Geen of late reacties op beschikbaarheidsaanvragen?

• Janneke

Ik was niet aan het shoppen, ik was op zoek naar een speld in een hooiberg, nl. die ene accommodatie die nog plek had.

Ik stuur normaliter nooit 40 aanvragen omdat ik normaliter niet in de vakantieperiode op wintersport ga, maar als je weet dat bijna alles al vol zit, en je krijgt het ene negatieve antwoord na het andere, dan moet je op een gegeven moment wel.

Ik heb zorgvuldig op internet gezocht, en alleen aanvragen verstuurd naar adressen die me serieus interesseerden, in de hoop dat er iemand nog een plekje vrij zou hebben.

Elke aanvraag was persoonlijk gericht aan de familienaam (op de website opgezocht) met de vraag of er voor die periode nog plek was. Van de 40 aanvragen heb ik maar 11 reacties gekregen, de rest heeft niet eens gereageerd. 2 hadden sowieso geen plek meer, 3 alleen in een andere periode, en van de 6 die nog wel plek hadden heb ik er 5 vriendelijk bedankt en laten weten dat ik iets anders heb geboekt, en 1 heb ik dus geboekt.

En al die adressen heb ik in een database bewaard, voor evt. een volgende vakantie. Ik bewaar ze in een lijst, en geef ze mijn eigen beoordeling op basis van land, skigebied, plaats, ligging, prijs, etc. Zo kan ik een volgende keer snel een keuze maken waar ik heen wil.

• Janneke

Ik wist heel goed waar ik heen wou, maar bijna alles zat al vol. Vandaar dat ik al lang blij was als er iemand überhaupt nog plek zou hebben in die week.

Wanneer ik buiten de vakantieperiodes op wintersport ga, bel/mail ik maar één accommodatie (degene die ik zelf heb uitgezocht en mijn voorkeur heeft) en die boek ik dan. Simpel. Punt uit.

Maar deze zoektocht naar nog beschikbare plek in de kerstvakantie was een uitzondering, de eerste keer en ik denk meteen de laatste keer, wat een hel om in september nog iets te vinden dat met de kerstvakantie vrij is.

• Henk

Misscien overheen gelezen hoor maar ik weet niet waar je naartoe zou willen in Oostenrijk maar ik heb vorige week nog bij Warth en Schröcken gekeken voor de kerst en daar kreeg ik in die periode nog een stuk of 4 aanbiedingen voor die periode, was alleen nieuwsgierig want zoals ik al eerder schreef beslissen wij nooit zolang van te voren of we wel of niet gaan maarja, het gaat wel kriebelen en alvast een beetje rondkijken kan nooit kwaad….:)-D

• geitenpeter

Probleem is de grote vraag en het geringe aanbod in bepaalde periodes. Wij bezitten 1 en beheren 8 accommodaties. op dit moment krijgen c.a. 20 -30 aanvragen per dag binnen. 80% hiervan moeten wij helaas met nee beantwoorden. Maar we reageren altijd. Helaas krijgen we van maar een enkeling een berichtje terug.

Wij weten van onze collega,s dat zij inderdaad maar niet meer reageren op aanvragen, zij zitten immers toch al vol. Jammer, dit is een gemiste kans. Want zoals Janneke al zegt, een net antwoord blijft hangen.

Doordat wij goed samenwerken met de overige accommodaties hier en elkaar nog wel eens iets toespelen (om zo toch iemand te kunnen helpen) komen we ook nog al wat z.g.n. shoppers tegen. Zo komt het voor dat wij op alle 8 de accommoddaties 1 en de zelfde aanvraag krijgen. B.v. een aanvraag voor 10 pers. terwijl de accommodatie maar geschikt is voor 4. Dit is vaak ``blind`` een aanvraag doen. Op deze reageren wij ook wat minder snel.

Volgens mij is gewoon even telefonisch contact zoeken altijd de beste optie.

• Janneke

Tja, mensen die blind meerdere aanvragen versturen, zoals jij schrijft, bijv. voor 10 personen terwijl de acco maar geschikt is voor 4 personen, op zulke aanvragen zou ik ook niet of minder snel reageren.

