Hoi prikkers,
vandaag een paginagroot artikel in mijn regionale dagblad over de situatie in CH.
25 euro voor een kop soep met stokbrood, daar word je niet vrolijk van.
Alleen lijkt me dat erg overdreven, zelfs in het “peperdure Zermatt” heb ik daar zelfs met een 1:1 omrekening niet meer dan 10 euro voor betaald.
Wat wel blijft, is de verwachting dat een Alpendollar net zo duur wordt als een euro.
Maar goed, het artikel geeft ook wat (niet daaraan gerelateerde) bespaartips:
1. Huisje boeken in plaats van hotel. Dat is altijd al zo, los van de stand CHF vs. EUR.
Verder zijn de prijzen in de wintersportbrichures vastgesteld ten tijde van een gunstige stand EUR vs. CHF.
Anders gezegd: de accoprijs is in euro's en verandert niet omdat de euro minder waard wordt t.o.v. de CHF.
Dan kan een hotel zelfs goedkoper zijn, omdat je bij een appartement voor je avondeten naar de plaatselijke bakker en de supermarkt gaat, die dus wel in CHF afrekenen.
2. Van tevoren inslaan in het dal i.p.v. in je wintersportplaats. Ook dit staat los van de stand CHF vs. EUR.
Deze truc werkt namelijk ook in Frankrijk waar ze “gewoon” in euro's afrekenen.
Wat wel werkt, is al je boodschappen voor de hele week in Nederland kopen.
Alleen krijgen we dan weer het plaatje van door de achterwielen zakkende auto's met zakken aardappelen in de kofferbak…
Wat ook werkt, is naar Morzine, Breuil-Cervinia of Ischgl gaan. Dan kun je toch in CH skiën terwijl je in een Euroland verblijft.
Ik kan natuurlijk ook gewoon naar Zermatt gaan en mijn lunch “aan de overkant” nuttigen. In Euro's.
Per slot van rekening is de lunch op de piste een van mijn grotere CHF-kostenposten
(treinreis wordt in DE met euro's betaald, acco wordt in NL met euro's betaald, skipas wordt ter plaatse met PIN in euro's betaald).
groeten,
Oscar.