Rechtzaak

• ronaldski

Ooit is mijn vrouw in Sölden aangeskied met als gevolg ernstig letsel. De veroorzaker, een Roemeen die in Duistland woonde, wilde niet zijn NAW-gegevens vertellen omdat hij niet was verzekerd. Hij is door de politie van Sölden aangehouden. Uiteindelijk is het een rechtszaak geworden. Het heeft in totaal 4 jaar geduurd voordat de man schuldig is bevonden. Dat was zo vervelend dat mijn vrouw het bijltje er bij neer wilde gooien. Door vol te houden hebben we er uiteindelijk smartegeld aan over gehouden, maar leuk was het niet. Alle overige kosten waren al gedekt door de verzekering. Al die tijd werden we bijgestaan door de juridische afdeling van de ANWB (dat was toen nog). We hoefden echter nooit te verschijnen in Oostenrijk. Alles werd daar afgehandeld en af en toe verscheen de dorpsagent aan onze deur om een proces verbaal op te maken dat na vertaling naar Oostenrijk werd gestuurd. Heel knullig allemaal maar kennelijk werkte het wel.

De belangrijkste reden dat het zo lang heeft geduurd was dat de man iedere keer met nieuwe beschuldigingen en getuigen op de proppen kwam. Uiteindelijk hebben we ons gelijk gehaald doordat ik direct na het ongeluk een paar foto's van de situatie heb gemaakt. Sinds die tijd heb ik altijd een eenvoudige camera bij mij.

• kootje

Zelf door toedoen van een angstig persoon in de ankerlift een ongeluk gehad, afgevoerd met helikopter. Maar de veroorzaakster was in notime verdwenen. Daar werd door omstanders nogal lelijk over gedaan. Wat ik begreep is het strafbaar om zelfs als getuige van een ongeluk te vertrekken.

• ronaldski

Kootje, dat klopt. Daarom werd er in ons geval heel snel en adequaat door de pistedienst en de politie opgetreden. De man kon geen kant uit. Hij werd door de pistedienst opgesloten in het gebouw van de gondel. Op het moment dat de politie beneden aanwezig was werd hij onder begeleiding in een gondel gezet en beneden opgevangen door een agent.

Helaas gaat het niet altijd zo en is de veroorzaker van een ongeluk vertrokken. Je hoopt dan dat er omstanders zijn die zo'n persoon dwingen te blijven en die ook willen getuigen.

• kootje

Je hoopt dan dat er omstanders zijn die zo'n persoon dwingen te blijven en die ook willen getuigen.

In dit geval was ik al heel blij dat achter mij een Nederlandse arts naar boven kwam

Geeft toch een geruststelling. De skileraar, na mij naar boven gekomen, vroeg er nog naar, maar niemand die wist wie of het was.

Het enige wat is overgebleven is de wens om nog eens op een gewone manier met een helikopter op te stijgen.>:D<

• Snowy

kootje Schreef:

——————————————————-

> Het enige wat is overgebleven is de wens om nog eens op een gewone manier met een helikopter op te

> stijgen.>:D<

Grijp je kans. Zag op deze site dat een rondvlucht boven Paradiski mogelijk is. Ik heb overigens niet gekeken naar de kosten…

• kootje

Ik weet precies waar die hangar staat. Altijd gedacht dat het voor offpiste skiën en reddingsacties was.

Ik heb net vandaag staatsloten gekocht.>:D<

Geen idee wat het moet gaan kosten, maar het lijkt me ook wel een leuk verjaardagscadeautje. X(

• Snowy

kootje Schreef:

——————————————————-

> Ik weet precies waar die hangar staat. Altijd gedacht dat het voor offpiste skiën en

> reddingsacties was. Ik heb net vandaag staatsloten gekocht.>:D<

> Geen idee wat het moet gaan kosten, maar het lijkt me ook wel een leuk verjaardagscadeautje. X(

De prijzen staan op de site: € 80 p.p. of € 350 voor 5 personen. Leuk cadeautje inderdaad!

