skibril verloren....verzekerd?

• Ilse

Hallo,

Ik vroeg me af of er hier mensen waren die ervaring hadden met verloren spullen en hun verzekering. Ik hoorde namelijk van een vriend dat hij vorig jaar zijn bril en handschoenen was verloren in de skilift (gevallen tijdens het pakken van een boterham uit zijn jas). Hij had dit opgegeven aan de verzekering (volgens mij een standaars resiverzekering met standaard voorwaarden, wel wintersport dekking) en heeft dit niet vergoed gekregen. Reden was iets met onzorgvuldig handelen.

Nu kan ik me dat niet voorstellen aangezien dit iedereen misschien wel eens gebeurd is….toch? Heeft iemand ervaring met welke zaken en nu wel en niet vergoed worden?

Alvast bedankt voor de reacties…

• Wallis

Dat lijkt me een heel gezonde benadering van de verzekeringsmaatschappij.

Deze persoon neemt een onnodig risico; hij had dit namelijk ook op een minder risicovol moment kunnen doen. Ik gun hem overigens zijn bammetje wel ;)

Daarnaast heb je vaak een eigen risico in de verzekeringsvoorwaarden staan, waardoor deze kleine bedragen niet noodzakelijkerwijs voor vergoeding in aanmerking komen.

• sylv

Waarschijnlijk hangt het af van de situatie. ik ben mijn bril een keer verloren tijdens een val. Heb hem toen wel vergoed gekregen. Ging het gewoon proberen.

Maar tegenwoordig zijn ze wel iets strenger. Gewoon proberen en kijken of je iets terug krijgt of even goed de polisvoorwaarden lezen

• snowzone

Lijkt me in dit geval logisch dat het niet vergoed wordt. Zeker als je dat als beschrijving erbij schrijft.

• kappl

vorig jaar met collega's wezen skieen, bij terugkomst in Nederland kwamen we erachter dat we 1 set ski's en stokken vergeten waren in te pakken, balen dus want het waren gloednieuwe ski's. Verzekering gebeld en het precies vertelt hoe het gegaan was, geen probleem ski's werden gewoon vergoed.

Misschien verschilt het per maatschappij.

groeten Stefan

• Kiko

Dat laatste is zeker waar. Het kan per verschillen per verzekeraar. De ene reisverzekering is de andere niet. Met name dit soort claims zijn sinds een jaar of twee niet meer vanzelfsprekend gedekt.

• Ikke

Je kan ook in dienst treden bij de overheid en de verloren spullen declareren, dat deed Bos ook, zonder al te veel problemen…

• doov

En ze stonden niet meer in het hotel?

• JW

Een paar gloednieuwe ski's vergeten in te pakken, en dan “gewoon” vergoed ? Vind ik wel bijzonder coulant.

Ik neem aan dat je dan toch wel met wat bewijzen moet komen (aankoopbon), pogingen om de ski's nog te achterhalen op je vertrekadres etc.. Met hetzelfde gemak verkoop je het setje na een week skiën.

Ook iemand die in een stoeltjeslift zo zit te kloojen dat èn een bril èn beide handschoenen verloren gaan, komt m.i. bij weinig verzekeringen zo maar voor vergoeding in aanmerking. Zijn er pogingen gedaan de spullen op te zoeken (dat is toch wel het eerste wat iemand doet ?). Is het verlies gemeld bij de plaatselijke politie ? Is er daarna nog navraag gedaan of spullen gevonden zijn ?

Vrijwel geen enkele verzekering keert m.i. “zo maar” uit. Ook het claimgedrag van iemand speelt vaak mee. Iemand die vaak claimt krijgt sneller een afwijzing bij een niet al te hard verhaal. Gelukkig maar, er vindt immers nog altijd veel bedrog plaats. Eerlijke mensen betalen daardoor een te hoge premie.

Terechte claims (volgens de voorwaarden) worden vrijwel altijd uitgekeerd bij een geloofwaardig of duidelijk verhaal. Alleen vallen de bedragen wel eens tegen, omdat b.v. ski's of skikleding elk jaar in waarde dalen.

• Johan

Mijn reisverzekering (ING) betaalde mijn laatste dag skipas zomaar terug omdat ik 1 dag eerder terug naar huis moest omdat mijn opa was overleden en werd begraven op zaterdag. Onder mijn polis wintersportdekking zit een eigen risico van €100,- voor materiële zaken (bij een doorlopende verzekering). Meneer heeft de skipas ‘op hulpverlening gezet’ o.i.d. omdat hier geen eigen risico op zit.

De laatste overnachting heb ik niet vergoed gekregen omdat het vroegtijdig afbreken van een vakantie valt onder de polis annuleringsverzekering die ik niet had. Ik heb vooralsnog geen papieren op hoeven te sturen, behalve als ik met een steekproef er uit gehaald wordt binnen nu en 3 maanden. Dit alles heb ik telefonisch gedaan.