peuter overlijdt in werfenweng

• rene

te triest voor woorden.

klik hier.

fijne kerst allemaal,

gr rene

• kootje

Triest om te lezen, maar wat is namiddag? Waren de pistes al gesloten? Zo nee, wat doet een pistebully dan op de piste?

• Koen

Inderdaad, heel heel triest. Je kunt op moment van de dag op elke piste altijd een pistebully verwachten. Zo ben ik zelf vandaag om ~12.40 uur twee van deze machines tegengekomen op de piste (ook ergens in Oostenrijk).

Deze was om 16.10 uur bezig een sneeuwkanon naar boven te slepen aan de zijkant van de piste. Zowel het zwaailicht en als ook het geluidssignaal waren ingeschakeld om iedereen op deze pistebully opmerkzaam te maken.

Een link naar het krantenartikel:

http://diepresse.com/home/panorama/oesterreich/719549/Fuenfjaehriger-von-Pistenraupe-erfasst-und-getoetet

• Marinus

M.i. heeft gemotoriseerd verkeer, buiten noodgevallen om, niets op de piste te zoeken, als zich daar ook skiërs bevinden. De kans op een ongeluk mag dan klein zijn, maar dit verhaal toont aan de de gevolgen altijd ernstig zijn.

Een skipiste zou gezien kunnen worden als een woonerf waarbij gemotoriseerd verkeer altijd voorrang moeten verlenen aan de skiër. Dit legt de verantwoordelijkheid bij de bestuurder i.p.v. bij de skiër. De meeste (volwassen) skiërs zorgen wel dat ze met een grote boog om de bully heen skiën, maar het kleine grut ziet lang niet altijd de dreiging van zo'n machine en is soms al lang blij als hij de groep (tijdens een les) bij kan houden. De geluid- en lichtsignalen zijn dan ook niet bedoelt voor de kleine kinderen, waarmee de functie van deze signalen dan ook voor die groep komt te vervallen.

Nee, m.i. is er maar 1 oplossing niet op de piste als er skiërs zijn. Eventueel, zou het kunnen als een pistebully voorafgegaan wordt door een snowscooter die er voor zorgt dat de bully veilig omhoog kan. Maar alleen in uiterste noodzaak, een sneeuwkanon verplaatsten lijkt me niet zo'n noodzaak.

Weet iemand wat de (wettelijke) regels zijn omtrent het gebruik van deze machines op de pistes als er tegelijkertijd ook geskied wordt?

edit:

Uit het krantenartikel waar Koen naar verwijst:

Es gebe allerdings kein Gesetz, welches das Befahren von Skipisten mit Pistengeräten regelt, erläuterte ein Alpinpolizist.

Dan wordt het maar eens tijd zou ik zo zeggen!

• ronaldski

Zo'n ongeluk met deze fatale afloop is verschrikkelijk. Maar zoals gebruikelijk gaat men na een dergelijk ongeluk altijd wijzen naar verantwoordelijke instanties. In dit geval is de pistedienst de Zwarte Piet.

Echter regel 2 van de FIS gedragsregels legt de verantwoordlijkheid heel duidelijk ook bij de gebruikers van de piste

Regel 2: Beheers uw snelheid en de wijze van bewegen.

Iedere skiër of snowboarder moet op basis van zichtbaarheid bewegen. Iedere skiër of snowboarder moet zijn snelheid en wijze van bewegen aanpassen aan zijn eigen capaciteiten, de toestand van de piste, de sneeuw- en weersgesteldheid en de verkeersdichtheid.

Voor deze regel maakt het niet uit of het om een stilstaande boom of een bewegend object zoals een andere wintersporter of een piste bully gaat.

Ik weet niet hoe het ongeluk precies is gebeurd, maar als je deze pisteregel in acht neemt, dan lijkt mij op zijn minst de vader - die ook verantwoordelijk voor zijn minderjarige zoon hoort te zijn - medeverantwoordelijk voor het ongeluk.

Maar het blijft triest.

• kootje

Die regel 2 van de FIS gaat over skiërs en boarders, niet over pistemateriaal. Ik ben van mening dat een pistebully op het tijdstip dat de pistes geopend zijn daar niet thuishoren. Je hebt nl onoverzichtelijk stukken of een bocht in een piste. Je hebt ook ervaren en onervaren (beginners) mensen op de piste. Ik moet ook zeggen, dat ik in Les Arcs nog nooit een pistebully op de pistes heb gezien op momenten dat de pistes open zijn. Die dingen rijden 's avonds en de lampjes zijn door het hele gebied te zien.

