Ik heb het stukje over de sisterhood tussen Lech en Beaver Creek gelezen. In het meeste kan ik mij vinden, maar ook hier past relativering.
Net zo goed als een aantal prikkers enthousiast schrijft over hun ervaringen in Noord Amerika, is deze Amerikaan enthousiast over Lech. Hij noemt verschillen tussen beide plaatsen die in het voordeel zouden moeten uitvallen van Lech, maar eigenlijk vergelijkt hij appels en peren. Lech is een dorp dat gedurende vele eeuwen organisch is gegroeid omdat er op die plek behoefte was aan een dorp. Pas later is het toerisme en de wintersport gekomen. Beaver Creek komt zo van de tekentafel van een projectontwikkelaar. Het is een verzameling gebouwen met appartementen, pistes, liften, winkels en restaurants. Het is afgesloten als een Landal Park. Om binnen te komen moet je langs een bewakingspoort waar een beveiliger vraagt wat je komt doen. Logisch dat Lech beter scoort dan Beaver Creek.
De schrijver wil het authentieke van Lech / Zurs aantonen met: “Ski pioneer Viktor Sohm first offered instruction to locals in 1906 (the world’s first ski school), and in 1937 the first ski lift in Austria was built at Zürs, a smaller, more exclusive village adjacent to Lech”.
Maar in Sun Valley / Ketchum in Idaho werd het eerste skigebied in de USA al geopend in de winter van 1936. Dit was trouwens het resultaat van de inspanningen van de Oostenrijkse Graaf Felix Schaffgotsch die over het gebied het volgende zei: “This combines more delightful features than any place I have ever seen in Switzerland, Austria or the U.S. for a winter resort." Zo blijkt maar weer dat je waarneming sterk wordt beïnvloed door de plaats waar je woont.
Wat grappig is in de vergelijking tussen Noord Amerika en Europa, is dat de Amerikanen behoorlijk op over hun wintersport resorts opscheppen, maar ze willen allemaal graag in Europa skiën. Les 3 Vallées staat bijna altijd boven aan hun lijstje maar ze weten nauwelijks waar ze het over hebben. Ik krijg de luidruchtige Amerikanen altijd sprakeloos als ik ze het pistekaartje van dat gebied met 200 liften en 600 km piste laat zien.