Afstellen binding

• MB

Als je in nederland ski's koopt zullen deze altijd met een machine afgesteld moeten worden. Dit is zelfs een eis om ski's gemonteerd te mogen verkopen.

Het afstellen via een tabel is in alle ski verkopende landen niet meer toegestaan. Behalve in duitsland geloof ik.

Het nadeel van afstellen met een tabel is dat je alleen de bindingen afsteld op de persoon. De bindingen zelf worden hiermee niet getest.

Dit in tegenstelling met de afstelwijze met de machine. Waar je overigens altijd een uitdraai van krijgt welke ondertekend dient te worden. Dit om de aansprakelijkheid van de winkelier te waarborgen.

• MB

In de verhuur van de alpen landen is het afstellen met een machine natuurlijk niet te doen.

Je zou immers uren in de in de rij moeten staan (als je dat al niet doet)

Daar mogen de verhuur bedrijven afstellen met de tabel methode, die ze waarschijnlijk in hun hoofd hebben zitten. Ze moeten dan in ieder geval wel weten wat je gewicht is. De bindingen worden voor het seizoen getest en mogen dan gedurende het seizoen zonder machine afgesteld worden.

• paul weijers

hoi arjan

na wat zoeken op internet kom ik bij uw terecht ik ben op zoek naar een tabel om de ski te kunnen afstellen

ik lees net dat uw zo tabel heeft ik hoop dat uw mij hierbij kan helpen

pretigge feestdagen en een gelukkig nieuwjaar

groetje paul weijers

• Bert Martens

http://www.dinsetting.com/

http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

• Jan

Hallo MB,

Het is allemaal heel leuk, dat instellen met een machine.

Maar de afstelling vindt toch plaats via een tabel of calculator.

Als ik 178 cm lang ben stel ik hem op 6.5 af en ben ik 179 moet ie ineens op 8.

Ben ik 179 en geeft aan dat ik een skier type 1 ben 6.5, type 2 dan 8 en type 3 moet ie op 9.5.

Een hoop Nederlanders vinden zich een 3 terwijl ze eigenlijk maar een 2 zijn.

Ik zou zeggen als je een beetje handig bent pak de tabel en stel ze lekker zelf af.

Het belangrijkste is dat ze uit schieten als je hard valt.

Val je op lage snelheid of bij stilstand dan schieten ze in de meest gevallen niet los met soms ernstige knieletsel en daar verandert het machinaal afstellen niets aan.

Jan

• Marinus

Wat is dat voor geneuzel met de verzekering? Wat is niet gedekt als mijn ski's niet met een machine ingesteld zijn?

Zoals Jan al aangeeft stelt de machine ze ook in op basis van de gegevens die jij verstrekt. Ben jij eentje die full speed een zwarte piste afgaat dan komt de waarde een stuk hoger uit als bij een beginner. Komt die info niet juist bij de afstellende persoon aan dan krijg je nog brokken. Maar je bent wel gedekt.

Gewoon beetje gezond verstand gebruiken en laat je niet opnaaien door al dan niet gedekt zijn. Vertrouw je je zelf? Stel ze dan lekker zelf af. Laat bij twijfel het aan een ander over.

• skiester

zolangzamerhand weet ik precies waar ze moeten staan bij mij. Tussen de 6,5 en de 7. Dan gaan ze uit als het moet maar niet meteen. Maar als je bindingen ouder worden dan is het wellicht goed om de machine te laten checken. Alhoewel je dat zelf vaak ook wel merkt bij het uitdoen als je binding slapper wordt.

Het ligt nl ook aan je skistijl, en dat weet de machine niet.

• gerrit

binding :Tyrollia

lengte schoen :315 m/m

ski :165 Blizarb Eraser

gewicht : 83 kg

lengte : 170

• ziller-jo

Vorig jaar een kind in mijn klas gehad en papa had zelf de binding afgestelt.

Kind valt breekt haar kuit en scheenbeen omdat de binding veel te strak stond.

Nooit zelf doen altijd iemand die daar verstand van heeft laten doen.

Wij als skileraar blijven er ook vanaf

• Marinus

Gelukkig heb ik er verstand van :P

Kom op zeg, dat jullie skileraren het niet doen begrijp ik heel goed. Die verantwoordelijkheid wil de skischool niet nemen. Maar om standaard te zeggen dat iedereen er af moet blijven en het moet overlaten aan een puistige puber in de skiverhuur gaat me te ver.