Ik heb in Zwitserland vergelijkbare ervaringen. Hoewel ik nog nooit zo veel aanvragen tegelijk heb gestuurd. Maar vorig jaar voor de kerstvakantie, op zoek naar een mooi chalet voor 8 personen, heb ik er zeker meer dan 10 gestuurd (ook allemaal persoonlijk, dus geen algemene mail aan 10 adressen tegelijk). Ook toen een variatie in reacties. Ik kan me voorstellen dat, als je toko al verhuurd is en je krijgt zoveel aanvragen, dat je dan niet reageert. Dat is natuurlijk geen klantenbinding, maar lang niet iedereen heeft die klantenbinding nodig hoor. Goed gelegen appartementen etc. zitten in de gewilde skigebieden toch wel vol.
Ik sprak afgelopen zomer met de eigenaar van het huis dat wij in Graubünden hadden gehuurd. Hij vertelde dat heel veel Zwitsers die een vakantiehuis hebben, dit liever niet verhuren. Dan kunnen ze zelf te allen tijde hun huis gebruiken. De lokale toeristenorganisaties balen daarvan als een stekker, want er zijn dus heel veel ‘koude’ bedden. Ik was bijvoorbeeld in Flims, waar ik op de meest fantastische plaatsen hele mooie vakantiewoningen zag. Alle luiken dicht (midden in de zomervakantie). Thuis gekeken op het internet en vrijwel geen van die huizen worden te huur aangeboden (via de mij bekende kanalen dan).
De lokale toeristenorganisaties proberen wel de eigenaren zo ver te krijgen die huizen te verhuren. Soms laten ze zich ompraten en komen de gegevens dus op de site van de plaatselijke vvv terecht. Deze mensen zijn niet supergemotiveerd om steeds te reageren.
Ook mijn vader heeft laatst geprobeerd een huisje voor hem en zijn vriendin te huren in Zwitserland. Via de lokale VVV is er een mooie site met beschikbaarheidskalendertjes en de hele santekraam. Echter: mailen, bellen, voicemail inspreken: geen reactie. Dat is inderdaad gewoon onbeschoft.
Maar goed, je kan er verontwaardigd over doen, het is natuurlijk gewoon zo dat je geen ‘recht’ hebt op een reactie. Ik weet niet of je in Nederland wel eens geprobeerd hebt om een aannemer geïnteresseerd te krijgen in een klein klusje (een paar dagen werk). Dan kan je soms ook bellen en mailen tot je een ons weegt. (En dan krijg je een jaar later ineens die aannemer die nooit iets van zich liet horen aan de lijn of je niet iets voor hem hebt; zit-ie ff zonder werk. Die heeft dan natuurlijk gewoon pech gehad….)