peuter overlijdt in werfenweng

• Marinus

Fis regel 2:

Control of speed and skiing or snowboarding

A skier or snowboarder must move in control. He must adapt his speed and manner of skiing or snowboarding to his personal ability and to the prevailing conditions of terrain, snow and weather as well as to the density of traffic.

Ik lees niets over het verplicht voorrang verlenen aan gemotoriseerd verkeer op een piste. Sterker nog, ik ben flink aan het zoeken geweest, maar regels voor gemotoriseerd verkeer op de piste ontbreken gewoon!

Jouw vergelijking met een stoeptegel gaat compleet mank, alhoewel de gemeente daar wel degelijk aansprakelijk voor is, als het aannemelijk is dat de gemeente er van op de hoogte kan zijn. Ik heb het hier niet over een slaatje uit iets slaan (volgens mij is dat hier ook helemaal niet aan de orde), maar omgaan met risico's. Als een instantie weet dat ze risicovol bezig is moet ze er alles aan doen om dat risico te verkleinen/vermeiden.

Nee, vergelijk het maar met een bulldozer die onaangekondigd een schoolplein van de basisschool op komt rijden tijdens het speelkwartier.

Die pistebullies doen inderdaad werk voor mijn, sterker nog, ik betaal ze gewoon. Maar wat kan zo belangrijk zijn dat je de skiërs in je gebied in gevaar moet brengen door een bully omhoog te sturen? De pistes zijn geopend van 09:00 - 16:00 waardoor men 17 uur heeft voor het onderhoud. Kan die bully niet een uurtje later naar boven?

Natuurlijk roep ik na dit ongeluk dat bullies niet samen op de piste thuis horen met skiërs, maar niet naar aanleiding van dit ongeluk. Eerste wat ik altijd doe als ik zo'n ding aan hoor komen is om me heen kijken en de kinderen (11 en 14) bijeen drijven. Weg bij dat ding!

2/3 jaar geleden was er een ernstig ongeval voor nodig om “iedereen” aan een helm te krijgen. Ik hoop dat dit tragische geval er toe leidt dat pistebullies en skiërs nooit meer tegelijkertijd op dezelfde piste aanwezig zijn.

• Rob

Triest, diep triest ……

Maar om de “schuld” direct bij de pistenbully te leggen vind ik bijna net zo triest …..

FIS regel 2 is zo duidelijk als maar wat: Je dient binnen het gebied wat je kunt overzien te kunnen stoppen! Die regel maakt geen onderscheid in leeftijd of ervaring en of je skiër of bully bent. Dat zal die bully ook wel gedaan hebben en reken maar dat die een remweg hebben, of eigenlijk geen ….. Die dingen staan in no-time stil, daar kan geen skieer tegenop.

Daarbij sluit ik niet uit dat gezien het elders genoemde tijdstip (16:10) de piste wel eens gesloten geweest zou kunnen zijn.

En dan begeef je je dus op eigen risico op een afgesloten piste en dat zou verzekeringstechnisch ook nog wel eens voor problemen kunnen zorgen…….

Al met al een trieste zaak, sterkte voor familie, nabestaanden, getuigen en last but not least de “bully-driver” die dit drama de rest van zijn leven mee zal moeten dragen.

• Marinus

Rob Schreef:

——————————————————-

> Triest, diep triest ……

>

> Maar om de “schuld” direct bij de pistenbully te

> leggen vind ik bijna net zo triest …..

Ik leg nergens de schuld neer, ik pleit alleen dat die dingen niet op de piste horen als er ook skiërs zijn. Andersom overigens ook. Als de pistes gesloten zijn hoor je er niet te skiën, dan is het tijd voor preparatie.

Overigens is er wel een onderzoek gestart naar de chauffeur: Wien - Nach dem tödlichen Unfall eines fünfjährigen Jungen mit einer Pistenraupe im österreichischen Skiort Werfenweng untersucht die Staatsanwaltschaft den Hergang des Unglücks. Es bestehe der Verdacht der fahrlässigen Tötung.

> FIS regel 2 is zo duidelijk als maar wat: Je dient

> binnen het gebied wat je kunt overzien te kunnen

> stoppen! Die regel maakt geen onderscheid in

> leeftijd of ervaring en of je skiër of bully

> bent.

Incorrect, FIS 2 heeft alleen betrekking op skiërs en boarders, niet op gemotoriseerd verkeer. Hier zijn geen (wettelijke) regels voor.

> Dat zal die bully ook wel gedaan hebben en

> reken maar dat die een remweg hebben, of eigenlijk

> geen ….. Die dingen staan in no-time stil, daar

> kan geen skieer tegenop.