Maar als er niet gereageerd wordt, omdat men toch al vol zit, zou ik zeggen: gemiste kans. Want nu stuur ik dan wel een aanvraag voor de drukbezette kerstvakantie, maar in februari of maart ga ik nog 1 of 2 x, en dan buiten de vakantieperiode. Accommodaties die niet de moeite hebben genomen mij nu te antwoorden, zal ik niet nog eens vragen voor februari of maart. Degene die wel geantwoord hebben, zou ik wel overwegen voor februari of maart, en mijn favoriete keuze zou ik dan een aanvraag versturen.

Het is en blijft een wisselwerking tussen vraag en aanbod….

• Jojo

Geitenpeter je meldt dat telefonisch contact zoeken nog altijd de beste optie is. En dat je op dit moment 20 tot 30 verzoeken per dag krijgt. Die telefoontjes moet je echt stuk voor stuk beantwoorden op vaak ook nog ongelukkige momenten. Wees blij dat deze mensen je niet allemaal gaan bellen. Het is toch veel efficiënter en handiger om bijvoorbeeld 1 x per dag je mailtjes te beantwoorden. Je kunt dan gewoon vriendelijk (standaard tekst) melden dat je helaas volgeboekt bent maar dat deze mensen in de toekomst van harte welkom zijn. Heb je ook mooi weer een @mailadres in je bestand om gericht reclame te sturen. Je doet heel negatief over shoppen, maar ik zit juist door te shoppen in het bestand van veel hoteliers en die sturen nog regelmatig een leuk aanbod als ze onverwachts een plaats vrij hebben. Waar ik ook al eens dankbaar gebruik van heb gemaakt. Het is alleen maar gunstig om een groot adressenbestand te hebben. En het kost je helemaal niets geen geld geen postzegel en geen tijd, want het maakt niet uit of je nu 10 of 1000 mailtjes verstuurt. Telefoneren is echt niet efficiënt en nog duur ook. Veel toeristenbureaus bieden zelfs aan om te shoppen. Je kunt via hun site alle hotels aanklikken die je interesse hebben en je krijgt dan een aanbod of een reactie van heel veel hotels.

• Marinus

Ja, soms vergeten ze wie hun boterham betaalt….

• hakke

Dat het in oostenrijk zo moeilijk is…. Wat een verschil met het boekingssysteem in Frankrijk.Wij gaan 2de week van de kerstvakantie naar Frankrijk Valthorens en afgelopen week al geboekt omdat we perse in een bepaald appartementencomplex wilden zitten. 3 appartementen geboekt en er waren er nog een aantal beschikbaar in hetzelfde complex. Verder waren er voor zowel de eerste als de tweede week legio's vrij. Hotels, die zijn er niet zoveel in VT, waren via de site niet boekbaar, die zijn opgekocht door de verschillende reisorganisaties. Als wij alleen met ons gezin waren gegaan dan had ik zeer waarschijnlijk pas in oktober/november geboekt omdat ervaring leert dat er na september nog heel wat appartementen bijkomen.

• Janneke

Appartementen zijn er meestal zat beschikbaar, maar wij willen altijd graag in een pension of hotel, omdat we tijdens de wintersport geen zin hebben om zelf boodschappen te doen en te koken. ‘s Ochtends lekker aan de ontbijttafel aanschuiven, en ’s avonds in een leuk restaurantje een hapje eten, dat is voor ons vakantie. En misschien is er op zich nog genoeg vrij, maar niet dat aan onze wensen voldoet. Bij elk pension of hotel dat ik op internet vind, kijk ik op Google Maps om de precieze ligging te bekijken ten opzichte van het dorp. Als ik het dorp al ken, easy. Als ik het nog niet ken, dan pak ik ook de pistekaart erbij, en die vergelijk ik met Google Maps, zodat ik kan zien hoe het ligt ten opzichte van de lift. Een hele zoektocht (waar ik met plezier in duik) om uiteindelijk de beste plek te vinden.

• Nel

Er zullen vast allemaal redenen zijn voor de Oostenrijkse hotels en pensions om niet te reageren. Slimmer lijkt me om wel te reageren!

- Als er nu geen plek is, ben je misschien volgende keer wel gast. Als je vriendelijk wordt behandeld, blijft dat hangen.

- Als er geen plek is, kunnen ze nog altijd tips geven waar wel plek is

- Als ze op vakantie zijn, kunnen ze boekingsinformatie over de volgeboekte periodes vermelden.

- En: het is gewoon fatsoen om te reageren.

Waar het misschien wel om gaat: iedereen wil gezien worden. Geen mail terug krijgen, voelt als negeren! Toch?

Zonnige berggroet,

Nel