Live uit WinterPark USA

• kootje

Ik kan zelfs genieten van het feit dat iemand het zo naar z'n zin heeft op vakantie. Ga zo door en we wachten op een berichtje uit B-ridge.

• kootje

Bedankt voor de heldere uitleg. (tu)

• ronaldski

Twee weken geleden zat ik in Les 3 Vallées. Opvallend hoe weinig buckel-pistes (moguls) je daar ziet. Bijna alles wordt weg-gegroomed.

Vorig jaar in Vail, Breckenridge, Beaver Creek en Keystone was dat wel anders. Veel ongeprepareerde pistes met prima sneeuw en veel moguls.

Ook veel mogelijkheden om te oefenen. Veel pistes zijn namelijk maar voor de helft gegroomed. Links het tapijt en rechts de moguls of andersom.

Het eten in de meeste restaurants is inderdaad betaalbaar. Vail is over het algemeen iets tot veel duurder. In de 60er jaren zijn veel Duitsers en Oostenrijkers naar Vail getrokken om daar de booming wintersportbusiness te helpen opzetten. Er is daarom een groot aantal restaurants en hotels met Alpen signatuur.

Uiteraard eet je in de USA amerikaans voedsel in typisch Amerikaanse restaurants, maar als wat heimwee naar de Alpen krijgt, dan is Pepi's restaurant een aanrader. Dirndl jurken en Wiener schnitzels, beiden natuurlijk in Amerikaanse afmetingen, groot, groter, grootst (de schnitzels meten 35 x 20 cm, over de dames laat ik mij niet uit) X(

• jacob

het leek mij gewoon even goed om een kritische noot te kraken. altijd als het hier op ski.pagina over amerika gaat, lijkt het alleen mogelijk om in superlatieven te praten

even de voor mij duidelijke voordelen van skien in Europa:

-het is een fabeltje dat er meer sneeuw valt in VS. De meeste sneeuw in skigebieden ter wereld valt in Warth, Oostenrijk, (zo'n elf meter)

-Alpen zijn qua scenery spectaculairder dan Amerikaanse Rockies (in Canada is het wel mooier)

-koffie in amerika is niet te drinken, en eten is ook beter en gevarieerder in Europa

-Rockies zijn te hoog, de ijle lucht brengt voor veel mensen problemen mee

-skioorden in Alpen zijn gezelliger en stijlvoller (ik ben ook geen fan van de Franse skifabrieken overigens)

En dan hebben we het nog niet over de jet-lag….

Ik was afgelopen zomer in Vancouver, het duurde me 4 dagen om me helemaal fit te voelen. En ik vind een week skien in het algemeen mooi genoeg……

Heb toen ook Whistler gezien, volgens velen nu het beste skioord op het amerikaanse continent. Heb toen natuurlijk niet het skigebied kunnen beoordelen, maar was niet heel erg onder de indruk van het stadje, allemaal erg nieuw en clean-cut.

De champagne-powder: die heb ik nog niet kunnen beoordelen. Maar het is wel interessant dat Whistler tegenwoordig hoger aangeslagen wordt dan Aspen en Vail, terwijl Whistler ook geen champagne-powder schijnt te krijgen door de ligging dicht bij zee….

Algemeen: In Europa is het aanbod vele malen groter dan in VS, dus veel meer keuze en mogelijkheden. Meer sfeer, beter eten en drinken en lekker dichtbij.

De Amerikanen mogen jaloers op ons zijn! >:D<

• JW

Herkenbaar. Ik heb sinds 1990 meer dan tien weken in 3V geskied, en het gebied is in de laatste tien jaar voor mij niet aantrekkelijker geworden. Inderdaad veel te veel strak geschoven brede pistes. Al die grote skigebieden worden steeds meer afgestemd op de grote massa die liefst niet te veel moeilijkheden wil. Jammer.

Op het gebied van “skiën in de USA” ben jij volgens mij een van de kenners hier.

In elk geval leuk dat MrSki er volop van geniet.

• hakke

Elk jaar proberen we een nieuw gebied uit….(En we merken dat ook in de alpen gebieden verschillen van elkaar al heeft dat meer te maken met de hoogte van het gebied, de lengte van de pistes enz.) De VS en Canada staan wel op ons lijstje maar helaas zal dat moeten wachten tot de kids de deur uit zijn zodat we 2 weken kunnen buiten de schoolvakanties. Een week is te kort omdat je toch te maken hebt met een jetlag en de prijs om er te komen en twee weken met de kerst is wel een beetje te prijzig….. (alhoewel we afgelopen zomer merkten dat verblijf , eten en drinken prima betaalbaar waren in de VS en tja vinden we in de Alpenlanden ook niet vaak hetzelfde op de menukaart alleen als je diep in de buidel tast dan is het wat exclusiever maar ook dat was in de VS te krijgen en wij gaan niet op wintersport voor culinaire hoogstandjes ) Ik moet gewoon bekennen dat ik wel een beetje jaloers ben maar ik hoop dat MrSki er volop van geniet en een geweldige vakantie heeft.

• ronaldski

Inderdaad wordt L3V afgestemd op de grote massa.

