gezocht: Lawine pieper (LVS), sonde en schep

• snowzone

Ga je vaak oefenen met je pieper, dan zou een 2 antenne voldoen. Anders, koop een 3-antenne pieper.

Bij http://www.bergzeit.de/lvs-sets.html hebben ze wel wat goedkope setjes.

• Bas

3 antenne apparaten zijn foolproof en voor ons laaglanders echt de beste optie. 15 tot 18 minuten. Daar wil je niet te veel van verbruiken zeker niet als er bv 2 slachtoffers zijn of meer.

Als je veel wil gaan oefenen (gaat van je skitijd af en daarom wordt het te weinig gedaan) dan kan je prima goede resultaten met een 2 antenne apparaat bereiken maar dat is oude technologie. Wie gaat er nu naar de winkel voor een walkman of diskman?

Los nog van het feit dat 3 antenne apparaten veel meer mogelijkheden hebben zoals het veel beter kunnen omgaan met meerdere slachtoffers.

Tot slot 2 antenne piepers hebben in tegenstelling tot 3 antenne piepers nog steeds last van het feit dat radiosignalen elipsvormig zijn en dat die elipsen aan beide zijde van het slachtoffer uitgezonden wordt. Heb je niet erg veel ervaring dan zul je merken dat het slachtoffer op 2 of 3 verschillende plekken kan liggen omdat de pieper valse maxima waarneemt. Pas met een derde antenne wordt dat weggefilterd en loop je vrijwel in rechte lijn naar het slachtoffer.

Wil je dit allemaal zien en ervaren voor je gaat aanschaffen ga dan naar het Pieperfest op 4 oktober en zie en ervaar wat de verschillen zijn en dan heb je ook de gelegenheid om van veel fabrikanten de modellen tie zien en beoordelen en zijn er ervaringsdeskundigen om al je vragen te beantwoorden.

http://www.snowsafety.nl/Pieperfest_2009.html

• QmaartenQ

Waarom zou je 100 € besparen op je eigen veiligheid en die van anderen terwijl de meeste mensen een veelvoud daarvan uitgeven tijdens hun wintersport vakantie(s).

Uiteraard moeten mensen het allemaal zelf weten, maar het zou toch behoorlijke lu***g zijn als je 2 maten in een lawine terecht komen en jij als enige 2 bedolven mensen moet gaan zoeken met een 1 antenne systeempje. Dan heb je toch echt een probleem!

De kern van het verhaal is dat het zoeken met een 3 antenne systeem zoveel eenvoudiger is dat dit de wat grotere kosten ruimschoots goedmaakt.

• Bas

Precies, we kopen massaal skietjes van 400 tot 800 euri en een een stukje veiligheid van 350 euro dat overigens 10 jaar meegaat is te duur. Andere optie is gewoon op de piste blijven krassen

• rene

Ik ben toch nog eens het een en ander uit gaan zoeken. Ik heb mij zelf ook vergist. De freeride is namelijk een 2 antenne pieps en niet een 1. Het verschil met de pieps dsp zit hem dus in het niet op diepte kunnen inschatten.

Verder zijn het vooral de opties. Bijvoorbeeld het aangeven hoeveel mensen er onder de sneeuw ligt.

De freeride geeft 1 aan of een teken dat er meerdere liggen. de dsp geeft aan hoeveel hij er vindt.

gr. rene

• rene

Als je slim koopt, hoef je echt geen 4 to 800euro te betalen. Misschien eens de uitverkoop bekijken? of uit de verhuur?

of bij de skiwinkels in de gebieden aan het einde van het seizoen. Kan je een hoop geld besparen in ieder geval.

en op de piste blijven krassen is helemaal lekker kort door de bocht.

Je kan zowieso niet van iemand verwachten die bijvoorbeeld begint met off piste skien. Een keertje met iemand mee etc. Zo hebben we het allemaal geleerd lijkt me, dat hij/zij gelijk een vermogen uit gaat geven aan spullen.

