Afstellen binding

• ziller-jo

Ja ik snap je wel,maar goed in de winkel waar je je skies koopt hebben ze er meestal wel verstand van.

Volgende keer gewoon je schoenen mee kunnen ze ze gelijk afstellen niet dan?

• Marinus

ziller-jo Schreef:

——————————————————-

> hebben ze er meestal wel verstand van.

Kijk, daarom doe ik het liever zelf :D

• skiester

Jo heeft natuurlijk best gelijk, dat als je het niet helemaal weet je het over het algemeen beter aan de winkel kan overlaten. Maar als je door ervaring zelf beter weet dan kun je het rustig zelf doen.

Vorig jaar nog in Engelberg merkte ik bij een reisgenoot op dat haar binding veel te strak stond afgesteld. En de binding was bij het verhuurstation “afgesteld” want ze hadden haar schoenen, en haar gewicht en lengte gevraagd. Ik kon op basis van mijn gelimiteerde kennis wel stellen dat deze dame die een stuk lichter was dan ik zeker niet op 8-9 moest staan. Ik heb die binding toen bij zo'n snowboard station maar even teruggeschroefd! Bij terugkomst natuurlijk stennis geschopt maar kon natuurlijk niets bewijzen omdat de binding toen wel op de juiste stand stond (wat ik zelf had gedaan…).

• Marinus

Als je niet weet wat je doet moet je het aan anderen overlaten, ben ik het helemaal mee eens (ik zou graag willen dat iedereen z'n beperkingen kent en er naar handelt).

Maar om nu te zeggen dat je nooit je eigen binding af mag stellen en dat met het in een winkel altijd beter weet, gaat me te ver.

• Richard I

Ik heb als leek zijnde wel eens gekeken naar de bindingen van mijn ski's. Ik zie dan wat streepjes en wijzertjes. Het zal best zijn dat ik de bindingen met behulp van een tabel en die streepjes kan afstellen. Maar hoe nauwkeurig zijn die streepjes? Zijn die geijkt of überhaupt betrouwbaar? Wie zegt mij dat die streepjes of wijzertjes, na jaren van mishandeling, niet een klein tikkeltje zijn verschoven?

Ik heb wel eens in de winkel gezien hoe ze de binding testen. Door een apparaat dat de werkelijke kracht meet waarmee de binding openspringt. Ervan uitgaande dat zo'n apparaat professioneel nauwkeurig is, lijkt dat me toch een veel betrouwbaardere methode dan op goed geluk aan wat schroefjes draaien.

• n

>:D<

nina

• Marinus

Jij denkt toch niet dat die machine gebruikt wordt voor het afstellen van huurski's? Nee hoor, massawerk en dan worden ze gewoon volgens de DIN tabel ingesteld (mag je hopen).

Ik kijk altijd mee met die gozers als de ski's van mijn dochters worden afgesteld en als de getallen mij niet aan staan, dan ben ik de kritische consument en vraag waarom ze op die waarde staan.

Richard I

Wie zegt mij dat die streepjes of wijzertjes, na jaren van mishandeling, niet een klein tikkeltje zijn verschoven?

Laat jij je bindingen elk jaar opnieuw afstellen?

• doornbos

graag de binding afstel tabellen

gewicht/ lengte

bvd Hilco

• skiester

gewoon googelen helpt ook! En verder: ga niet zelf lopen prutsen als je er geen verstand van hebt. Het gaat wel om je knieen. Bindingen kunnen gaan afwijken als ze wat ouder worden!