Ik was er 2 jaar niet geweest, en wat mij deze keer opviel is dat op veel plaatsen de wat moeilijke stukken opnieuw waren glad getrokken.

• ronaldski

Jacob,

Op dit forum zijn we dol op kritische noten. Het houdt de discussie levendig. Mr. Ski is daar voor de eerste keer en dan is wintersport in Noord Amerika geweldig. Kom je er vaker, dan zijn er best wel kanttekeningen te plaatsen. Ik heb veel ervaring met wintersport in Europa en aan de andere kant van de plas. Zoals je ook in de topics over beste en slechtste gebied kan zien, heb ik geen uitgesproken voorkeur. Ik vind de gebieden in Noord Amerika niet beter maar vooral anders dan die in Europa.

Sommige mensen zijn dik tevreden als ze 30 jaar achter elkaar naar een familiehotelletje in Epen gaan, waar ze om 6 uur staan te dringen voor een eenvoudig 3-gangen diner en waar ze om half 7 staan te dringen in de recreatiezaal om een potje ganzenbord te spelen. Deze mensen vind je ook in de wintersport. Nooit iets anders dan ieder jaar wintersport in Abtenau. Dat is prima, maar als je niet tot deze groep behoort, dan zoek je in het algemeen tijdens je vakantie wat afwisseling. En dat is nu precies wat je in Noord Amerika kan vinden. Het is domweg anders, maar beslist niet beter.

Dan nog een kritische noot over jouw voordelen:

-het is een fabeltje dat er meer sneeuw valt in VS. De meeste sneeuw in skigebieden ter wereld valt in Warth, Oostenrijk, (zo'n elf meter). Dat kan waar zijn, maar Warth is nu niet echt een fantastische wintersportbestemming. Verder heb ik nog nooit die enorme heoveelheden sneeuw in de USA en Canada meegemaakt. Champagne powder is vooral een marketing term. Het komt inderdaad soms voor, maar niet zo veel als de reclamejongens je willen doen geloven. Voor Whistler is het zeker volksverlakkerij. Het is daar inderdaad zo vochtig dat champagne powder niet voorkomt. Ik heb dat uit eigen ervaring en het is bevestigd door iemand die ik ken die daar een appartement heeft. Hij komt ieder jaar in Whistler en heeft nog nooit champagne powder meegemaakt.

-Alpen zijn qua scenery spectaculairder dan Amerikaanse Rockies (in Canada is het wel mooier). De Rockies zijn net zo spectaculair als de Alpen, maar de Europeanen hebben hun bergen helemaal opgevuld met huisjes, boompjes en beestjes. Die zijn in de Alpen zo onderdeel van de scenery, dat wij dat als normaal ervaren, maar als je ongerepte bergen wil zien dan vind je daarvan heel wat meer in Amerika en Canada. Als je in Breckenridge op het hoogste punt staat, dan kijk je uit over een enorm aantal 4.000-ers. Ik vind dat spectaculair, net zoals de Mont Blanc die je vanaf L3V kan zien.

-koffie in amerika is niet te drinken, en eten is ook beter en gevarieerder in Europa. Dat is allang achterhaald. Je kan er nog steeds slootwater krijgen, maar op de meeste plaatsen hebben ze prima Italiaanse koffiemachines waarmee ze uitstekende koffie kunnen zetten. En dan heb ik het niet eens over de Starbucks. In de USA is die keten al lang over de top. Op het moment dat ze Starbucks hier gaan introduceren, zie je dat Starbucks in het thuisland wordt overschaduwed door kleine high-quality tentjes, waar ze echt weten hoe je koffie zet. Ook wat betreft het eten ben ik het niet met je eens. Natuurlijk heb je er de Denny's waar je voor heel weinig veel slecht voer krijgt (inclusief slootwater), maar er is volop keus uit goede tot heel goede restaurants. De Amerikanen beseffen dat ook. Je ziet ze steeds vaker met mes en vork eten en je hebt het helemaal gemaakt als je wijn bestelt en die ook mag voorproeven. >:D<

-Rockies zijn te hoog, de ijle lucht brengt voor veel mensen problemen mee. Mee eens. Ik heb een vrouw met hoogetziekte boven de 2.000 meter. Maar er zijn honderden andere prima gebieden in de USA en Canada die allemaal veel lager zijn dan de Rockies.

-skioorden in Alpen zijn gezelliger en stijlvoller (ik ben ook geen fan van de Franse skifabrieken overigens). Dat is een kwestie van smaak. In de Franse skigebieden kan je heel aardig skiën en boarden. Als dat het enige is wat je wilt, dan telt gezellig en stijlvol nauwelijks. Veel skioorden in de USA en Canada zijn in ieder geval heel wat gezelliger dan de Franse skifabrieken.

Wat de jetlag heb je helemaal gelijk. Je moet er dus ook niet voor een weekje naar toe gaan.

• jacob

Niet vergeten 18% fooi te geven bovenop de rekening in het restaurant. Anders heeft het personeel alleen maar droog brood te eten.

En by the way: Wat kosten de skipassen?

• JW

Perfecte relativering !