Fis regel 2:
Control of speed and skiing or snowboarding
A skier or snowboarder must move in control. He must adapt his speed and manner of skiing or snowboarding to his personal ability and to the prevailing conditions of terrain, snow and weather as well as to the density of traffic.
Ik lees niets over het verplicht voorrang verlenen aan gemotoriseerd verkeer op een piste. Sterker nog, ik ben flink aan het zoeken geweest, maar regels voor gemotoriseerd verkeer op de piste ontbreken gewoon!
Jouw vergelijking met een stoeptegel gaat compleet mank, alhoewel de gemeente daar wel degelijk aansprakelijk voor is, als het aannemelijk is dat de gemeente er van op de hoogte kan zijn. Ik heb het hier niet over een slaatje uit iets slaan (volgens mij is dat hier ook helemaal niet aan de orde), maar omgaan met risico's. Als een instantie weet dat ze risicovol bezig is moet ze er alles aan doen om dat risico te verkleinen/vermeiden.
Nee, vergelijk het maar met een bulldozer die onaangekondigd een schoolplein van de basisschool op komt rijden tijdens het speelkwartier.
Die pistebullies doen inderdaad werk voor mijn, sterker nog, ik betaal ze gewoon. Maar wat kan zo belangrijk zijn dat je de skiërs in je gebied in gevaar moet brengen door een bully omhoog te sturen? De pistes zijn geopend van 09:00 - 16:00 waardoor men 17 uur heeft voor het onderhoud. Kan die bully niet een uurtje later naar boven?
Natuurlijk roep ik na dit ongeluk dat bullies niet samen op de piste thuis horen met skiërs, maar niet naar aanleiding van dit ongeluk. Eerste wat ik altijd doe als ik zo'n ding aan hoor komen is om me heen kijken en de kinderen (11 en 14) bijeen drijven. Weg bij dat ding!
2/3 jaar geleden was er een ernstig ongeval voor nodig om “iedereen” aan een helm te krijgen. Ik hoop dat dit tragische geval er toe leidt dat pistebullies en skiërs nooit meer tegelijkertijd op dezelfde piste aanwezig zijn.