Frankrijk

• sameva

Beste mensen,na een aantal jaar in oostenrijk te hebben geskied willen we nu eens Frankrijk proberen.

Maar waar moeten we heen gaan? We zoeken een gebied met toch wel veel blauw voor mijn vrouw en dochter(5 jaar),en voor opa,papa en dochter(9jaar)weer meer rood/zwart.Ook moeten we oma niet vergeten die graag op een terras zit met een boek,met uitzicht op de piste's.Een app of hotel aan de piste is toch wel onze voorkeur!!! Heb zelf al naar les arc ,alpe d'huez,la pagne en val thorens gekeken maar misschien hebben jullie een betere tip voor ons.Het is nog vroeg om al weer te kijken,maar je kan er niet vroeg genoeg bij zijn is onze mening.

Alvast bedankt en ik hoop op goed advies van de kenners!

Vriendelijke groet(tu)

Sameva

• kootje

Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld, wtb Les Arcs. Misschien heb je al wat gelezen hier op de prik.

Hieronder het verslag wandelen in Les Arcs en Les Arcs voor niet skiërs.

http://ski.startpagina.nl/prikbord/8312979/verslag-les-arcs#msg-8312979

http://ski.startpagina.nl/prikbord/read.php?3008,8312257,8312262#msg-8312262

Het hele gebied is zowel met blauw als rood te skiën, wat de mogelijkheid biedt om elkaar op verschillende plekken te treffen.

Zelfs oma is met een voetgangerspas op vele plaatsen te ontmoeten. Geen idee of oma nog goed ter been is, maar een wandeling naar Vallandry vanuit Arc 1800 geeft ook de mogelijheid om daar af te spreken met z'n allen.

Tussen de Arcen rijdt een gratis bus. Vallandry is alleen lopend te bereiken.

Hotels liggen allen in de dorpen, onderaan de pistes, volgens mij geen probleem om pistes dan wel liften te bereiken.

Hotel du Golf ligt midden in Arc 1800 onderaan de liften en kinderspeel/slee/oefenlift.

Verdere vragen? ik hoor het wel.

• Snowy

Hoi Sameva,

In de skigebieden die je al bekeken hebt, ga je zeker vinden wat je zoekt. Bijna alle accommodaties liggen daar direct aan of anders heel dichtbij de pistes. Deze skigebieden zijn ook zo groot, dat er voldoende mogelijkheden zijn voor zowel beginners als gevorderden.

De vraag is alleen wat je van het dorp verwacht. De plaatsen op je lijstje staan vooral bekend om de functionaliteit: alles binnen handbereik. De sfeer is er niet altijd even geweldig door: grote, moderne gebouwen domineren het dorpsbeeld en overdag is het er erg rustig (iedereen is skiën). Voor degene die in het dorp blijft, kan dit iets minder zijn (hoeft niet natuurlijk). Daarom is het te overwegen om een plaats te kiezen aan de rand van zo'n gebied.

Een paar voorbeelden:

Alpe d'Huez: Oz-en-Oisans of Villard Reculaz zijn mogelijkheid waarbij er ook meer wandelmogelijkheden zijn. Daarnaast is ook het authentieke Huez een sfeervol dorpje

Les Arcs: Kootje kan je hier alles over vertellen. Arc 1600/1800 of Vallandry lijkt de beste optie.

La Plagne: Plagne Montalbert ligt iets lager tussen de bomen en is sfeervol. Hier is al eens een verslag over gemaakt (gebruik de zoekfunctie). Ook Champagny is een authentiek dorpje met directe verbinding.

Val Thorens: Wat mij betreft af te raden voor iemand die niet gaat skiën. Het ligt ruim boven de boomgrens, geen wandelmogelijkheden en het kan er erg koud zijn. Kijk ook eens naar een acco in Meribel of La Tania. Daar zijn meer mogelijkheden voor niet-skiërs.

Verder kan ik het lijstje nog aanvullen: Valloire, St. Jean d'Arves (of St. Sorlin d'Arves), Serre Chevalier, Les Carroz, Tignes Les Brévières en Vars zijn plaatsen die allemaal in grote skigebieden (minimaal 150 km piste) liggen en die ook nog sfeervol ogen. Van de meeste plaatsen kan ik dit overigens uit eigen ervaring vertellen.

