Ischgl

• JW

Sorry, als je rekening moet houden met schoolvakanties beperkt dat inderdaad de keuze. Maar voorjaarsvakantie is dan nog een prima tijd, met kerst is het in de echt hooggelegen gebieden meestal ook wel goed.

Die lelijke witte banen in een bruin landschap - tot halverwege de toppen - heb ik één keer midden maart meegemaakt, in Les 3V. Dankzij goed functionerende sneeuwkanonnen (met water uit speciaal daarvoor aangelegde grote bassins) was vrijwel alles goed beskibaar. En na een paar dagen vielen er natuurlijk dikke pakken sneeuw ;)

Maar mijn voorkeur gaat uit naar buiten de piste knoeien. Hoe meer echte sneeuw, hoe liever.

Op zich vind ik dat ze in Zwitserland nog altijd redelijk goed bezig zijn op het snijvlak van natuur en commercie. In Frankrijk kan het m.i. in het algemeen ook aardig door de beugel.In Oostenrijk varieert dat naar mijn idee nogal. Italië worstelt eigenlijk wat te vaak met - perioden van - sneeuwgebrek.

• skiester

en daarom moet je dan dus ook op bredere skies skien. Want op all mountain ski's heb je geen last van de pap. Ik ben afgelopen jaar in April in Engelberg geweest. Dikke meuk maar heerlijk geskied. pap remt af dus je kunt heerlijk carven zonder te hard te gaan. Als je die hopen wilt gaan wegduwen heb je wel een probleem….

• JW

Brede planken heeft inderdaad zijn voordeel.

Maar m.i. helpt het ook veel als je heel losjes en ontspannen skiet over die meuk. Vooral niet op kracht skiën, als je niet te snel moe wilt worden.

Het glijdt eigenlijk best en is lekker om mee te spelen.

• Joep

Ischgl gaat al jaren zo vroeg open en heeft doorgaans een prima track record. Het leeuwendeel van de pistes daar ligt (ver) boven de 2000 meter. Ik zie nu op de webcam ook niet enkel witte banen tussen groene velden, dus kennelijk lag er nog wel wat daar. Maar dat er op grote schaal besneeuwd moest worden staat vast. Denk je dat ze als de opening een week of twee weken later was die sneeuwkanonnen niet aan hadden gezet voor de basis?? IN andere gebieden staan ze nu ook al hard te blazen!

Ik zou niet dood gevonden willen worden in Ischgl tijdens de seizoensopening, maar ik ben het met Oscar eens dat er geen point of return is. Een Ratrace zie ik niet zo snel ontstaan. Ischgl doet het al jaren zo en andere gebieden niet.

• Marinus

JW Schreef:

——————————————————-

> Maar mijn voorkeur gaat uit naar buiten de piste

> knoeien. Hoe meer echte sneeuw, hoe liever.

Berichten voor Saalbach zijn goed. Vanaf Sinterklaas een paar dagen matige sneeuw.

• ronaldski

JW,

Ook daar ben ik het helemaal niet mee eens. Je moet niet willen het skiseizoen in november al te openen. Ik vind het inderdaad maar niets wat Ischgl doet.

• Haai

Het weekend in Ischgl was top mooie piste, super zon, de apres ski is helaas drama in Ischgl whoeahahhahaaa een groot feest.

Alles van dal tot top was groen….. Behalve de skipiste, bijna alle liften waren open. Er is daar gewoon een topprestatie neer gezet strakke pistes. Het gevaar is alleen als je van de pistes af knalt ligt je in de grindbak of op de alpen wei tussen de vlaaien…

over geld maken ze geen zorgen er is daar geloof ik voor 220 miljoen geinvesteerd de afgelopen 10 jaar.

en die 1 miljoen aan kunstsneeuw is zaterdagavond aan de drankomzet dubbel en dwars terug verdiend.

en iedereen vindt dat dit niet kan moet maar niet meer op wintersport .

Want in de meeste skigebieden staan de kanonnen volle bak te blazen om het gebied te kunnen openen.

enne wij hollanders spuiten toch ook zand op het strand om lekker te blijven leven, de oostenrijkers doen dat met sneeuw……

• JW

Ischgl update: 28/11/2011 10:19

Berg 20 Dal - cm

Pistekwaliteit : goed

Pistes open : 84 v/d 238 km

Liften open : 24 v/d 41

Sneeuwkwaliteit : kunstsneeuw

Dalafdaling : gesloten

whoeahahhahaaa

Ondanks al die moeite is “het hele skigebied open” toch aardig mislukt.

Overigens: die blazende kanonnen in de meeste andere skigebieden werken toch wat gerichter en selectiever en hebben niet de ambitie om “het hele skigebied” al in november kunstmatig skiklaar te hebben..

Een rondje langs de webcams in de grotere Franse en Zwitserse gebieden zou je dat kunnen uitwijzen.

• kootje

M.a.w. Het is dus te doen om het feest en niet voor het skiën. Alles draait dus om het geld. Maar goed, daar draait het meestal wel om.

Mmm, ik heb wel wat losgemaakt.

• HAAI

en zo werkt de commercie

ohne ski kein apres ski

sch##sse kein schnee

zet een paar kanonnen aan en maak een paar pistes

huur een topartiest

en het feest kan beginnen

het liep helaas een beetje uit de hand……..