skischoen stuk

• Nonblond

Mijn man heeft een paar Salomon Falcon Race Customfit skischoenen. Echter na slechts een winter gebruik heeft hij recent tijdens een weekeinde Winterberg de lip losgetrokken uit de binnenschoen. De winkelier heeft ons aangeraden om dit bij de schoenmaker te laten vastnaaien. De schoenmaker heeft ons doorverwezen naar een zadelmaker, omdat zijn machine te licht zou zijn om dit te kunnen doen. De zadelmaker zegt dit ook niet te kunnen repareren, omdat hij er niet bijkan. Kortom we moeten terug naar de winkel en vragen of die het alsnog opstuurt, zodat Salomon kan beoordelen of zij dit kunnen repareren of dat er een nieuw binnenschoen moet komen. Wij zitten nu echter met de vraag of dit een normale gebruiksschade is zoals de winkel beweert of dat het een eigen gebrek is van de schoen? Wie heeft hier ervaring mee? Wij waren nl. in de veronderstelling dat je van zo'n schoen moet kunnen verwachten dat deze langer meegaat dan een winter, zijn wij dan toch abuis?

• goofken

beste

heb dit ook al meegemaakt zelfs twee keer

beiden keren onder garantie gamaakt door de fabrikant zelfs na een aantal skivakanties

ze moeten sowiso voor een oplossing zorgen en als het een gebrek is dan altijd onder garantie

als natuurlijk een lift bijvoorbeeld je schoen heeft geraakt of dergelijke dan kan het zijn dat het niet onder garantie valt maar een oplossing vinden dan moeten ze zeker doen waar is anders de service van zo een verkoper

veel succes

• Abel

Zolang als je de bon van aankoop heb is er 1 jaar garantie

• Bert Martens

Even kort.

Binnen het consumentenrecht heb je gewoonweg altijd standaard twee jaar garantie op nieuwe aangekochte roerende goederen.

Verder mag je verwachten dat een nieuwe gekocht artikel een bepaalde tijd naar behoren functioneerd dit los van de garantie.

Van een TV mag je verwachten dat deze minimaal 5 jaar probleemloos functioneert. Één seizoen voor een normaal gebruikte skischoen valt zonder meer binnen de garantietermijn

Het is niet altijd even gemakkelijk om je recht te krijgen bij een winkelier ook al sta je binnen het consumentenrecht volledig in je recht. Voor reparatie of nieuwe skischoenen ga je niet procederen.

Aankoop van verlengde garantie is dus onnodig maar wordt meestal gebruikt als “geen gezeur garantie”

• ronaldski

Zoals hierboven al aangegeven heb je op basis van het Burgerlijk Wetboek gewoon recht op garantie, ook al staat er in de Salomon voorwaarden maar 1 jaar genoemd. Je moet uitgaan van wat voor een product de normale gebruiksduur is. Voor schoenen zal dat niet zolang zijn als voor een Miele wasmachine, maar skischoenen hebben bij normaal gebruik zeker een levensduur van 3 à 5 jaar. In het eerste jaar betekent de garantie volledige reparatie of vervanging. Daarna moet je rekening houden met een eigen bijdrage, afhankelijk van hoe lang je de schoen hebt gebruikt.

Het aanspreekpunt is in alle gevallen de leverancier, dus niet de fabrikant. Als de leverancier niet erg mee wil werken dan helpt het wel om de fabrikant te benaderen. Goede fabrikanten doen vaak niet moeilijk en repareren of vervangen de zaken op basis van coulance.

Ik vind dus dat de winkelier een volkomen verkeerd advies heeft gegeven. Hij had de zaak direct bij Salomon moeten aankaarten. Met vastnaaien door een schoenmaker zou je namelijk alle rechten bij Salomon hebben verspeeld.

Misschien kan Joep met zijn juridische kennis hier nog wat aan toevoegen.

• Sebastiaan

Om nou meteen met juridische regels te gaan smijten, beetje overdreven. Natuurlijk heb je garantie op de schoen en zonder kassabon moet je die nog krijgen!

Salomon en de winkelier kunnen echt wel zien uit welk seizoen deze schoen komt men dus zo zien wanneer die gekocht moet zijn.

Dit mag niet zo snel gebeuren.

Ik werk zelf als verkoper op de skiafdeling, ik zou de schoen meteen voor je opsturen naar Salomon, zij moeten dan voor een oplossing zorgen, dat kan reparatie zijn of vervanging van de binnenschoen.

Dit soort klachten heb ik nog nooit meegemaakt in de 12 jr dat ik dit werk doe, dus lijkt me zo op eerste indruk geen probleem om het op te lossen.

Salomon geeft een erg goede service, dus daar zal het ook niet aan liggen.

Ik heb de schoen niet gezien natuurlijk, dus zo wel wat lastiger te beoordelen.

Sterker nog, je zou m ook bij een andere skiwinkel kunnen inleveren, die Salomon dealer zijn.

Ik zou de schoen met alle plezier in behandeling voor je nemen, maar dan moet je wel naar Zwolle komen.

Laat je niet wegsturen door de winkel waar je m gekocht hebt!!! Slechte afhandeling, vooral voor zo'n dure schoen!

• ronaldski

Sebastiaan, ik smijt niet direct met juridische regels. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat consumenten meer rechten hebben dan ze beseffen en dat leveranciers en fabrikanten die regels in veel gevallen aan hun laars lappen. Omdat de consument zich niet bewust is van zijn of haar rechten, laat men zich maar al te gemakkelijk (met een verkeerd advies) afschepen.

Maar verder heb je volkomen gelijk. De schoenen moeten gewoon via de leverancier naar Salomon.

• Sebastiaan

Daar heb je gelijk in, er zijn veel winkeliers die moeilijk doen bij garantie gevallen.

Dat kan komen, omdat er winkeliers zijn die de garantie voor eigen rekening gaan nemen om zo extra korting op de inkoop te krijgen.

Dat houdt dus in dat bijv. bij deze skischoen ze dan niet bij de leverancier voor garantie terecht kunnen en zelf geen zin hebben in de kosten die het dan voor hun meebrengt, dit zijn vaak de kleinere zaken die niet groot inkopen.

De grote winkels hoeven dit niet te doen, omdat ze groter inkopen en dus meer korting krijgen.

Is een zeer slechte zaak natuurlijk.

Bij ons is dit gelukkig niet het geval, wij staan op erg goede voet met de leveranciers en krijgen zo ook in het algemeen veel meer voor mekaar bij ze, zelfs als het niet onder garantie valt, dat werkt erg prettig!

Ik ben van mening dat een juiste manier van oplossing van de klacht je een klant aan je bind.

Dachten alle winkeliers er maar zo over, maar helaas.

Ik kan begrijp ook niet dat ze zich zo hebben laten afschepen met deze klacht, dit moeten ze absoluut niet pikken!

• Bert Martens

Ergo:

Juridisch bekeken of niet.

Je komt in zulke gevallen dus toch weer terug op je consumentenrecht en moet de leverancier hiervan, soms tegen wil en dank, van overtuigen dat hij naar jouw toe verplichtingen heeft. En daar ligt dan soms het probleem.

• Nonblond

De leverancier heeft de binnenschoen alsnog ingenomen en zal terugbellen of de schoen wordt gerepareerd of dat er een andere oplossing komt. De leverancier komt nog steeds onwillig over. We hebben in het verleden andere ervaringen met deze leverancier opgedaan. Hoop dat het alsnog goed wordt afgehandeld. Bedankt voor alle reacties en we laten nog weten hoe dit afloopt.