Succes met je keuze en als je nog vragen hebt, dan zie ik wel een berichtje verschijnen!

• sameva

Kijk, dat zijn nou eens fijne reacties waar je wat aan heb.(tu)

Ik ga me maar eens verdiepen in die dorpen.Het skien staat voor ons toch wel op de eerste plaats,de zaken er omheen op de tweede.Voor oma(nog goed ter been;))en moeders zijn een paar leuke wandelroute's ook wel leuk.

Gaan jullie altijd met de eigen auto of is een busreis ook wel wat??? Het leek ons ook wel eens leuk om met een bus op wintersport te gaan,zodat je lekker relaxt en uitgerust op je bestemming aankomt.Tot nu toe zijn wij altijd met de auto geweest,ook wel lekker hoor!! Maar ben toch wel nieuwsgierig,of zijn het veel jongeren die voor de bus kiezen?

Bedankt voor de Tips!!

ps: zal eens kijken of ik nog een verslag van afgelopen jaar kan maken met wat foto's.Kan ff duren aangezien ik niet zo'n goede verhalen schrijver ben!!!!(maar foto's zeggen altijd wel genoeg):)

• Snowy

Wij gaan al jaren met de bus op wintersport en een enkele keer met de trein. Ik heb zelden last van jongeren, maar ik ga ook niet in de periode waarin zij gaan (ik ga half maart). Er is vast al eerder een en ander over de voor- en nadelen van een busreis geschreven, maar ik zal een paar punten nog even noemen.

Voordelen:

- geen ergernis aan files of slecht weer. De buschauffeur zorgt er wel voor dat je aankomt, terwijl jij een praatje maakt of een boek leest. Ook handig dat je geen sneeuwkettingen hoeft om te leggen;

- je hoeft geen winteruitrusting voor de auto aan te schaffen.

- de bus rijdt 's nachts door terwijl jij kunt slapen. De ene slaapt beter in een bus dan de ander. Mijn ervaring is dat ik onderweg toch wel een uur of 5 kan slapen. Genoeg om niet gebroken aan te komen;

- de bus komt normaal gesproken al 's ochtends vroeg op je bestemming aan en vertrekt de week erop op zaterdagavond. Je hebt dus 2 (ski)dagen extra

- de bus is een goedkope manier van reizen, maar met een gezin van 4 personen zal de auto waarschijnlijk goedkoper zijn.

Nadelen:

- je bent gebonden aan opstapplaatsen, dus je zult met je bagage eerst naar die plaats moeten gaan. Vaak is er wel een mogelijkheid om je auto daar te parkeren (onbewaakt);

- de hoeveelheid bagage die je kunt meenemen is beperkter. Mijn ervaring is wel dat ik écht wel genoeg kan meenemen;

- je hebt geen vervoer ter plaatse. In de bekende Franse skistations heb ik hier ook meestal geen behoefte aan overigens;

- je kunt meestal pas aan het einde van de middag (ongeveer 16.00 uur) in de accommodatie en moet er meestal ook al weer voor 10 uur uit op de dag van vertrek. Dat betekent dat je op de aankomst- en vertrekdag je bagage ergens zult moeten stallen. Vaak kan dit wel bij je accomodatie of is er een centrale ruimte, maar het is verstandig om dit vooraf na te vragen.

- de bus gaat niet naar alle plaatsen. Eventueel zul je dus nog een transfer moeten regelen. Met name naar de minder bekende plaatsen kan dit nodig zijn;

- de bus stopt wanneer het de chauffeur uitkomt. Gelukkig is er wel een toilet aan boord.

Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. Vooral omdat ik hierdoor 2 skidagen extra heb. Maar voor mensen die absoluut niet kunnen slapen in een bus of langer dan 2 meter zijn, zal dit anders uitpakken. De trein is nóg relaxter dan een bus, maar ook duurder. Bovendien vind ik de treinverbinding naar Frankrijk niet echt ideaal (overstap in Parijs of je verliest de beide zaterdagen als skidag). Maar wie weet is de dienstregeling komend seizoen weer anders.