Als zo'n ding binnen no-time stil staat, hoe komt het dan dat beide skiërs werden meegesleept? Die beiden Urlauber aus Baden-Württemberg in Deutschland wurden mitgeschleift.

Z'n collega stond een paar jaar geleden gelukkig wel op tijd stil: Ein achtjähriger Bub aus Deutschland war mit seinen Skiern auf derselben Piste unterwegs und fuhr geradewegs auf die Pistenraupe zu. Der Lenker des Fahrzeugs brachte die Raupe sofort zum Stillstand. Doch der Bub bemerkte die stehende Raupe zu spät und blieb bei dem Ausweichmanöver mit dem linken Oberschenkel am äußersten Eck des Frontschildes der Raupe hängen. Dadurch wurde der Achtjährige auf die Piste geschleudert und rutsche an der Pistenraupe vorbei.

Oh ja, wat voor belangrijke zaken had de bully te doen? Drank naar de horeca brengen……..

> Daarbij sluit ik niet uit dat gezien het elders

> genoemde tijdstip (16:10) de piste wel eens

> gesloten geweest zou kunnen zijn.

Nope, piste was gewoon open: Zum Zeitpunkt des Unfalls war die Piste noch offen, es waren nur mehr wenige Skifahrer unterwegs", berichtete Hannes Seyfried von der Pressestelle der Salzburger Polizei.

P.S. Overigens al minimaal het 3e ongeluk, waarvan 2 dodelijk dit jaar: Linklink

Verder stikt het van de ongelukken met pisten-bullies, heel wat na sluitingstijd, maar lang niet altijd. Google maar eens op “Pistenraupe unfall”

• skiester

ik ben het met marinus eens dat die dingen niet op de piste horen als er geskiet wordt. wat gebeurt er, fis regel of niet: kind schrikt van piste bully en valt. piste bully bestuurder ziet m niet en overrijdt kind. ik weet niet of dat hier is gebeurd maar ik kan het me voorstellen.

en als er dan toch een moet komen voor welke reden dan ook, laat een piste patrouille ervoor skien of snowmobilen.

• kootje

Helemaal mee eens!

• mlv

Ik ski al 15 jaar in werfenweng en irriteer me inderdaad vaak aan bullies die overdag schijnbaar nutteloos op de piste omhoog rijden. Meestal is dit vanaf de 2e helft van de middag dat er schijnbaar werkzaamheden als verplaatsen van een sneeuwkanon moet worden uitgevoerd. Maar in 99% van de gevallen rijden ze mijns inziens te vroeg naar boven voordat de piste gesloten is. In werfenweng heb je brede pistes met veel obstakels, bochten en glooingen. Vaak hoor je de bully wel maar zie je hem dus niet totdat hij plotseling opduikt. Hoe je het ook wendt of keert het leidt gewoon tot onnodig gevaarlijke situaties. Naar mijn mening moeten de bullies alleen in noodgevallen toegelaten worden tot de pistes. Indien men dan toch binnen de openingstijden wil prepareren dan de piste tijdelijk afzetten.

• mlv

Ik heb het nog even nagekeken. De bully kwam op Piste 1 omhoog. Dit is al een grote fout. De eerste helft vanuit het dal van deze piste zit tegen zwart aan. Een val leidt tot een glijpartij van minimaal 100m zonder de mogelijkheid om jezelf af te remmen. Dus als je valt en er rijdt een bully omhoog dan….

De tweede helft heeft een vijftal diepe glooingen waar de bully volledig in verdwijnt. Als je dus over een glooiing heen skiet en er komt een bully omhoog dan is er ook niets meer aan te doen….

• kootje

Correctie. Ik heb wel een pistebully op de piste gezien in Arc. Dat was om van die springbulten te maken aan het eind van de pistes in Arc 1800, voor een spring wedstrijd en show in de voorjaarsvakantie. Alleen het gedeelte waar ze bezig waren was afgezet.

• Rob

Hoe triest het ook mag zijn:

Op basis van de beschrijving van mlv vind ik een 5 jarige peuter op deze piste net zo “fout” als een omhoog klimmende pistenbully.

• rene

Na de afgelopen discussie wederom een ongeval met pistebully. Deze keer vind ik dat de schuld 100% bij de jongen zelf lag.

Het park was “gesperrt” en dan hoor je er gewoonweg niet in te gaan.

zie hier.

gr. rene.

ps. ik ben zelf beheerder van onlinewintersport, als er bezwaar is tegen het hier plaatsen van nieuws dan hoor ik dat graag.

Edit Mod: Discussies samengevoegd (Marinus)