Geen of late reacties op beschikbaarheidsaanvragen?

• ronaldski

Jojo, het is maar net hoe je het bekijkt. Als de hotelhouder pas 's avonds zijn 20 tot 30 mailtjes afhandelt en jij belt het hotel overdag, dan heb je een aardige kans om eerder dan die 20 - 30 mailers te worden geholpen. Als hij geen tijd heeft om je telefoontje te beantwoorden, dan kan je altijd nog mailen.

• Joep

Ik heb in Zwitserland vergelijkbare ervaringen. Hoewel ik nog nooit zo veel aanvragen tegelijk heb gestuurd. Maar vorig jaar voor de kerstvakantie, op zoek naar een mooi chalet voor 8 personen, heb ik er zeker meer dan 10 gestuurd (ook allemaal persoonlijk, dus geen algemene mail aan 10 adressen tegelijk). Ook toen een variatie in reacties. Ik kan me voorstellen dat, als je toko al verhuurd is en je krijgt zoveel aanvragen, dat je dan niet reageert. Dat is natuurlijk geen klantenbinding, maar lang niet iedereen heeft die klantenbinding nodig hoor. Goed gelegen appartementen etc. zitten in de gewilde skigebieden toch wel vol.

Ik sprak afgelopen zomer met de eigenaar van het huis dat wij in Graubünden hadden gehuurd. Hij vertelde dat heel veel Zwitsers die een vakantiehuis hebben, dit liever niet verhuren. Dan kunnen ze zelf te allen tijde hun huis gebruiken. De lokale toeristenorganisaties balen daarvan als een stekker, want er zijn dus heel veel ‘koude’ bedden. Ik was bijvoorbeeld in Flims, waar ik op de meest fantastische plaatsen hele mooie vakantiewoningen zag. Alle luiken dicht (midden in de zomervakantie). Thuis gekeken op het internet en vrijwel geen van die huizen worden te huur aangeboden (via de mij bekende kanalen dan).

De lokale toeristenorganisaties proberen wel de eigenaren zo ver te krijgen die huizen te verhuren. Soms laten ze zich ompraten en komen de gegevens dus op de site van de plaatselijke vvv terecht. Deze mensen zijn niet supergemotiveerd om steeds te reageren.

Ook mijn vader heeft laatst geprobeerd een huisje voor hem en zijn vriendin te huren in Zwitserland. Via de lokale VVV is er een mooie site met beschikbaarheidskalendertjes en de hele santekraam. Echter: mailen, bellen, voicemail inspreken: geen reactie. Dat is inderdaad gewoon onbeschoft.

Maar goed, je kan er verontwaardigd over doen, het is natuurlijk gewoon zo dat je geen ‘recht’ hebt op een reactie. Ik weet niet of je in Nederland wel eens geprobeerd hebt om een aannemer geïnteresseerd te krijgen in een klein klusje (een paar dagen werk). Dan kan je soms ook bellen en mailen tot je een ons weegt. (En dan krijg je een jaar later ineens die aannemer die nooit iets van zich liet horen aan de lijn of je niet iets voor hem hebt; zit-ie ff zonder werk. Die heeft dan natuurlijk gewoon pech gehad….)

• skiester

In Zwitserland hebben idd veel mensen een eigen huisje/appartement. En die hebben het echt niet nodig om te verhuren! In de zomer zijn de inkomsten laag dus dan laten ze het liever gaan. Daarnaast zijn Zwitsers enorme pietlutten als het gaat om gebruiksschade. Als je hier een huis huurt an verlaat, dan moet je een speciaal bedrijf inhuren die alles schoonmaakt (incl de afzuigkap de was machine etc) je moet de muren repareren (dwz alle schroeven eruit, gaten dicht en schilderen). Een putje in het parket is al reden om de boel op jouw kosten te laten vervangen etc etc. Dat is niet zo bij ferienwohnungen maar de tendens is dat Zwitsers niet graag zien dat iemand anders in hun eigendom is geweest…

• kootje

Niet alleen in Zwitserland, maar ook in Frankrijk hebben ze een hekel aan koude bedden.

Daarom is het ook niet eenvoudig om een appartement te kopen zonder verhuurverplichting.

Ik voel me niet echt aangesproken omdat wij ook niet verhuren, familie en kennissen buiten beschouwing gelaten, maar als je ziet hoe sommige mensen met een appartement omgaan kan ik het me wel voorstellen dat ze niet verhuren.

Wij hebben zelfs een keer een vragenlijst ingevuld hoe vaak en wanneer het appartement bewoont is.

Voor skigebieden geld; hoe meer mensen, hoe hoger de inkomsten. Niet alleen voor de liftmaatschappij, maar ook voor de winkeliers, horeca ed. En dat geldt ook voor de maanden juli en augustus.

• Joep

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je mooie vakantiewoning niet wil verhuren. Ik ken mensen die het doen (helaas niet in de Alpen :?) en die hebben er een hoop gedoe van. Voor hen is het echter noodzaak; anders kunnen ze de tweede woning niet betalen.

Het is natuurlijk wel een toonbeeld van ikke-ikke. In de kerstvakantie is bijna iedereen in zijn vakantiehuis. Dan verwachten ze wel dat de infrastructuur daar op is berekend (genoeg parkeerplaatsen, wegen sneeuwvrij, winkels goed bevoorraad, voldoende skibussen etc.). Buiten die piekweken (max 3 per jaar ofzo) zijn sommige dorpen meer een soort spookstad en loont het natuurlijk eigenlijk niet om al die voorzieningen in stand te houden. Maar als je de eigenaars vraagt hun huis te verhuren geven ze niet thuis (haha…). En als je de voorzieningen niet in stand houdt, komt er helemaal niemand meer.

Wij waren een paar jaar geleden in Bürchen in Zwitserland. Echt een heel aardig skigebied. Mooi gelegen, makkelijk te bereiken en met een prachtige wijk vol fraaie chalets. Allemaal particulier eigendom dat nauwelijks wordt verhuurd. Ze gaan er daar bijna aan onderdoor, want er komt onvoldoende geld binnen om te investeren in verbetering van het skigebied (lange en langzame slepertjes vervangen, besneeuwing). Er komen niet genoeg mensen naar toe. Meer warme bedden is echt DE oplossing, maar ze krijgen het niet voor elkaar. Hele voor de hand liggende infrastructuur (skibus tussen twee dorpen die niet per piste verbonden zijn) was nu maar in heel beperkte mate voorhanden. Echt zonde.

Ik denk dat met meer warme bedden en als ze daar een goed reserveringssysteem zouden hebben (up-to-date beschikbaarheid, online boeken altijd mogelijk) en met redelijke prijzen, dat je dan van die plaats in no time een leuke en goed bezochte wintersportbestemming kan maken en dat de neerwaartse spiraal weer opwaarts kan gaan.

Kootje, ik zou me in Les Arcs ook niet zo schuldig voelen hoor, maar in andere plaatsen misschien wel. Interessante discussie of je inderdaad de ‘maatschappelijke’ betrokkenheid van mensen mag verwachten dat ze zorg dragen voor voldoende verhuur.