Heb je weer iets om over na te denken… ;)

• kootje

Ik onderschrijf de voor en nadelen van Snowy.

Wij gaan de laatste jaren met de auto, maar zijn ook een aantal keren met de bus geweest.

Naar Frankrijk heb je ook de mogelijkheid om met het vliegtuig te gaan, maar dan zul je op airport Geneve of Grenoble een auto moeten huren of een transfer regelen.

Naar Les Arcs kun je ook altijd met de Thalys. Je mist dan inderdaad de 2 zaterdagen als skidag, maar opstappen in Nederland en uitstappen in Bourg St. Maurice is wel heel comfortabel.

Succes met de uitzoekerij.

• hakke

Vergeet niet dat de busreis voor 6 personen niet goedkoop is. Als je met 6 personen in 1 auto kunt ben je incl. tol maximaal 400,= euro kwijt. (en dan ga ik uit van een niet zo'n zuinige benzineverslindende auto) Voor een busreis ben je al snel 150 euro pp kwijt.

Komen net uit Valtho. Nu waren er prima wandelingen mogelijk maar als je in de winter gaat dan is valtho een super gebied om te skien maar echt niet geschikt voor wandelaars en ook niet echt een gezellig dorpje waar je leuk kunt shoppen of iets autenthieks kunt bekijken. Zoals Snowy al aangaf wil je in de 3 vallees kies dan inderdaad voor La Tania ofzo.

Over valtho afgelopen week zal ik nog een kort verslagje maken………tipje van de sluier …..we hebben kunnen skien!!!

• Dray

Het gebied van La Plagne/Les Arcs biedt voor elk wat wils, hoewel het aantal zwarte pistes beperkt is. Bückelpistes zijn er wel voor de liefhebbers. Zelf vorig jaar in Belle Plagne gezeten en dat is een perfecte uitvalsbasis voor het hele gebied vanwege z'n centrale ligging. Binnen een half uur ben je vanuit je hotel met de Vanoise Express in het gebied van Les Arcs.

• Yvonne

Ik sluit me bij de Hakke en Snowy aan. Ik ben een grote fan van Les 3Vallées, kom al jaren in Val Thorens en Les Menuires, maar zou deze plaatsen niet uitkiezen als er een niet-skier bij is.

Kijk dan b.v. bij Méribel (-Villages), daar heb je de skilift voor de deur, maar ook mooie wandelroutes. En met de gratis navette kun je 's avonds nog naar Méribel.Ook kun je daar een voetgangerspas kopen, zodat je nog bij hoger gelegen restaurants kan afspreken.

La Tania is ook erg leuk.

En ja, Paradiski, hier heb je zowel aan de La Plagne als aan de Les Arcs kant veel mogelijkheden, ook voor niet-skiers, zoals al eerder genoemd, Belle Plagne, Vallandry, Les Arcs 1800 of 1600.

Succes met het uitzoeken (en de vroege voorpret!).

• Emma

Hoi,

Wij gaan altijd naar la Plagne Soleil en we zitten dan in een appartement (Eurogroup Sun Valley). Het is ons de afgelopen drie jaar prima bevallen. Ook wij hebben een niet-skiër in ons midden en die vermaakt zich altijd prima.

Voordelen: Grote parkeergarage onder het complex, skiverhuur binnen het complex, de hond mag ook mee, winkels op 2 min afstand, gratis gebruik van sauna en zwembad, skischooltje vlakbij, diverse wandelroutes, er zijn verschillende leuke dorpjes in de buurt met winkeltjes en terrasjes, veel blauwe, rode en zwarte pistes in de buurt (ook een groene voor de echte beginners) en het appartement ligt direct aan de piste.

Nadelen: Afwerking van het gebouw laat hier en daar wat te wensen over (mocht voor ons de pret niet drukken). Afgelopen jaar moesten we voor het eerst betalen voor het laken-en handdoekenpakket, dus dat hebben we zelf maar meegenomen.

Verder is het personeel erg vriendelijk en we gaan zeker weer volgend jaar. Mocht je willen boeken, let op de vroegboekkorting, dat scheelt behoorlijk!

Groetjes, Emma