• RuHa

De rechtzaak is afgelopen woensdag geweest. Op dinsdagmiddag hebben we eea doorgesproken met onze advocaat in Oostenrijk (ook al ben je alleen getuige, iedereen die ooit in zo'n situatie belandt kan ik echt een advocaat aanbevelen). Voor ons was de belangrijkste vraag om te weten te komen of bij een eventuele vrijspraak de rollen omgekeerd zouden kunnen worden en ik een rechtzaak aan mijn broek zou kunnen krijgen. Dat was niet het geval omdat de beschuldigde geen letsel heeft opgelopen. Verder is het een normale procedure dat er een rechtzaak volgt na een ski ongeval met letsel. Moet eea natuurlijk wel bij de autoriteiten zijn gemeld.

We hadden niet verwacht dat de dader op zou komen dagen maar hij meldde zich wel met als getuige zijn vriendin en hij nam een advocaat mee. Als eerste moest hij in de rechtzaal verschijnen en zijn verhaal doen. Vervolgens werd ik binnen geroepen. Ik kreeg een aantal vragen van rechter mbt de situatieschets van het ongeval. Daarnaast moest ik een aantal vragen van zijn advocaat beantwoorden. Vervolgens moest mijn vriendin en alslaatste zijn vrouw getuigen. De zitting is uiteindelijk verdaagd omdat er tegenstrijdige verklaringen zijn afgelegd. Oftewel, iemand liegt mbt tot het feit welke skier heeft de ander ingehaald en heeft deze vervolgens geraakt waardoor de valpartij en het letsel is ontstaan.

Voor ons zo klaar als een klontje. Destijds ben ik door hem ingehaald vanuit rechts maar goed dit is aan de rechter. Ik ben toch wel benieuwd aangezien deze man als een aantal keren heeft gelogen, in hoeverre de rechter zoets mee zal nemen. De zitting zal worden voortgezet met een ski expert erbij. Zeer waarschijnlijk worden wij niet meer opgeroepen.

Gelukkig was er een nl tolk bij die, hoewel mijn duits van een goed niveau is, de technische begrippen kon uitleggen en vertalen. Verder bestaat de mogelijkheid dat ik, bij een schuldig verklaring, smartegeld ontvang. Gederfde inkomsten en gemaakte kosten worden overigens allemaal vergoed.

Wordt vervolgd

Mocht iemand ooit worden opger

• Joep

Dank voor het verslag, interessant om te horen!

Als verdachte mag je liegen t.o.v. de rechter. Als getuige niet. De rechter kan natuurlijk wel de kennelijk leugenachtige verklaring van een verdachte terzijde stellen.

Overigens is het, net als bij verkeersongevallen, ook goed mogelijk dat elke partij zo zijn eigen beleving van de gebeurtenis heeft. Dat wil niet zeggen dat de partij die een verkeerde voorstelling van zaken heeft, opzettelijk glashard aan het liegen is.

Rechters kunnen het feit dat iemand aantoonbaar zit te liegen meenemen in de strafmaat. Net zo goed als dat iemand die ruiterlijk erkent dat hij fout zat en oprecht zijn excuses heeft gemaakt richting de slachtoffers misschien een wat mildere straf kan krijgen.

Heel groot kunnen die verschillen echter niet zijn, want dat zou weer strijdig zijn met het zwijgrecht, waaraan ook gekoppeld is het recht je eigen procespositie te bepalen en het recht om niet voor jezelf belastende verklaringen af te leggen. Het al te zeer belonen van een bekennende verklaring zou die rechten onder druk zetten. Daarom staat het de verdachte dus vrij om te liegen of te zwijgen. Maar dit allemaal als terzijde :)

• RuHa

Iig bedankt voor de extra info op juridisch gebied. Zeer interessant om dit een keer meegemaakt te hebben/ mee te maken. Het allerbelangrijkste is dat ik helemaal hersteld ben en dat we in januari ‘gewoon’ weer op de piste staan. Defintieve uitspraak zet ik tzt hier wel neer.