Goedkoop met de trein naar Duitsland en Oostenrijk

• Rosita

Beste Oscar,

Ik lees zojuist jou tip van die Lidl-kaartjes.

Weet je of die nu (tweede week januari) dan nog te koop zijn?

Ik wil in de krokusvakantie met drie kids (8/10/12 jaar) met de trein naar Oostenrijk- Brixen im Thale.

Kan je dan met het kaartje ook al in nederland in de ICE stappen? Moet je dan een kaartje tot de grens kopen?

Hoef je nergens te reserveren voor je plaatsen? En kan je ook in het weekend reizen?

Zijn de kinderen de zelfde prijs? Heb eens gelezen dat kinderen in Duitsland en Oostenrijk gratis meereizen.

Ik hoef trouwens alleen een heen reis, terug worden we opgehaald door man lief die helaas niet mee kan.

Heb jij misschien, net als je voor iemand anders had, een reis schema??? Vanaf Amsterdam.

Wat een vragen allemaal, ik hoop dat je wat antwoorden hebt.

mvg Rosita

• Oscar

Hoi Rosita,

ik heb het onderwerp van deze prik even aangepast zodat de andere prikkers ook weer weten waar het over gaat.

> Weet je of die nu (tweede week januari) dan nog te koop zijn?

Nee, de actie bleek al op 13 december 2009 te zijn beëindigd.

Gedurende een week (7-13 dec.) werden kaartjes verkocht waarmee in jan/feb/mrt 2010 kon worden gereisd.

Ik denk dat met dit antwoord heel wat vragen overbodig geworden zijn…:(

> Heb eens gelezen dat kinderen in Duitsland en Oostenrijk gratis meereizen.

Tot op zekere leeftijd (14 jaar) en niet voor alle tariefsoorten.

Ik moet toegeven dat het Duitse tariefsysteem er eentje is van allerlei valkuilen.

Mijn advies in deze: neem contact op met de Treinreiswinkel in Amsterdam.

Daar nemen ze nog tijd voor je en zijn ze nog bereid naar je te luisteren (die indruk heb ik niet bij NS Hispeed).

Als je een creditcard hebt, kun je je tickets ook online boeken bij de Deutsche Bahn.

Hierbij betaal je online en print je je ticket thuis uit.

Belangrijk: neem je creditcard mee als je op reis gaat, want je creditcard nummer zit in de tweedimensionale barcode van je ticket versleuteld.

Dit is het bewijs dat jij degene bent die het ticket gekocht heeft.

Let op: voer bij de boeking in “Brixen im Thale”, er bestaat ook een Brixen in Italië (Bressanone)!!! (is dichtbij de Dolomiti Superski)

> Ik hoef trouwens alleen een heen reis, terug worden we opgehaald door man lief die helaas niet mee kan.

Voor enkele reizen is Europa Spezial het interessantste.

Echter, gezien de periode waarin jullie gaan, is de kans op zo'n tarief vrij klein.

> Heb jij misschien, net als je voor iemand anders had, een reis schema??? Vanaf Amsterdam.

Amsterdam - Brixen im Thale overdag.

7:04-10:34 ICE 121 Amsterdam - Frankfurt Flughafen (ICE International)

10:54-14:33 ICE 515 Frankfurt Flughafen - München (deze trein vertrekt op het luchthavenstation aan de andere kant van hetzelfde perron)

15:11-17:11 IC 1281 München Hbf - Brixen (overstap spoor 14>15 is eveneens de andere kant van hetzelfde perron)

In alledrie de treinen is een bistrowagen aanwezig, in de tweede zelfs Wireless LAN (we verwachten dus wel een prik vanuit de trein :) )

Amsterdam - Brixen im Thale 's nachts.

20:31-9:41 CNL 1319 Amsterdam - Wörgl (nachttrein met slaapmogelijkheden, alleen vrijdags verlenging naar Wörgl)

10:37-11:02 S 6 Wörgl - Brixen

op andere dagen

20:31-7:12 CNL 419 Amsterdam - München (weer dat rollende hotel)

7:31-8:44 EC 81 München - Wörgl (Eurocity, met restaurant voor je ontbijt)

9:37-10:02 S 6 Wörgl - Brixen (lange wachttijd maar wel sneller dan die andere nachtverbinding)

> Wat een vragen allemaal, ik hoop dat je wat antwoorden hebt.

Hoop je geholpen te hebben.

Gute Reise,

Oscar (zelf een week eerder met de CNL naar CH).

• Janneke

Aangezien deze Lidl kaartjes alleen van 7-13 december gekocht konden worden voor een treinreis in jan/feb/maart, hieronder nog wat andere (goedkope) manieren om met de trein te reizen. Kon me nl. herinneren dat je voor maar 99 euro met de Alpen Expres in een bepaalde week in januari en in maart retour kon (weet niet meer of dit rechtstreeks via de Alpen Expres was, of alleen via Euroholidays).

Dus ik wou net even kijken, maar zie bij Euroholidays op eens geen Alpen Expres meer staan, wel de Schnee Express, de City Night Line en (deze kende ik nog niet) de Wintershuttle.

SCHNEE EXPRESS

Het goedkoopste retourtje (zit-6) met de Schnee Express is 69 euro (vertrek 1 of 8 jan), normale prijs ca. 89-99 euro, het duurste 109 euro (vertrek 12 en 19 feb).

Voor een lig-6 plaats is het goedkoopste retourtje 101 euro, normale prijs 121-131 euro, duurste 141 euro.

Kinderen van 4-14 jaar: 9 euro (zit-6) of 41 euro (lig-6). Kinderen t/m 3 jaar gratis.

De Schnee Express rijdt vanaf Düsseldorf (transfers vanuit ieder station in Nederland via Emmerich naar Düsseldorf of via Venlo naar Düsseldorf voor 53-65 euro).

Transfer in Oostenrijk vanaf 10 euro p.p.

Je kunt met de Schnee Express ook naar Zwitserland.

CITY NIGHT LINE

Met de CNL kost een retourtje (zitplaats/ligstoel) naar Kufstein 175 euro, naar Jenbach 194 euro en naar Innsbruck 208 euro.

Een lig-6 plaats kost resp. 195 euro / 214 euro / 228 euro.

Hier kun je echter geen transfer bij boeken, dus dat moet je dan zelf regelen.

WINTERSHUTTLE

De Wintershuttle (alleen zitplaatsen) reist alleen in de krokusvakantie (heen vrijdag 19 feb/terug zaterdag 27 feb). Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de prijs.

Goedkoopste prijs was 145 euro (uitverkocht), prijs nu is 155 euro (beperkt beschikbaar) en vanaf 12 jan kost een retourtje 170 euro. Transfer in Oostenrijk kost 25-30 euro.

ALPEN EXPRES

Helaas dus niet meer bij Euroholidays te boeken voor maar 99 euro zoals voorgaande jaren, maar nog wel rechtstreeks op www.alpenexpres.nl:

Lig-6: laagseizoen 199 euro / middenseizoen 219 euro / hoogseizoen 259 euro.

Transfer in Oostenrijk: 22 euro.

• Janneke

En ik zie net dat als je lid bent van de nederlandse skivereniging, je 25 euro korting krijgt op de alpen expres.

• Ferry

Hallo,

Wij willen 31 juli met de trein een week naar Oberstdorf voor een kunstschaatskamp. Wie o wie kan mij informeren over de treinroute, waar opstappen, overstappen etc. We gaan met z'n vieren, 2 volwassenen en 2 kinderen van 10 jaar.

Graag de snelste route tegen een schappelijk prijs.

Alvast bedankt voor jullie bericht.

mvg

Ferry