Goedkoop met de trein naar Duitsland en Oostenrijk

• Oscar

Hoi prikkers,

vanaf vandaag is er een nieuwe mogelijkheid om goedkoop met de trein naar Duitsland en Oostenrijk te reizen.

Wat je nodig hebt is het volgende:

1. je moet niet te ver van de grens af wonen

2. je moet ervoor naar Duitsland

Voor voorwaarde 2 hebben de Duitsers al gezorgd: de kerstmarkten (die zijn namelijk ook bij Nederlanders erg geliefd).

Als je nou zo'n kerstmarkt bezoekt, ga dan ook even naar de plaatselijke Lidl en vraag om “Lidl-tickets”.

Een setje van twee kost 66 euro. Deze kun je per stuk als enkele reis tweede klas gebruiken binnen het gebied Duitsland-Oostenrijk.

Dus bijvoorbeeld ook Kaldenkirchen-Zell am See v.v.

Bron. (wellicht die pagina even uitprinten en meenemen als je die kant opgaat)

De tickets zijn helaas niet in de CNL geldig, maar wel in de ÖBB EuroNight Keulen-Wenen v.v.

Deze vertrekt dagelijks om 20:05 in Keulen en komt aan in Wels om 6:29.

Hier stap je over naar Salzburg waar je bv. een goede aansluiting hebt naar o.a. Bischofshofen, St. Johann im Pongau en Badgastein.

Voor het gebruik van deze trein betaal je een toeslag.

De ICE's kun je met een Lidl-ticket zonder toeslag gebruiken.

Veel bestemmingen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen zijn ook overdag goed te bereiken; naar St. Anton en Oberstdorf rijden bv. vanaf Düsseldorf rechtstreekse treinen zonder overstap.

Uiteraard geldt voor dit aanbod: zolang de voorraad strekt = op is op = weg is pech.

Gute Reise,

Oscar (overweegt nu een shortbreak naar Schruns, Oberstdorf of Badgastein begin maart…)

• atomic

Oscar Schreef:

——————————————————-

> De ICE's kun je met een Lidl-ticket zonder toeslag gebruiken.

>

in de vermelde link van Lidl staat :

'Fuer die Nutzung der reservierungpflichtigen ICE-Sprinter-Zuege under der OeBB Euronight-Zuege ist ein Aufpreis erforderlich"

Dus voor die treinen wordt wel een toeslag gerekend. Maar het blijft een mooie aanbieding.

• Oscar

atomic Schreef:

> 'Fuer die Nutzung der reservierungpflichtigen

> ICE-Sprinter-Zuege under der OeBB Euronight-Zuege

> ist ein Aufpreis erforderlich"

> Dus voor die treinen wordt wel een toeslag

> gerekend. Maar het blijft een mooie aanbieding.

Bijna goed.

De ICE Sprinter is een bijzonder soort ICE, bedoeld voor met name het businessverkeer.

Hiervoor geldt inderdaad een toeslag en reserveringsplicht.

Ze rijden tussen Frankfurt-Hamburg, Frankfurt-Berlijn en Frankfurt-München op werkdagen.

Als je de reisplanner gebruikt, wordt dit ook aangegeven.

Alle overige ICE's (dat is 99% van het aanbod) kunnen zonder toeslag worden gebruikt.

Van Düsseldorf naar München rijdt rechtstreeks elk uur een ICE via Nürnberg.

Elke twee uur is er een rechtstreekse ICE Düsseldorf-München via Stuttgart, een uur verschoven stap je over in Keulen en Mannheim (beide keren andere kant van hetzelfde perron).

Komt dus neer op gemiddeld elk half uur een verbinding naar de Beierse hoofdstad.

In Ulm heb je 1x per dag aansluiting op een rechtstreekse intercity naar Bregenz (Bregenzerwald), Bludenz (Montafon), St. Anton, Landeck (Ischgl, Serfaus/Fiss), Ötztal en Innsbruck.

Ook heb je daar aansluiting op een rechtstreekse intercity naar Oberstdorf.

In München kun je overstappen op treinen naar o.a. Innsbruck en Klagenfurt. Sommige ICE's rijden zelfs door naar Garmisch-Partenkirchen.

Je ticket is zelfs geldig tot en met de Brennerpas. In Brenner koop je een “carte valore” waarmee je goedkoop naar de Dolomieten kunt reizen.

Kaart is geldig in trein en bus, Brenner-Selva kost iets van 11 euro als ik me niet vergis.

Op je Lidl ticket moet je de reisdatum invullen, vertrekpunt en aankomstpunt. So weit, so gut.

Gute Reise,

Oscar.

• Mark

Oscar geweldige tip!

Ben aan het overwegen om van deze actie gebruik te gaan maken.

Wat is volgens jouw een goede/snelle verbinding? Zelf ben ik aan het kijken naar Garmisch-Partenkirchen en oberstdorf. Voor een weekend wintersport ga je natuurlijk niet 12 uur in de trein zitten.

Alvast bedankt.

Mark

• Oscar

Mark Schreef:

——————————————————-

> Oscar geweldige tip!

>

> Ben aan het overwegen om van deze actie gebruik te

> gaan maken.

Wat ik nog vergeten was: nu kaartjes kopen, reizen in januari-maart 2010.

Dus dat pré-Kerst-uitje zal op een andere manier bekostigd moeten worden.

> Wat is volgens jouw een goede/snelle verbinding?

> Zelf ben ik aan het kijken naar Garmisch-Partenkirchen en oberstdorf.

