Wie is er bekend in Oberstdorf?

• Eva

Hallo skiërs,

Voor volgend jaar (laatste week feb.) kunnen we een huis huren in Oberstdorf. Ik heb al flink op Internet gespeurd en de VVV in Oberstdorf gemaild, maar het lukt me niet om alle info te vinden. Misschien heeft 1 van jullie antwoord op de volgende vragen:

- Het huis is vlakbij de Fastenoy lift, skigebied Fellhorn, zijn daar ook skischolen voor kinderen of zijn die alleen in het dorp?

- Rijden de skibussen tussen alle skigebiedjes of moet je dan ergens overstappen?

- Hoe lang is het rijden (auto of skibus) van Fastenoylift naar het dorp en de andere skigebieden?

- hoe zijn gemiddeld genomen de skiomstandgheden daar in die periode van het jaar?

- kunnen ervaren skiërs zich er een week vermaken of wordt het dan toch veel de auto pakken?

- mogelijk is er ook nog een huis beschikbaar aan de Oostenrijkse zijde (Mittelberg), wat zou jullie voorkeur hebben?

bedankt alvast voor alle input!

groetjes,

Eva

• Helga

Ik kan niet al je vragen beantwoorden.

Ik denk zelf dat Riezlern misschien wel het beste is, omdat dat aan het skigebied Fellhorn/Kanzelwand ligt, dat is wel een aardig gebiedje.

Zover ik via google wat kan vinden, stelt die fastenoy lift niks voor, zijn 2 sleepliftjes http://www.ellegglift.de/index.htm. Dat lijkt me echt niks om daar een week te verblijven. Dan moet je zeker in de auto gaan zitten. Het ligt ongeveer 9,5 km onder Oberstdorf (volgens google maps)

Hier kun je zien hoe en waar bussen rijden: http://www.oberstdorf.de/urlaub/anreise/busfahrplaene/

• n

Een heel leuk skigebied voor beginners, mooie omgeving. Heb er ooit ong. 25 jaar geleden m'n eerste lessen gehad en voor de eerste 2 jaar was het prima.

Voor km vreters is het niks.

Het bestaat eigenlijk uit verschillende gebiedjes. Sommige met elkaar verbonden zoals de Fellhorn en de Kanselwand, anderen staan op zichzelf zoals de Sollereck en de Nebelhorn. In het Kleinwalserthal evenzo. Dus veel met de auto. De bussen rijden bijv. alleen in het Oberstdorf gebied en niet het KWthal in.

Hoe de omstandigheden eind febr. 2012 zullen zijn is niet te voorspellen.

Nina

• Helga

Nina,

er rijden vanuit Oberstdorf wel bussen naar Kleinwalsertal:

Walserbus Aktuell Walserbus

Lassen Sie Ihr Auto doch einfach stehen!

Mit dem Walserbus haben wir ein leistungsfähiges Verkehrssystem eingerichtet, das Sie schnell und sicher innerhalb des Tales befördert. Dabei verkehrt der Walserbus nicht nur auf der Hauptlinie des Kleinwalsertales. Auch die Ortsteile werden mit Nebenlinien angefahren.

Linie 1 - Kleinwalsertal-Oberstdorf (Hauptlinie von Baad bis Oberstdorf)

Auf deutschem Gebiet, ab der Grenzstation Walserschanz, kostenpflichtig!

Linie 2 - Egg-Schwende (Riezlern-Egg & Riezlern-Schwende)

Linie 3 - Wäldele (Hirschegg-Wäldele)

Linie 4 - Höfle (Mittelberg-Höfle)

Linie 5 - Ifen (Riezlern-Ifen & Hirschegg-Ifen)

http://www.kleinwalsertal.com/uploads/media/Walserbus_Winter_2011.pdf

• n

Oh, ben er al een tijdje niet meer geweest…..:o

Heb er wel goeie herinneringen aan alleen zijn die wel een beetje gedateerd.

Nina

• Paskal

Hoi Eva,

Ben de laatste jaren een paar keer in Oberstdorf geweest om een paar daagjes te skiën. Vanaf mijn woonlokatie in het Zuiden des lands ben ik in 6u daar dus ideaal voor een kort weekend ondanks dat ik wel van kilometers maken houd. Ik vind het een leuk dorpje met een paar leuke ski-gebiedjes er omheen. Hieronder mijn ervaringen:

Fellhorn:

Per bus prima bereikbaar vanaf Oberstdorf. Bus vertrekt bij het station in Oberstdorf en je bent in een minuutje of 20-25 bij de Fellhornbahn. Skigebied si het grootste van Oberstdorf en omgeving en daarmee voor mij ook het leukste. Dalafdaling is bij normale sneeuwcondities mogelijk en da's natuurlijk wel mooi meegenomen want dat scheelt je wachten op een gondel bovenin. Sinds 2007 draait de moderne Fellhornbahn 2 vanaf het dal tot bijna aan de top waardoor wachttijden in het dal tot het verleden behoren. Verder omhoog tot de top vond ik weinig meerwaarde hebben. Je kunt via de Kanzelwand-abfahrt aan de andere kant naar beneden waar je dus in Oostenrijk bent. Vanaf daar kun je de bus pakken naar Mittelberg waar je de Walmendingerhorn op kunt.

