Ischgl

• Haai

zeker raar jochie dat weer vorige maand was er al lawine gevaar …… dus ben erin getrapt en geboekt

morgenochtend met de jet naar Innsbruck en we gaan het feest beleven daar in Ischgl ik heb mijn zwembroek mee……

• JW

Beste Ronaldski, relativeren kan inderdaad nooit kwaad. Volledig mee eens.

Niet voor niets noemde ik de spanning tussen enerzijds het in de hand houden van de groei en anderzijds de begrijpelijke behoefte van de bergbewoners om een belegde boterham te verdienen.

Dat het toerisme, en zeker het wintertoerisme, best een belangrijke - en negatieve - invloed heeft op de Alpen heb ik niet zelf bedacht. Het is al jaren een belangrijk thema. Met een uurtje googelen kun je er een schat aan info over opduiken. Die invloed betreft niet slechts het betrekkelijk kleine gedeelte dat door de feitelijke skigebieden (pistes, liften, bebouwing etc.) wordt ingenomen maar gaat een heel eind verder.

Ik pleit ook helemaal niet voor verbieden van wintersport of dat soort gekke dingen. Dat is het andere uiterste, wat overigens ook veel negatieve consequenties voor de Alpendalen zou betekenen. Het is ook op geen enkele manier mijn bedoeling om wintersporters, waar ik zelf ook toe behoor, een schuldcomplex aan te praten.

Wat Ischgl nu doet is bijzonder slecht voor het milieu. Gigantisch hoeveelheden water onttrekken aan een milieu waar water betrekkelijk schaars is, enorme energieverspilling, met als doel een - qua natuurlijke omstandigheden - veel te vroege seizoensopenng voor het hele gebied mogelijk te maken, is extreem. Je moet niet hopen dat dat ook in veel andere plaatsen gemeengoed gaat worden. Want dan moet Ischgl, om anderen de loef af te steken, straks nòg vroeger zijn hele skigebied gaan besneeuwen….

Zo'n ratrace lijkt me niet iets om naar te verlangen..

• kootje

Geen idee wat er met mijn berichtje van vanochteend gebeurd is, maar verdwenen.

Ik schreef, dat een feestje zonder sneeuw ook leuk is. In mijn ogen pas je je vakatieweek aan aan het weer.

Ooit een laatste VT week meegemaakt waarbij we door de modder moesten baggeren om op de piste te komen. De beek beneden was al open en moesten deze over het bruggetje oversteken. Dat was dus gewoon ‘s morgens skiën en ’s middag in het zonnetje zitten omdat het 's middag waterskiën was. M.a.w. aanpassen.

• JW

Helemaal mee eens, Kootje !

• Marinus

kootje Schreef:

——————————————————-

> Ik schreef, dat een feestje zonder sneeuw ook leuk

> is. In mijn ogen pas je je vakatieweek aan aan het

> weer.

Dit ben ik niet met je eens. Voor mij is het een wintersportvakantie. Zonder sneeuw, geen wintersport.

• kootje

Marinus schreef

Dit ben ik niet met je eens. Voor mij is het een wintersportvakantie. Zonder sneeuw, geen wintersport.

De meeste bezoekers gaan voor het feest, en een wintersportvakantie boek je niet half november. Doe je dat wel dan loop je een groot risico of je moet naar een gletscher gaan. Maar dan nog wordt er meestal pas op het laatste moment gekeken waar de beste dan wel meeste sneeuw of poeder ligt.

• Marinus

Huh? 1000 km om te feesten? Raar volk. Half november skiën is gekkenwerk, zie ook mijn andere bijdrage.

• JW

Absolute sneeuwzekerheid heb je natuurlijk nooit.

Maar de keuze van tijd (jan - april) en gebied (hoogte, ligging) maakt wel heel veel uit voor de kans op goede skimogelijkheden.

Die keuze heeft iedereen zelf in de hand !

Als je goed kiest kun je eigenlijk altijd skiën. Voor ideale omstandigheden (vers pak, geen lawinegevaar) heb je natuurlijk altijd nog wat geluk nodig.

Ischgl volledig kunstmatig besneeuwd in november is een gedrocht.

En dan nog: dan heb je witte skibanen in een compleet herfstlandschap. Voor veel geld toe zou ik er nog niet heen willen.

• Marinus

Gaan met de krokus, meestal voldoende sneeuw, alhoewel we de door jouw verafschuwde witte skibanen ook wel eens aangetroffen hebben in Februari. Niet mooi, ik geef het toe, maar toen wel heerlijk geskied.

Laatste jaren viel de kerstvakantie zodanig dat we de week voor kerst op bijna lege (witte) pistes hebben kunnen skiën, maar zowel in Brand alsook in Warth was de hoeveelheid sneeuw maar net toereikend om te skiën.

December is niet de beste maand om te skiën. Helaas zijn er in het hele winterseizoen maar 2 vakanties voor de kids. De kerst en krokus. Anders wist ik het wel. Eind januari en eind maart. Maar helaas heb ik die keuze niet in de hand.

• Henk

Wij zijn vaak laatste week januari geweest, school werkte mee en altijd uitstekend kunnen skiën, over de krokus ook niet te klagen (school werkt niet meer mee :( )maar wel erg druk. Eind maart heb ik geen geluk gehad, vond het veel te warm, je kon eigenlijk maar tot 1 uur skiën, daarna was het pap, zelfs boven… er lag genoeg maar veellllll te warm.