2010 Zwitserland???

• Joep

Dat kun je wel zeggen ja. Naast de genoemde gebieden kun je nog denken aan Klosters (echter moeizaam qua acco aan piste). Flims/Laax/Falera is ook een leuk gebied (zie recente verslagen). En een laatste tip: Portes du Soleil (maar dan de Zwitserse zijde). Les Crosets is daar midden tussen de pistes (alleen niet erg uitgebreid als dorp).

• simoontjuh

Oke bedankt.

namen genoeg om me eerst eens in te gaan verdiepen!!

• Oscar

Hoi simoontjuh,

> 1) we zijn met een groep van min 10 personen(waaronder 4 kids,maar het

> kunnen totaal 14 personen worden)

> 2)we zoeken appartement of chalet vlakbij de piste/liften

> 3)luxe hoeft het niet te zijn,daar hangen we niet zo aan

> 4)en natuurlijk zoals het de echte nederlander betaamd; voor weinig :D

Moet je me toch eens uitleggen, 10 personen begrijp ik wel maar “min 10 personen”…:?

Stelregel: twee keer zo dicht bij de lift = twee keer zo duur. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik ben meer van de hotels, maar in vrijwel alle bekende plaatsen zijn ook wel fewo's te vinden.

Zermatt + voor weinig = jeugdherberg. Zijn hebben nogal eens goedkope “Pauschalen” = pakketreizen.

Zermatt ga je absoluut geweldig vinden qua skigebied, alleen zijn alle piste-objecten enorm duur.

Hotel Ambassador is me goed bevallen; zij hebben ook appartementen. Je kunt kiezen voor verzorging LO of HP. Eten in hotel is prima. Vanuit het hotel is het minder dan 5 minuten lopen naar het station, de Gornergratbahn en de bus. Vanaf de Rothorn ben je nog het dichtste bij je acco, maar een echte Zermattganger sluit af met de laatste gondel naar de Kleinmatterhorn en dan 17 km nonstop naar beneden. Apressen in de Hennu Stall (aan de piste) of de Papperla Pub (in het dorp) en aansluitend met de taxi naar je acco.

In het Jungfraugebied is de kans op een piste-object het grootste in Wengen en Mürren, die tegen een berg aan gebouwd zijn. Let er wel op, dat beide dorpen autovrij zijn; de auto blijft achter in Lauterbrunnen. Naar Grindelwald kan wel met de auto, maar hier is het aantal piste-objecten vrij laag. Wel zit bv. hotel Central Wolter vrijwel tegenover het station en dat is voor dit gebied een prima startpunt.

Het gebied bestaat uit 3 delen waarbij met name de Lauberhorn en de Inferno run veel publiek trekken, ook als er geen wedstrijden zijn.

Prijsniveau is hier lager dan in Zermatt, zelfs de prijzen in het decadente James Bond restaurant op de Schilthorn vallen best mee als je even afziet van die Don Perignon 53.

In 2005 ben ik ook nog in Klosters geweest. Silvretta Parkhotel, superaanbieding voor 55 euro p.p.p.n. in een 4* acco op loopafstand van de gondel en station Klosters Platz. Piste-objecten zul je in dit gebied vrijwel niet vinden, omdat de pisten meestal eindigen in kleine dorpjes / gehuchten waar vrijwel geen toeristen komen.

Davos en Klosters hebben beide een goed netwerk van bussen en dat heb je hier ook nodig, omdat er 5 losse gebieden zijn (totaal wel iets van 257 km pisten, waarvan de helft in het Gotschna-Parsenn gebied).

> Is Zwitserland qua prijs ongeveer vergelijkbaar met

> Oostenrijk wat betreft restaurants ed?

Dat is moeilijk te vergelijken. Net als in AT heb je ook in CH goedkope en dure restaurants. Wat me wel is opgevallen is het lage gehalte aan ordinaire vreetschuren in CH.

groeten,

Oscar.

• Oscar

De link naar de jeugdherberg moet zijn :

Zermatt + voor weinig = jeugdherberg.

groeten,

Oscar.