Hier wat mogelijkheden (weet niet waar je woont, ga even uit van Amsterdam):

7:04 ICE 121 Amsterdam - Frankfurt Flughafen 10:34

10:54 ICE 515 Frankfurt Flughafen - München Pasing 14:23 (dus niet Hbf!)

14:39 RB München Pasing - Garmisch-Partenkirchen 15:57, Mittenwald 16:25, Seefeld 16:45, Innsbruck 17:23

met overstap in GA-P: Lermoos 16:33

8:04 ICE 105 Amsterdam - Mannheim 12:24

12:30 ICE 595 Mannheim - Ulm 14:06

a. 14:11 IC 119 Ulm - Bregenz 16:10, Bludenz (Montafon) 16:54, St. Anton 17:30, Landeck (Ischgl, SFL) 17:53, Imst (Pitztal) 18:06, Ötztal 18:28, Innsbruck 18:56

b. 14:13 RE Ulm - Oberstdorf 16:08

(a = krappe aansluiting, wellicht uur eerder vertrekken, b = trein wacht doorgaans op aansluiting)

> Voor een weekend wintersport ga je natuurlijk niet 12 uur in de trein zitten.

Zes uur heen, zes uur terug gaat je helaas niet lukken (maar dat is met de auto ook een hele opgave).

Maar vanaf Amsterdam in iets meer dan 8 uur met de trein naar Oberstdorf is wel mogelijk.

Gute Reise,

Oscar.

• Mark

Mijn vorige post had iets duidelijker moeten zijn.

Ik woon in de grensstreek (onder Nijmegen). En met 12 uur in de trein bedoelde een enkele reis. Zoals bijv. de Urlaubsexpress. Enkele jaren geleden nog 2x mee gereisd, destijds heel goed bevallen.

• Oscar

Mark Schreef:

——————————————————-

> Ik woon in de grensstreek (onder Nijmegen). En met 12 uur in de trein bedoelde een enkele reis.

Nijmegen - Oberstdorf: 7:29

8:39 IC Nijmegen - Arnhem 8:54

9:07 ICE 105 Arnhem - Mannheim 12:24

14:13 RE Ulm - Oberstdorf 16:08

Nijmegen - Garmisch-Partenkirchen: 8:18

7:39 IC Nijmegen - Arnhem 7:54

8:07 ICE 121 Arnhem - Frankfurt Flughafen 10:34

10:54 ICE 515 Frankfurt Flughafen - München Pasing 14:23

14:39 RB München Pasing - Garmisch-Partenkirchen 15:57

8:39 IC Nijmegen - Arnhem 8:54

9:07 ICE 105 Arnhem - Mannheim 12:24

12:30 ICE 595 Mannheim - München Pasing 15:23

15:39 RB München Pasing - Garmisch-Partenkirchen 16:57

Ik heb even gekeken naar alternatieven vanaf Kleve of Emmerich.

Deze leveren wellicht wel een kostenbesparing op (omdat het Nederlandse traject vervalt), maar geen tijdsbesparing:

8:19 NWB Kleve - Düsseldorf 9:52 (Nord-West-Bahn, een traag boemeltje)

10:22 ICE 105 Düsseldorf - Mannheim 12:24

8:36 RE Emmerich - Oberhausen 9:32 (ook deze stopt elke 5 minuten)

10:00 ICE 105 Oberhausen - Mannheim 12:24

Hoop je geholpen te hebben.

groeten,

Oscar.

• JW

En voor wie naar Frankrijk wil: 69 Euro Bourg st Maurice, met de Thalys !

http://www.tgv-europe.nl/nl/Speciale_aanbiedingen/?&_LANG=NL

Maar dan moet je er wel heel snel bij zijn (tot 12 december)

• atomic

Na de tip van JW heb ik gisterenavond op de betreffende site gekeken wat een retourtje Rotterdam – Moutiers eind februari of begin maart zou moeten kosten.

Dat kwam op Euro 231,00.

Omdat de actie op 09/12 in ging heb ik vanmorgen om 06.30 uur nogmaals gekeken.

Meestal blijken dit soort aangemelde aanbiedingen toch minder mooi te zijn dan gedacht.

Er is dan wel een goedkoop tarief beschikbaar voor de heenweg, maar voor de terugweg betaal je dan weer de hoofdprijs. Of in het geval van dagelijkse vertrekken is de vertrek- of aankomsttijd heel ongunstig.

Maar tot mijn verbazing kwam er bij vertrek op 27/2 een retourprijs uit van Euro 100,– per persoon. Ik heb meteen mijn vriendin wakker gemaakt en gevraagd wat zij er van zou vinden om nog een week met de trein naar Val Thorens te gaan. Zij had daar natuurlijk geen problemen mee.

Dus ik heb vanmorgen twee retourtjes Rotterdam – Moutiers met de Ski-Thalys geboekt voor in totaal Euro 200,– (normale prijs omstreeks euro 460,00). Daarnaast heb ik ook meteen een appartement in Val Thorens geboekt.

Een supertip van JW !!! Hartelijk dank. (Dat is de kracht van de post…. eehh dit forum)

voor de wzw-lijst :

februari

27 t/m 6 mrt. Atomic, Val Thorens

• JW

Ik sta op een mailinglist van HighSpeed, en kreeg toevallig gisteravond een mailtje met deze aanbieding. Je kunt nooit weten of iemand er wat aan heeft, dacht ik (de gewenste data moeten immers nog maar vrij zijn). Bijzonder leuk dat je er wat aan hebt ! Ideale snelle reis, en inderdaad spotgoedkoop.