Zwitserland uit de gratie?

• Oscar

Hoi prikkers,

vandaag een paginagroot artikel in mijn regionale dagblad over de situatie in CH.

25 euro voor een kop soep met stokbrood, daar word je niet vrolijk van.

Alleen lijkt me dat erg overdreven, zelfs in het “peperdure Zermatt” heb ik daar zelfs met een 1:1 omrekening niet meer dan 10 euro voor betaald.

Wat wel blijft, is de verwachting dat een Alpendollar net zo duur wordt als een euro.

Maar goed, het artikel geeft ook wat (niet daaraan gerelateerde) bespaartips:

1. Huisje boeken in plaats van hotel. Dat is altijd al zo, los van de stand CHF vs. EUR.

Verder zijn de prijzen in de wintersportbrichures vastgesteld ten tijde van een gunstige stand EUR vs. CHF.

Anders gezegd: de accoprijs is in euro's en verandert niet omdat de euro minder waard wordt t.o.v. de CHF.

Dan kan een hotel zelfs goedkoper zijn, omdat je bij een appartement voor je avondeten naar de plaatselijke bakker en de supermarkt gaat, die dus wel in CHF afrekenen.

2. Van tevoren inslaan in het dal i.p.v. in je wintersportplaats. Ook dit staat los van de stand CHF vs. EUR.

Deze truc werkt namelijk ook in Frankrijk waar ze “gewoon” in euro's afrekenen.

Wat wel werkt, is al je boodschappen voor de hele week in Nederland kopen.

Alleen krijgen we dan weer het plaatje van door de achterwielen zakkende auto's met zakken aardappelen in de kofferbak…:D

Wat ook werkt, is naar Morzine, Breuil-Cervinia of Ischgl gaan. Dan kun je toch in CH skiën terwijl je in een Euroland verblijft.

Ik kan natuurlijk ook gewoon naar Zermatt gaan en mijn lunch “aan de overkant” nuttigen. In Euro's.

Per slot van rekening is de lunch op de piste een van mijn grotere CHF-kostenposten

(treinreis wordt in DE met euro's betaald, acco wordt in NL met euro's betaald, skipas wordt ter plaatse met PIN in euro's betaald).

groeten,

Oscar.

• Snowzone

Oscar Schreef:

——————————————————-

> Verder zijn de prijzen in de wintersportbrichures

> vastgesteld ten tijde van een gunstige stand EUR

> vs. CHF.

> Anders gezegd: de accoprijs is in euro's en

> verandert niet omdat de euro minder waard wordt

> t.o.v. de CHF.

Dat is niet helemaal waar. De prijzen zijn vastgesteld op basis van een bepaalde wisselkoers, maar dat betekent niet dat de reisorganisatie de prijzen niet kan aanpassen als hier veranderingen in optreden.

• Snowy

Ik kreeg deze week een berichtje in mijn mailbox uit Grächen: als je daar voor half oktober boekt, hanteren ze een vaste koers van 1,35 als je een reservering boekt buiten het hoogseizoen. Dat kan je een flink bedrag schelen in je acco, skipas, skihuur en skilessen. Zie ook hier voor meer info.

En mijn ervaring deze zomer was dat Zwitserland prijzig is, maar € 25 voor een kop soep heb ik echt nergens betaald (ook niet in plaatsen als Bern, Luzern, Grindelwald of Interlaken). Het maximale was de helft en dat was een flinke kom.

De prijzen in de supermarkten waren wel erg fors, ook gewoon in het dal. Dus een basisvoorraadje kan wel handig zijn.

• skiester

CHF is alweer op 1.22:

http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/konjunktur/Ein-Tag-fuer-die-Geschichtsbuecher/story/12457777

Centrale bank intervenieert.

• kootje

Dan maar hopen dat je nog niet hebt geboekt. (Zie bericht skiester).

• Joep

Zoals bekend ben ik ook een fervent Zwitserland-ganger. Ook afgelopen zomer weer twee weken in CH doorgebracht. De dure Frank was natuurlijk wel een beetje een spoiler, maar ook wel weer een aardige sport om toch enigszins voordelig aan je boodschappen te komen. De Aldi in Zwitserland heeft een veel uitgebreider assortiment dan in Nederland en CHF 3 voor 6 halve liters bier kan ik toch niet duur noemen. Ook heerlijke en betaalbare wijn. Vlees, groente en zuivel ook goed te doen. Ook in de Coop, Denner en Migros waren er voldoende producten te vinden die wel betaalbaar waren. Kwestie van het aanbod je behoefte laten bepalen en niet andersom ('wat is er in de aanbieding'?). Genoemde voorbeelden als 7,50 voor een zakje gesneden groente vind ik dus wel lachwekkend. Dan heb je in de winkel echt niet om je heen gekeken of er misschien geen andere goedkopere producten te vinden waren.

Prijzen van kabelbaantjes, openbaar vervoer en drankjes op terras zijn daarentegen inderdaad heel erg hoog. Koffie begint bij CHF 3,00 en iets in de sfeer van cappucino e.d. komt al gauw in de buurt van CHF 5. Gelukkig hadden wij de Nespresso meegenomen uit NL :D.

Vorige week nog een weekje wezen wandelen in het Berner Oberland met mijn vader. De acco was werkelijk prachtig en ruim. Voor skien niet geschikt, maar voor wandelen wel en echt waar voor ons geld! Voor minder heb je in een ander Alpenland echt niet iets vergelijkbaars! Dan reken ik ook nog niet eens mee dat Berner Oberland relatief dichtbij is.

Als je een autokoelkastje hebt kun je voor twee personen zat meenemen, hoef je eigenlijk nauwelijks boodschappen te doen. Heel ‘Nederlands’, dat wel, maar als het geld echt een rol speelt hoef je Zwitserland qua verblijf en primaire levensbehoefte dus niet links te laten liggen. Wat dan overblijft is het leven ‘buiten de deur’. Daar kan je m.i. makkelijk wat op bezuinigen. Ik ga primair voor het natuurschoon en voor de ontzettend goed aangelegde en onderhouden wandelwegen (zomer) en voor de relatieve rust (winter). Dan maar wat minder terras.

Overigens heb ik afgelopen zomer in Nederland ook een paar keer behoorlijk het gevoel gehad dat ik in de zeik genomen werd. Op een niet-toeristische lokatie 8 euro aftikken voor een Panini Italiaanse salami is ook niet bepaald mijn idee van waar voor je geld.

Kortom: Zwitserland is bij mij zeker niet uit de gratie. Komende winter zijn er al twee acco's geboekt. Een is in Euro's afgesproken dus sowieso geen probleem. De ander echter in CHF, maar die hoeven we pas eind december te betalen. Misschien dat de koers weer wat bijtrekt. In ieder geval heeft de Nationale Bank aangegeven de koers aan banden te leggen. Na de CHF 1,20 per euro die nu al enkele weken geldt, gaat nu het gerucht dat het minimum zelfs op 1,25 gesteld gaat worden. Dan gaat het toch weer enigszins de normale kant op….

In de herfsvakantie gaan we een weekje naar de Eifel in Duitsland. Ja, dat is qua accomodatie en qua horeca een heel stuk goedkoper. Maar het haalt het (zowel voor het skiën als het wandelen) natuurlijk niet bij Zwitserland. Alles heeft zijn prijs…

PS: skiester, wel zwaar klote dat jullie CH-avontuur op deze manier is afgelopen :X