Dat hangt heel sterk af van het soort wintersportreis die mijn vrouw en ik maken.
Als we een week gepamperd willen worden dan nemen we een hotel op basis van half-pension met sauna en gezellige bar en lobby. Het bezwaar dat je in een hotel niet vrij bent onderschrijf ik niet. De lol van een hotel is juist dat je ten opzichte van een appartement niet alleen maar tegen bekende gezichten aan zit te kijken, maar dat je ook anderen (uit andere landen) tegenkomt waarmee je leuke gesprekken kan voeren en ervaringen kan uitwisselen. Verder vind ik het uitermate relaxed om een 3-, 4- of zelfs 5-gangen menu voorgeschoteld te krijgen zonder boodschappen te doen of te koken.
Als ik met familie op stap ga dan nemen we een appartement met voldoende slaapkamers. Dus geen slapers in de verbouwde woonkamer. Op een paar maal uit eten gaan na, koken we zelf.
Tijdens onze winter(sport)trektochten in de USA, Canada en Scandinavië zitten we in hotels met een kitchenette op de kamer zodat we niet iedere dag in een restaurant hoeven te eten. Voor dit soort reizen maken we een routeplanning en reserveren we vooraf hotels. Echter omdat we van de route willen kunnen afwijken zijn dat meestal ketenhotels die je tot 24 uur van te voren of zelfs op de dag van aankomst zonder kosten nog kan annuleren.
Voor alle acco's geldt dat ze bij voorkeur niet te ver van de piste en het dorp af mogen liggen. We reizen vaak met een (gehuurde) auto, maar willen de auto tijdens het verblijf graag laten staan. Aan skibussen in veel Alpenlanden heb ik een hekel. Ooit moest ik in Neustift bijna vechten om gebruik te maken van de skibus. Dat liever nooit meer. Dat probleem heb ik in Canada en de USA nooit gehad. Daar rijden de bussen zeer frequent (tot iedere 5 minuten) en gaan de mensen er niet zo aso mee om. Dus de ligging van een acco wordt voor een belangrijk deel bepaald door de al of niet noodzakelijke skibus.