Veilig offpiste?

• skiester

dat is ook de reden waarom er nu een onderzoek is gestart, met de vraag: heeft deze man laakbaar gehandeld?

Ik kan je een ding zeggen, Jacob: als jij Lawine 1 hebt gedaan is de kans groter dat je niet meer off piste gaat. Pas daar krijg je eigenlijk door hoe gevaarlijk de bergen zijn en hoeveel geheimen er in het sneeuwdek verborgen zitten. Met Lawine 1 leer je ook dat code 4 een no-go is. Bij vervolgcursussen als L2 en L3 ga je dieper op de stof in en leer je onder welke omstandigheden je wel nog kan. Gidsen hebben 1 groot probleem: ze worden betaald om gasten off piste laten skien (als het goed is veilig), maar wat denk je dat er gebeurt als het code 4 is en die gids staat daar, met de keuze een helling die waarschijnlijk wel goed gaat of zijn betalende gasten naar huis sturen?

• Lennart

Stufe 4 een no-go? Hoe kom je daar bij?

Ten eerste leer interpreteren wat het lawinelagebericht inhoud. O.a. door bijv een SSC cursus. Wat de sneeuwcondities zijn, welke hang richtingen gevaarlijk zijn, etc. En altijd met lawine pieps, sonde en schep onderweg en weten hoe die te gebruiken in geval van nood. Ook dat leer je bijv bij SSC cursussen.

Bij een stufe 4:

Dan blijf je onder een hang stijlheid van 30% en check je op gevaarlijke delen op de hele hang.

Een lawine kan afgaan bij een geringe extra belasting (zoals een skier).

Maar nog steeds kan je fantastische runs maken bij Stufe 4 die binnen de veiligheids risiko's liggen. Natuurlijk blijft er altijd een rest-risiko maar die proberen we minimaliseren.

Wat er precies in Lech gebeurd is weet ik niet, ik was er niet bij en ken de situatie niet. Niets zinnigs over te zeggen dus.

• Lennart

Ohja, je hebt goede Stop-or-go / Snowcards die je eenvoudig kan gebruiken om de situatie ter plekke in te kunnen schatten. Natuurlijk nadat je het lawinelagebericht hebt gelezen en geinterpreteerd hebt!

Met deze kaarten kan je bijv triebschnee / neuschnee / nieuwe lawines enz inschalen en bekijken hoe deze in jouw situatie gelden. Elke situatie is anders. Als je in een gebied op een bepaalde plek wel offpiste kan skiën betekend dat niet automatisch dat je overal in dat gebied offpiste kan gaan skiën zonder onnodig risiko…

• JW

@Lennart, Je reactie is me niet helemaal duidelijk. Het klinkt alsof je het primaire advies “niveau 4 is no-go” onzin vindt.

Ik heb zelf geen ervaring met de cursussen van SSC, en dus weet ik ook niet wat ze precies in fase 1 vertellen/adviseren.

Maar nu “niveau 4” zo hot is in de media, lees je nogal wat verschillende meningen.

Daarbij heb ik afgelopen dagen (o.a. in Trouw) verschillende keren dingen gelezen als “het SSC adviseert bij niveau 4 de mensen altijd om op de piste te blijven”. En ik dacht ook dat dat - zoals Skiester ook stelde - in Lawine I ook zo'n beetje de boodschap is.

Dat er, zoals je schrijft, voor mensen met uitgebreider kennis v.w.b. het beoordelen van de risico's ook bij niveau 4 nog best veel mogelijk is geloof ik meteen. Maar daarvoor moet je toch eerst de essentiële kennis opdoen om de situatie goed te kunnen beoordelen ?

• Lennart

Ik vind het inderdaad te kort door de bocht. Persoonlijk heb ik geen ervaring met het SSC maar heb van vrienden uit NL gehoord dat deze zeer goede cursussen aanbieden. En op dit moment zijn zij veel in de media en dus het bekendst als opleidingscentrum in NL.

Ik heb zelf mijn verschillende opleidingen in Oostenrijk gedaan en daardoor zeg ik dat stufe 4 = no-go te kortzichtig is. Waarschijnlijk zegt het SSC dat om te behoeden dat de meeste piste-skiërs zich niet offpiste gaan begeven.

Maar zoals je zelf al schrijft, mensen met meer ervaring moeten de situatie beter kunnen inschatten en zelf kunnen besluiten welke hellingen ze kunnen skiën en welke ze dus niet skiën. Dat heeft o.a. te maken met de punten die ik in de eerdere post heb geschreven en die waarschijnlijk de meeste piste-skiërs niet kunnen inschatten en interpreteren. En ik geef helemaal geen vrij-brief om overal met stufe 4 te gaan skiën. Uiteindelijk blijft het je eigen verantwoording en je eigen veiligheid.

• JW

Helemaal duidelijk.

Overigens was mijn eigen opmerking niet helemaal duidelijk.

De lezingen geven natuurlijk alleen algemene info, en daarin past “niveau 4 = no go” natuurlijk volledig in.

“Lawine I” is een volledige cursus, incl. een aantal praktijkdagen.

"In Lawine I leer je alles wat elke freerider minimaal moet weten. Afzien en buffelen tijdens twee dagen theorie in Nederland en later die theorie vier dagen lang in de praktijk brengen in de bergen.

Je leert beslissingen te maken op basis van een vaste strategie. Informatie uit het lawinebericht leer je omzetten in praktische richtlijnen voor je afdalingen. Je leert over waarschuwings- en alarmtekens en over veilige rijtactieken en routekeuze. In de praktijkweek zijn we volle dagen poeder aan het afdalen, want van veel verschillende situaties meemaken, leer je het allermeest. Je krijgt de mogelijkheid, om zelf afdalingen te leiden. Met hulp van de berggidsen en instructeurs oefen je zelf beslissen over wel of niet afdalen en de te rijden route. Alles onder leiding van Nederlandstalige berggidsen en Nederlandse instructeurs.."

Waar dat in concreto voor “niveau 4” toe leidt weet ik niet.

Maar de kern zal toch altijd zijn dat je, voor de tochten die je wilt maken, een goede risico-inschatting kunt maken.

• Mirte

Je bedoelt 30 graden!

Trouwens, ook bij lawine 1 van het SSC leer je dat bij stufe 4 onder de 30 graden moet blijven mits er geen hellingen boven liggen die wel steiler zijn.

Tenminste, dat leerde je 3 jaar geleden…….

• Mirte

Waar is de LIKE knop X(

• skiester

Als je dan hebt gelezen wat ik schreef, dan staat er dat bij L1 wordt gezegd bij stufe 4 no go (das idd kort door de bocht alleen is het nogal lastig om in de alpen hellingen te vinden <30 graden in de wijde omtrek - dat betekent de gehele hang incl wat boven je ligt en als het sneeuwdek ononderbroken is rustig een paar 100 meter links en rechts - dus het advies is wel degelijk no go, tenzij), en dat in de vervolg cursus (L1 is nog steeds basis, L2 en L3 zijn verdiepend) je leert om ook bij stufe 4 de veiligheid te vinden.

En als je een berg vind geheel onder de 30 graad met zoveel nieuwe sneeuw dan kom je waarschijnlijk niet eens vooruit.

Vrij bout trouwens dat je zo stellig dit beweert zonder er zelf te zijn geweest.

• skiester

en volgens mij ook dat bij stufe 4 je geeneens een geringe belasting (skier) nodig hebt om een lawine te doen afgaan. Ook spontaan. En dus niet alleen boven, ook links en rechts.