reinigen binnenschoen van skischoenen

• Janneke

Mijn tip: opnieuw wassen met een mild/fijn wasmiddel (puur en alleen om de kleur te behouden).

Zgn. middeltjes om het waterdicht te maken of wasverzachter hebben geen effect op de waterdichtheid, wel op het ademend vermogen (dit gaat achteruit, omdat het ademend membraan juist dicht komt te zitten van dit spul).

Dus opnieuw wassen, zodat het membraan zich weer opent en de jas weer ademt, en daarna insprayen met een spuitbus (niet te veel, want anders spuit je alsnog het membraan dicht).

• Joep

What's the big deal? In al die jaren dat ik ski heb ik nog nooit de behoefte aan een perfect waterdichte skibroek gehad….

Als het regent houdt het voor mij toch vrij snel op en als het sneeuwt wordt je broek niet nat. Alleen voor snowboarders die veel in de sneeuw zitten als het pappig is kan ik me er wat bij voorstellen.

Maar ik zou de broek inderdaad nog een keer gewoon wassen zonder wasverzachter. En dan eigenlijk voortaan alles zonder wasverzachter wassen want in de categorie overbodige meuk die ons milieu verneukt scoort die troep behoorlijk (en je moet toch wat om je milieuverziekende ski-reisjes te ‘compenseren’ :D)

• skiester

op de website van gore-tex staat:

GORE-TEX® kleding:

Gewoon wassen, spoelen en in de wasdroger leggen. Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Door het wassen verwijdert u de verontreinigingen en door de hitte van de droger reactiveert u de impregneringsbehandeling opnieuw over het textieloppervlak.

Als het water niet op het oppervlak van het gereinigde en in de wasdroger gedroogde kledingstuk blijft liggen, is de waterafstotende impregneringslaag aan het einde van zijn levensduur gekomen. Maak u echter geen zorgen. U kunt de waterafstotende laag van het kledingstuk herstellen door de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen.

En dat kun je dus doen met speciale middelen in de wasmachine of met een spuitbus.

• Nonblond

ANWB verkoopt voor weinig skidrogers. Twee lampjes aan een stoomdraad. Je steekt de stekker in het stopkontakt in iedere schoen een lampje en de volgende ochtend droge schoenen, die een aangename temperatuur hebben, zonder dat ze uit vorm raken. Nog niet gemerkt dat onze schoenen stinken.

• Janneke

Tja, ik kan me voorstellen dat hoe eerder de schoenen weer droog zijn, hoe minder ze zullen stinken.

Des te langer dat vocht (zweet) erin blijft zitten, des te meer stank, lijkt me.

Ik heb niet zo'n individueel droogsysteem (lijkt me op zich best handig, hoor), maar tegenwoordig hebben ze gelukkig bijna overal in de skihokken van de acco van die wandsystemen, waar iedereen zijn schoenen kan drogen.

• skiester

en de vraag is dan: hang je de schoenen met de neuzen naar beneden of omhoog?

( ik doe naar beneden omdat anders de warme lucht zich in de neuzen gaat verzamelen, incl alle vocht….)

• Janneke

Meestal staat op de instructies met de neuzen naar beneden. Door dat systeem wordt de hele schoen van binnen opgewarmd en begint het vocht te verdampen, en stijgt de warme lucht omhoog.

- Met de neus naar beneden en dus de schoen-opening “aan de bovenkant”, zal die damp zodoende het best kunnen ontsnappen.

- Met de neus naar beneden en dus de schoen-opening “aan de onderkant”, gaat die damp in de neus van je schoen zitten, daar heb je niets aan, dan kan het vocht nog niet weg.

Dus mijn mening: neus naar beneden.

• joostdej

Ik zou zeggen omhoog, immers zo kan het vocht vanuit de neus naar beneden de skischoen uit.

• Janneke

Dat gaat alleen op als het vocht “eruit zou stromen”, dan moet het natuurlijk naar beneden kunnen lopen.

Maar door de warmte verdampt het vocht, en warme lucht gaat niet naar beneden maar juist omhoog, dus precies andersom. Anders zou al die warme lucht zich in de neuzen van je schoenen verzamelen en kan het vocht nog steeds nergens heen.

• rene

ik heb van die warmtebronnen van de anwb, en ze drogen je schoon idd, maar verwacht niet al te veel warmte van die dingen want dat geven ze niet.

Wat veel belangrijker is ,is om af en toe je binnenschoen uit je buitenschoen te halen en zo het geheel te luchten.

Mensen die een week gaan skien en daarna de schoen even uit elkaar halen en laten drogen hebben geen probleem. Mensen die lang achter elkaar de schoenen dragen. Zoals ikzelf gedaan heb ,tsja daar ga je de lucht echt niet bij tegenhouden. Ik droeg ze gemiddeld 6 a 7 weken achter elkaar iedere dag en met wat aandacht hou je het stinken lang tegen, maar op een gegeven moment ontkom je er niet aan.

Nog een belangrijke TIP. draag iedere dag schone en droge sokken. Dit voorkomt al een heel deel van de stank die je in je schoenen creeert.

gr. rene