Ik snap jullie idee over het 3 of 2 of 1 antenne systeem, maar je moet nu niet net doen of iedereen die met 1 of 2 of nog de analoge piepers helemaal gestoord zijn want dat slaat echt nergens op.

De veiligheid wordt niet alleen bepaald door een pieper om je nek trouwens.

gr. rene

• Bas

Rene,

Waar en onwaarheden door elkaar. Volkomen waar dat veiligheid niet alleen door het materiaal komt. Volg maar eens een cursus van het snowsafety center dan weet je dat hulpmiddelen zelfs een gevoel van schijnveilheid kan veroorzaken.

Maar als het mis gaat en je bent geen heavyuser dan is voor ons recreatieve laaglanders het een zegen dat er 3 antenne piepers zijn.

Absoluut onwaar is dat de Pieps freeride een 2 antenne apparaat zou zijn: http://www.pieps.com/de/pieps-freeride.html

Ik heb de Pieps in actie gezien en ook mijn eigen DSP en kan dus redelijk vergelijken. Ik zou het mijn vrienden niet aan doen die freeride.

Ben je nog niet overtuigd lees dan onderstaande artikel en maak je keuze:

http://www.alpenverein.de/template_loader.php?tplpage_id=13&_article_id=1602

• rene

Ik heb eerder een lawine clinic gevolgd bij mkskiservice. Dat was ook erg interessant er werd daar ook verteld door mensen van snowsafety center.

Heb de test bekeken en op zoekgebied heb je zeker gelijk, niet best. Qau signaal is het wel ok.

Wat ik nou wel zou willen weten, hoe doet de freeride het ten opzichte van andere 1 antenne piepers. Want een 1 antenne vergelijken met een 3 antenne is in mijn ogen niet helemaal reeel. Of hoe doet de freeride het ten opzichte van de analoge piepers. Want op die piepers ging men voorheen ook blind.

Ik ga er nog even over denken.

Wat je zegt, schijnveiligheid komt al snel om de hoek kijken met dit soort dingen. Vind het net zoiets als de recco reflectoren. Erg leuk, maar voordat de zoekapparatuur er is waarmee ze de recco melders kunnen vinden ben je zeker al gestikt.

Toch mooi dat dit soort discussies hier gevoerd kunnen worden, al moet me wel van het hart dat er soms niet reeel gediscussieerd wordt. Ieders beleving is weer anders en dat mag ook wel een beetje gerespecteerd worden. En over geld praten als je niet in een ander zijn portomonnaie kan kijken vind ik niet netjes. Ik weet dat wintersport duur is, al heb ik niks te klagen met gemiddeld 7 weken in de sneeuw de afgelopen 4 jaar, maar ik vind ook dat mensen die het wat minder hebben er van mogen genieten.

In ieder geval bedankt voor de tips over de test. Mocht je nog een test weten tussen 1 antenne piepers of de 1 antenne en analoge, dan hoor ik het graag.

gr. rene

• Bas

Geleerden zijn het er zelfs niet over eens of de Freeride eigenlijk wel een digitaal apparaat is. Zou analoge tech zijn met een digitaal uiterlijk.

http://www.skizone.nl/smf/index.php?topic=2682.0

Hier een lange discussie op de oude skizone site. Topic is nog redelijk recent en staat vol met tips van experts, links naar tests etc.

Succes.

PS op die site kun je ook het een en ander over de freeride lezen.

En als je serieus de piste vaarwel zegt zien we je vanzelf op www.wepowder.nl verschijnen

Bas

• rene

nou de piste zal ik niet verlaten ,daar ik les geef aan zowel beginners en gevorderden hahaha. Maar als ik vrij ben, ben ik als de omstandigheden goed zijn naast de piste te vinden.

ik had al een keer op wepowder gekeken,maar vond het op het eerste gezicht wat onoverzichtelijk. Ik zal me eens aanmelden daar.

groetjes rene.