Het hoeft niet per se naast de piste te zijn, stukje wandelen, autorijden of bus is niet erg. Er worden hier maxima genoemd van 100-200 meter. Het zal wel aan mij liggen, maar dat valt voor mij nog gewoon in de categorie áán de piste. Het wordt overigens gauw anders als er in die paar honderd meter ook forse hoogteverschillen moeten worden overbrugd.
Het moet wel gewoon een prettige accommodatie zijn om in te verblijven en het moet ook niet te geïsoleerd liggen (van een bakker op loopafstand word ik inderdaad erg blij!). Onze kinderen zijn nog klein, als zij een eigen slaapkamer hebben, vind ik het niet erg om in de woonkamer te slapen, mits dat wel een goed bed is (en hoe kom je daar achter van te voren?). Met een groter gezelschap wel graag ieder eigen slaapkamers. Een WC apart van de badkamer(s) vind ik dan ook wel een pre. We koken eigenlijk altijd zelf, dus een goed uitgeruste keuken (oven, afwasmasjien!) vind ik ook belangrijk.
Uiteraard is de prijs belangrijk: komend jaar zitten we behoorlijk duur, normaal streef ik naar een prijs van 800-1000 euro voor een acco voor het gezin (in de schoolvakanties!). Dat is tot nu heel aardig gelukt.
En voor een vrijliggende accommodatie heb ik veel wandelingen, busreisjes en/of autoritjes over! Een woning bij de eigenaar in huis vind ik ook nog prima (die houden zich meestal wel koest). Een appartement in een groter complex met meerdere vakantiewoningen vind ik al minder. Als het beheer lokaal gevoerd wordt vind ik het nog wel OK. Kleinschalige complexen gaan ook nog wel, maar kolossen van Interhome, Maeva, Pierre et Vacances e.d. mijd ik. Ik zal ook niet snel een acco huren in een gebouw waarin ook een acco voor 12 personen wordt verhuurd: je zal met je gezinnetje naast de jaarlijkse reis van een voetbalelftal zitten…
Maar je hebt, ook al google je nog zo uitgebreid, toch niet alles in de hand. Vorig jaar in Zweisimmen hadden we een prachtig chalet, met inpandige garage. Kat in het bakkie denk je dan. Helaas: ondanks de winterbanden was het laatste weggetje net te steil en zaten we te klooien met kettingen (want die verse sneeuw was kort voor we kwamen wel gevallen!). En het parkeren bij de gondel was daar ook niet goed geregeld (zag er op kaartjes allemaal rooskleurig uit), en bovendien was er t.o.v. ons chalet geen busverbinding. Dus toch nog een heel gedoe. Ondanks dat ons was verteld door de eigenaar dat kettingen echt bijna nooit nodig waren en dat je ook goed kan parkeren bij de gondel. Streetview van Google is er doorgaans niet in die kleine dorpjes. Het chalet zelf overtrof overigens op alle fronten onze verwachtingen: op de website leek het allemaal iets minder mooi dan het in het echt was. Dat was dus wel weer een meevaller die eigenlijk alles goedmaakte.
Dit jaar met oud en nieuw zitten we in Wengen (net als Oscar vorig jaar). Ons huisje zou aan de dalafdaling liggen, dus dat is prima, maar zoals ik het nu inschat is het wel een beetje lopen naar dichtstbijzijnde winkeltjes e.d. De auto moeten we in Lauterbrunnen laten, dus gedoe met sneeuwkettingen hebben we in ieder geval niet . Opa en oma komen ook mee (met de trein). Dus 3 slaapkamers en een goed uitgeruste keuken (maar dat weet je pas zeker als je er bent).
Met de krokus in Lenk hebben we een chalet dat een bushalte vlakbij heeft en waar je bij voldoende sneeuw ook op de ski's kunt komen (voor de kenners: langs het weggetje de Buhlberg op, laatste bushalte voor het eindpunt), dus ook hier hoop ik de auto niet te veel te hoeven gebruiken. Hoewel we ook daar wel de auto nodig zullen hebben voor de boodschappen.