Walmendingerhorn:

Vrij klein en relatief ver vanaf Oberstdorf. Ik ben er 1 keer geweest om er geweest te zijn, maar ik vermaak me wel prima op de Fellhorn en de Nebelhorn

Söllereckbahn;

Zeer klein gebiedje waar ik één keer ben geweest. De Höllwies-piste is zeer mooi en slingert tussen de bomen door naar beneden. Gebiedje ligt vrij laag en is niet altijd even sneeuwzeker. De Höllwieslift is overigens wel een hele heftige….. Een sleeplift van 1972 meter lang midden tussen de bomen door en ook nog eens voorzien van een hellingpercentage waar je U tegen zegt. Val je eruit dan mag je een heel eind door het bos gaan kruipen richting de piste.

Nebelhorn:

Leuk ski-gebied maar kleiner en minder gevarieerd dan de Fellhorn. Ook hier geldt dat je bij redelijk sneeuwcondities een mooie dalafdaling kan maken. Bijna aan het einde kun je heerlijk op het terras zitten bij café Breitenberg om daarna nog een klein stukje af te leggen tot in het dal. Doordat hier nog met een grote gondel gewerkt wordt heb je 's ochtends wel kans dat je even in de rij staat.

Nog wat antwoorden op je vragen:

- lokatie van skischolen durf ik niet te zeggen, maar het lijkt mij dat ze die bovenop de Fellhorn ook wel hebben

- bus vanaf jouw huis rijdt tot het station in Oberstdorf. Daar moet je overstappen om bv rechtstreeks een bus naar Mittelberg te pakken of de bus door het dorp naar de Nebelhornbahn.

- Vanaf jouw huis ben je in 10-15 minuten met de auto midden in Oberstdorf of bij de Nebelhornbahn. De bus doet er een minuutje of 10 langer over omdat die door Oberstdorf slingert en ook nog wel eens moet stoppen :) Bus Kanzelwandbahn - Mittelberg was dacht ik een half uurtje.

- ski-omstandigheden is nix van te zeggen: ben er wel eens in begin maart geweest toen er geen dalafdaling mogelijk was, maar ook wel eens in de 1e week van april met bakken sneeuw…

- middels de bus kun je je verplaatsen tussen de ski-gebiedjes. Voor echte kilometervreters is het ski-gebied te klein voor een weekje in mijn ogen, maar als je je daarop instelt is het goed te doen.

- ik zou qua huislokatie kiezen voor Oberstdorf zelf omdat je dan het centraalste zit. Onderaan de lift van de Fellhorn zit je echt van *** en iedereen verlaten. Odorf is wel een leuk dorpje en je kunt met de bus alle kanten uit.

Indien er nog wat sneeuw naar beneden valt kan het zo maar zijn dat ik erv volgend weekend ook weer even naartoe rij….

Tot zover… Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel…..

• n

Heel herkenbaar Paskal. Al ben ik er in 20 jaar niet meer geweest. Het mooie dorp herinner ik me nog goed en ook die mooie dalafdeling van de Kanselwand door het bos. Op de Sollereck heb ik m'n eerste skiles gehad. Ging je nog met een 2 pers. stoeltjeslift omhoog en kreeg je een deken om je benen. Kom daar nou eens om.

de paar keer dat we er waren zaten we altijd in Tiefenbach aan de weg naar de Breitagklam in een boerderij. Prachtig app. met zo'n stenen houtkachel en hout om te stoken zoveel als je wilde.

Ook wel in de zomer, dan kun je er fantastisch in de bergen wandelen. Van makkelijk tot uitdagende klimpartijen. Zou er eigenlijk weer eens heen moeten.

Nina

• Paskal

Ik herinner me nog februari 2006….. Het was al dreigend grijs in de lucht, maar we hebben toch de Höllwies-afdaling genomen. Eenmaal beneden begon het dermate hard te sneeuwen dat we een meter of 25 zicht hadden. Vervolgens moesten we dus die sleeplift in van 2 km lang. Iedereen die uit de lift kwam was de verschrikkelijke sneeuwman; op je bovenbenen lag zomaar een cm of 10 sneeuw :) Zo extreem in zo'n lange slepert heb ik het daarvoor en daarna nooit meer meegemaakt dus zoiets blijft je wel bij.

De Kanzelwand-afdaling gaat inderdaad nog steeds door het bos, maar het is een vrij lange rechte piste in de vorm van een breed pad. Ik vind er weinig variatie in zitten qua bochten e.d. Desalniettemin wel leuk om op die wijze Orijk in te skiën natuurlijk.

• Abel

voor ervaren skiers moet je de de skipas ,voor Bolderschwang,Ofterschwang en Balderschwang,voor meer info

www.ofterschwang.de www.bolsterlang.de www.balderschwang.de

• n

Oh, wat een jeugdsentiment. De kinderen nog klein, de eerste ski-ervaringen, de jongste die de stoeltjeslift al reuze spannend vond en na 1 dag les wel zo'n beetje wist hoe het moest en ons vrolijk roepend voorbij kwam skien……

Later met zoonlief en de leraar nog wel even besproken dat hij niet zo maar op eigen houtje kon bepalen wat hij mocht doen. Verweer van de leraar, hij heeft de slag te pakken en hij kan hier weinig kwaad op de Sollereck. In onze ogen was het een levensgevaarlijke BERG. Later gingen zij met de gevorderde skileraar naar de Nebelhorn en wij klungelde nog wat op de Sollereck. Dat is het volgende seizoen goedgekomen, bij ons duurde het alleen wat langer.:D

Nina