Ben toch benieuwd naar de omstandigheden, en vindt het een ontzettend triest verhaal. Ik verplaats me maar even in de mogelijkheid dat het mijn zoon met mijn kleinzoon zou zijn.

• ronaldski

Kootje. Je hebt gelijk dat de regels op gebruikers slaan. Maar volgens regel 2 moeten gebruikers altijd zodanig skiën of boarden dat ze anderen en zichzelf niet in gevaar brengen. Dat betekent dat men snelheid en richting altijd moet afstemmen op onverwachte obstakels. Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd afremmen en ontwijken van obstakels. Dat kunnen andere skiers zijn die onverwacht van hun koers afwijken maar ook bomen, hekken en voertuigen zoals snowscooters of piste bullies.

Ik weet niet of er in Les Arcs lokaal andere regels gelden, maar in iedere wintersportvakantie waar ook ter wereld tref ik overdag geregeld piste bullies op de piste. Het meeste egalistatiewerk wordt inderdaad 's nachts verricht, maar ook overdag rukken piste bullies uit om hier en daar werkzaamheden op de piste uit te voeren.

• Marinus

ronaldski Schreef:

——————————————————-

> slaan. Maar volgens regel 2 moeten gebruikers

> altijd zodanig skiën of boarden dat ze anderen en

> zichzelf niet in gevaar brengen. Dat betekent dat

> men snelheid en richting altijd moet afstemmen op

> onverwachte obstakels.

En gelden deze regels niet voor pistebully's en sneeuwscooters? Ook zij moeten op tijd kunnen stoppen als zich een obstakel (skiër) op hun pad bevind. 100% van de verantwoordelijkheid bij de skiër leggen is niet terecht. Skiërs verwachten geen bully's op hun pad, bully's moeten skiërs op hun pad verwachten als zij zich op de piste begeven terwijl er nog geskied wordt.

• Joep

Wat jullie zeggen is allemaal waar. Iedereen heeft gelijk.

Bottom line: iedereen moet uit z'n doppen kijken. Zowel de skiër als de bully/scooter. Of je op een onoverzichtelijke piste nu een pistebully of een gevallen skiër of een treuzelend klasje tegenkomt: de gevolgen kunnen heel akelig zijn als je te hard gaat om te remmen. Kortom: altijd in staat zijn je snelheid aan te passen. Makkelijk gezegd natuurlijk met een kleuter van 5, maar ook zonder pistebullies kunnen daar hele nare ongelukken mee gebeuren op de piste.

Geen skigebied zal de garantie willen geven dat er tijdens de openingstijden van de pistes nooit een pistebully over de piste zal rijden. In gevallen van nood, of, zoals in deze tijd van het jaar, als het gebied nét open is er nog allerlei puntjes op de i gezet moeten worden zal het onvermijdelijk zijn. Mij is trouwens wel opgevallen dat je in Frankrijk veel minder vaak overdag pistebullies aan het werk ziet dan in Zwitserland of Oostenrijk.

Daarbij: hoe afschuwelijk dit ingeluk ook is: het is nu ook weer niet zo dat we met enige regelmaat kennis nemen van dit soort ongevallen. Het leven is nu eenmaal niet zonder risico's.

• ronaldski

Marinus, je hebt volkomen gelijk. Alle partijen op de piste dragen verantwoordelijkheid. Ik ga er zelfs vanuit dat de ‘verkeersregels’ voor snowscooters en vooral voor pistebullies nog veel strenger zijn.

De reden dat ik de discussie met verwijzing naar FIS-regel 2 opstart is dat iedereen onmiddellijk naar de pistebully wijst als schuldige en het bedrijf of de overheid bestempelt als onverantwoordelijk. Nog voordat het vreselijke ongeval tot de bodem is uitgezocht, roept men al: “Pistebullies horen overdag niet op de piste”. Ze zijn er trouwens wel voor jou.

Het is net zoiets als de Gemeente aansprakelijk stellen voor een val over een scheefliggende trottoirtegel. Zoals Joep zei, leven is risico's nemen. Dus als je over een stoep loopt, dan moet je gewoon uit je doppen kijken. We denken dat we uit iedere gebeurtenis die ons overkomt een slaatje kunnen slaan door overheden en bedrijven voor alles en nog wat aansprakelijk te stellen. De werkelijkheid is dat dit gedrag de maatschappij gaandeweg verlamt.