede o.p-afdalingen na een periode van lange tijd geen verse sneeuw aan de ene kant, en skiërs die gewapend met de kennis van SSC I verse poederhellingen afstuiven.
Toen ik off piste echt leuk ging vinden stond de pieps nog in de kinderschoenen, en duurde het nog heel veel jaren totdat het SSC werd opgericht. Frankrijk was het mekka, omdat je daar overal buiten de piste mocht. De sneeuw was niet minder gevaarlijk dan nu. En voor lawines gold het het zelfde.
Op allerlei manieren (boeken, tijdschriften, via skileraar/gids) probeerde je zoveel mogelijk kennis op te doen over lawinegevaar, lawinebulletins enz., gericht op het onderkennen en vermijden van lawinegevaar. Prutswerk vergeleken bij wat je bij het SSC nu kunt leren natuurlijk, maar beter dan niets. Vooral na (veel) verse sneeuw of warm weer was onze no-go-grens heel hoog; lawine-gevaarlijke situaties probeerden we zoveel mogelijk te vermijden. Met de kennis/ervaring van later denk ik dat we niet erg vaak te grote risico's hebben genomen (en ja, meestal gaat ook dàt nog goed. Geluk speelt ook een rol) ..
Maar ook nu nog is de afstand tussen “een beetje off piste” en een SSC-cursus erg groot. Voor verreweg de meesten geldt m.i. dat je pas een SSC-cursus volgt als je al een klein beetje verslaafd bent aan off-piste. Sterker nog, om die SSC-cursus te volgen moet je al redelijk off piste kunnen skiën.
Juist voor die hele grote groep o.p-skiërs, voor wie die SSC-cursus nog een brug te ver is, lijkt me zo'n lezing enorm van belang.
Vooral omdat alles wat kan helpen risco's beter in te schatten, en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te vermijden, zo essentieel is.
Het is prachtig dat er steeds meer hulpmiddelen op de markt komen die je de kans bieden om een lawine te overleven. Maar het zijn allemaal hulpmiddelen die gebruikt worden “als het ongeluk al is gebeurd” (net als airbag of reddingsboei). Vóór alles geldt dat je moet proberen te vermijden dat je in zo'n lawine terecht komt !