Welke leeftijd op les?

• Suus

We pakten alleen af en toe een klein stukje zwarte piste. Doordat ze op een borstelbaan heeft leren skiën, wat gelijk is aan een hele ijzige piste heeft ze geleerd om scherp te kanten en kon ze heel snel op stijle pistes tot stilstand komen en natuurlijk bleef ik altijd direct achter haar om verkeer van achteren te mijden. Sommige zwarte pistes zijn veel beter te doen dan blauwe/rode pistes, met name als die kaal geskied zijn, erg druk is en smalle paden. Ik neem geen onnodige risico's. Ze gaat nu verder met lessen en heeft afgelopen weekend al een keer met wedstrijdteam van haar broer (6jr) mee gedaan, maar daar is ze nu nog echt te jong voor. Maar als je kijkt hoe ze daar skiën dan zijn er vele kinderen die vele malen beter skiën.

• Suus

Skiester, om een beetje beeld te krijgen, de voorbereiding voor haar bestond ongeveer uit 50 tot 60 uur op de ski staan (excl pauzes), en dat is ongeveer gelijk aan 2 tot 3 weken lessen op vakantie. Bovendien had ze samen met 1 ander meisje les van 1 skijuf/leraar, dus in feite 22 uur bijna priveles (en dat voor dezelfde prijs als 1 weekje skiles). Overige uurtjes deed ze door vrijskien en nog 2 dagen bottrop. Dus echt een zeer goede voorbereiding. Ja, aanleg is er ook wel voor nodig, maar veel belangrijker, ze vindt het heel erg leuk en is bijna niet van de baan af te krijgen. En je moet natuurlijk van die gekke ouders hebben die er ook veel in moeten investeren.

• skiester

kzeg alleen maar: doe er wat mee. De meeste kids van die leeftijd interesseert het weinig of weigeren zelfs compleet. Als ze zo fanatiek is en al zoveel aankan met 3 jaar (want believe me dat is echt bijzonder omdat die kleintjes de kracht nog niet echt hebben om te kunnen kanten op die leeftijd) dan wordt het mss nog wat. Ik ken ook zo'n grietje, net 3 en maar meegaan naar de babyhelling omdat haar oudere broer les had, is ondanks de regels van de skischool doorgeschoven naar 3 niveaus hoger en skiet haar broer eruit! Ze is ook nog eens klein voor haar leeftijd dus het ziet er heel bizar uit.

Maar kijk uit met gewoon skien: uiteindelijk is ze maar 3 (of 4 dit jaar) en ze kan nog zo goed zijn, inschatten wat andere mensen doen etc kan ze nog niet (sommige mensen leren het nooit;)).

• t@sje

Onze zoon is vorig jaar met 3 jaar ‘s ochtends op les gegaan en ’s middags met ons mee gaan skieen. Vond ie geweldig (en wij ook trouwens). Hij maakte een keurige pizzapunt en goede bochtjes, skiede op dag 2 al heel gecontroleerd achter ons aan een blauwe piste af. Na de eerste ochtend les gaf de skilerares aan dat hij in een skiklasje voor hele dagen les zou kunnen, maar dat aanbod hebben we afgeslagen. Vonden we hem nog te klein voor.

Nu is hij 4 en zijn we net terug uit Oostenrijk. Deze keer 5 hele dagen les gehad, in klasje 2 (onder zijn nivo maar wel met leeftijdgenootjes) omdat hij volgens dd skischool in een hoger klasje qua tempo niet zou kunnen bijblijven vanwege zijn lengte en gewicht (zoonlief is klein voor zijn leeftijd, 98 cm lang en 14 kg). De laatste dag hebben we lekker met z'n drietjes geskied, ik zag later via skiline dat we die dag ruim 40 km hebben afgelegd, deels blauwe maar vooral rode pistes. Waarbij zoonlief de kleine bospaadjes en hobbelpaadjes naast de piste absoluut fantastisch vond en op een gegeven moment meer op zulke paadjes dan op de piste naar beneden kwam.

We zijn ervan overtuigd dat hij ook zwarte pistes kan skieen, maar daar beginnen we voorlopig nog niet aan. Ook rode pistes met bv een diepe afgrond naast de piste vermijden we nog. Want ook al skiet hij nog zo goed (vinden zijn trotse papa en mama), hij is en blijft een heel jong kind. En dus onvoorspelbaar. Wat betekent dat wij op elk moment in staat moeten zijn om hem te kunnen vastpakken/in veiligheid te kunnen brengen. En dat lukt ons op een zwarte piste gewoon niet…

• Marinus

Ik denk dat zoonlief van Di@n@ mv Gi@nnique intussen al zelfstandig offpiste gaat :D

Topic is al bijna 3 jaar oud!