Wat bepaalt de keuze van je acco?

• Richard I

Locatie, locatie, locatie ;)

Ik heb geen zin om steeds te moeten wachten op een skibus. Tien minuutjes lopen naar de lift vind ik best aanvaardbaar, maar meestal lukt het wel om iets te vinden binnen 100 meter van een piste.

Daarna volgt prijs. Het hoeft gelukkig niet het allergoedkoopste te zijn,

Kortom: dicht bij de piste en voor een redelijk bedrag.

En liefst in de Dolomieten natuurlijk (:P)

• Janneke

Mijn keuze hangt deels af van met wie ik ga. Alleen met mijn vriend of met een groep vrienden.

Vervolgens bepalen we dan meestal eerst de bestemming (eerst skigebied, dan dorp).

En vervolgens bepalen we de accommodatie, meestal een pension of hotel.

Als het even kan, graag dicht bij de piste/lift, maar niet noodzakelijk. Een meter of 100 tot 200 m lopen vind ik niet erg, al hoewel ik merk dat dit met mijn snowboard en boots een stuk gemakkelijker is dan met mijn ski's en skischoenen. Maar als er een skibushalte vlakbij is, ook prima.

Maar de grootste bepalende factor is uiteindelijk de totaal prijs, en de verhouding tussen die prijs en wat je er voor krijgt.

Ik zou op zich vrij snel “het eerste het beste” kunnen boeken. Maar het is voor mij een soort hobby om te zoeken en te zoeken en te zoeken, tot ik vind dat ik voor een bepaalde prijs het beste heb gevonden dat aan mijn wensen voldoet. Dat zoeken doe ik vooral op internet, kaarten en plattegronden vergelijken, etc. Als ik dan mijn keuze heb gemaakt, is het meestal 1 aanvraag versturen en boeken. Alleen deze keer, voor de kerstvakantie, heb ik meer aanvragen moeten versturen omdat er zo veel vol zat. Maar meestal maak ik mijn keuze, en dan is het klaar-is-kees.

• hakke

Wij zijn in de loop van de jaren erg verwend geweest doordat we in Frankrijk aan of vlakbij de piste zitten. Het is heerlijk om tussen de middag even terug te kunnen gaan om te wisselen (snowboard-skies) of om lekker even te lunchen. En niet afhankelijk te zijn van bus of eigen auto om in het gebied te komen.De appartementen in Frankrijk zijn niet goedkoop (zeker als je in een groter gebied zit aan de piste) daarom kiezen we voor een kleine bezemkast zodat de prijs nog redelijk is.(waardoor we vaker op wintersport kunnen)

Echter in Oostenrijk zijn de acco's aan de piste vaak erg duur en dan kiezen we voor een goedkoper appartement wat dan verder van de piste ligt. Een aantal keer hotel gehad maar dat was toch wel erg prijzig omdat we voor een hotel kozen aan of vlakbij de piste. Daarnaast vinden wij een hotel iets minder aantrekkelijk omdat je dan minder je eigen gang kunt gaan.

Dus alles bij elkaar genomen:

- acco op korte loopafstand of aan de piste

- niet te duur, dus dan maar een klein appartement

- liefst een appartement.

• hakke

Het allerbelangrijkste vergeten:

- Het skigebied, redelijk groot zodat we tochtjes kunnen maken. We kiezen eerst het gebied en dan gelden de andere zaken zoals genoemd in mijn vorige post.

• anne-m

het aantal slaapkamers

• RuHa

Wij (met vrienden) willen op loopafstand ve groot skigebied een hotel, +/- 10 minuten lopen is geen probleem. Goede prijs kwaliteit verhouding en het moet schoon zijn, dus recensies bekijken (zoover, etc). Wij willen half pension, zodat wij na de apres-ski gelijk kunnen aanschuiven voor een lekkere maaltijd. Ook vinden wij het wel gezellig als er een bar in het hotel is zodat wij na het eten nog wat kunnen naborrelen. Veel zoeken op internet en dan rechtstreeks boeken.

• JW

Belangrijkste eisen: redelijk betaalbaar, voldoende comfort (ruimte, badkamers c.a.), en bij HP een goede keuken (geen Hollandse krenterigheid).

We hebben qua locatie alle vormen meegemaakt.

Van acco aan de piste tot heel ver daarvan af.

Zoals b.v.:

- Serre Chevalier: een hotel in de middle of nowhere bij de winterafsluiting van de Col d'Izoard. Elke dag vanaf het hotel de auto nodig. Maar 's morgens in het vroege ochtendlucht een wandelingetje door de stille witte natuur. Schitterend !

- Mauriennedal. Een hotelletje in een mooi oud stadje zonder eigen skigebied. Meer dan 1300 km (incl. 3V) binnen bereik. Hotel spotgoedkoop, en voor elk gewenst aantal dagen te boeken.

- Berghutten in Chamonix of La Grave. De hele meute ‘s morgens in een paar oude busjes naar het skigebied, eind van de dag verzamelen in de dorpskroeg, en weer terug naar de acco. Of nog een klein half uurtje op ski’s ploeteren om de acco weer te bereiken.

Etc.

Een stukje lopen naar de lift is een prima warming up. En al snel ontdek je mogelijkheden om de ski's te gebruiken. Als de acco hoger ligt dan lift/piste kun je er altijd op ski's komen. En vanaf de piste terug naar de acco kan ook vrijwel altijd. Mooie afsluiting van de dag.

En als het niet anders kan: ook het ski-OV biedt prima mogelijkheden.

Elke locatie biedt zijn eigen mogelijkheden, uitdagingen etc.

• Joep

Het hoeft niet per se naast de piste te zijn, stukje wandelen, autorijden of bus is niet erg. Er worden hier maxima genoemd van 100-200 meter. Het zal wel aan mij liggen, maar dat valt voor mij nog gewoon in de categorie áán de piste. Het wordt overigens gauw anders als er in die paar honderd meter ook forse hoogteverschillen moeten worden overbrugd.

Het moet wel gewoon een prettige accommodatie zijn om in te verblijven en het moet ook niet te geïsoleerd liggen (van een bakker op loopafstand word ik inderdaad erg blij!). Onze kinderen zijn nog klein, als zij een eigen slaapkamer hebben, vind ik het niet erg om in de woonkamer te slapen, mits dat wel een goed bed is (en hoe kom je daar achter van te voren?). Met een groter gezelschap wel graag ieder eigen slaapkamers. Een WC apart van de badkamer(s) vind ik dan ook wel een pre. We koken eigenlijk altijd zelf, dus een goed uitgeruste keuken (oven, afwasmasjien!) vind ik ook belangrijk.

Uiteraard is de prijs belangrijk: komend jaar zitten we behoorlijk duur, normaal streef ik naar een prijs van 800-1000 euro voor een acco voor het gezin (in de schoolvakanties!). Dat is tot nu heel aardig gelukt.

En voor een vrijliggende accommodatie heb ik veel wandelingen, busreisjes en/of autoritjes over! Een woning bij de eigenaar in huis vind ik ook nog prima (die houden zich meestal wel koest). Een appartement in een groter complex met meerdere vakantiewoningen vind ik al minder. Als het beheer lokaal gevoerd wordt vind ik het nog wel OK. Kleinschalige complexen gaan ook nog wel, maar kolossen van Interhome, Maeva, Pierre et Vacances e.d. mijd ik. Ik zal ook niet snel een acco huren in een gebouw waarin ook een acco voor 12 personen wordt verhuurd: je zal met je gezinnetje naast de jaarlijkse reis van een voetbalelftal zitten…

Maar je hebt, ook al google je nog zo uitgebreid, toch niet alles in de hand. Vorig jaar in Zweisimmen hadden we een prachtig chalet, met inpandige garage. Kat in het bakkie denk je dan. Helaas: ondanks de winterbanden was het laatste weggetje net te steil en zaten we te klooien met kettingen (want die verse sneeuw was kort voor we kwamen wel gevallen!). En het parkeren bij de gondel was daar ook niet goed geregeld (zag er op kaartjes allemaal rooskleurig uit), en bovendien was er t.o.v. ons chalet geen busverbinding. Dus toch nog een heel gedoe. Ondanks dat ons was verteld door de eigenaar dat kettingen echt bijna nooit nodig waren en dat je ook goed kan parkeren bij de gondel. Streetview van Google is er doorgaans niet in die kleine dorpjes. Het chalet zelf overtrof overigens op alle fronten onze verwachtingen: op de website leek het allemaal iets minder mooi dan het in het echt was. Dat was dus wel weer een meevaller die eigenlijk alles goedmaakte.

Dit jaar met oud en nieuw zitten we in Wengen (net als Oscar vorig jaar). Ons huisje zou aan de dalafdaling liggen, dus dat is prima, maar zoals ik het nu inschat is het wel een beetje lopen naar dichtstbijzijnde winkeltjes e.d. De auto moeten we in Lauterbrunnen laten, dus gedoe met sneeuwkettingen hebben we in ieder geval niet :). Opa en oma komen ook mee (met de trein). Dus 3 slaapkamers en een goed uitgeruste keuken (maar dat weet je pas zeker als je er bent).

Met de krokus in Lenk hebben we een chalet dat een bushalte vlakbij heeft en waar je bij voldoende sneeuw ook op de ski's kunt komen (voor de kenners: langs het weggetje de Buhlberg op, laatste bushalte voor het eindpunt), dus ook hier hoop ik de auto niet te veel te hoeven gebruiken. Hoewel we ook daar wel de auto nodig zullen hebben voor de boodschappen.

• skiester

dan moet de dalafdaling wel open zijn…..

• Joep

Klopt. Ik voorzie in die periode geen problemen. Wengen ligt op bijna 1300 meter, duss…