Ik heb negatieve en positieve ervaringen. Let's start met de negatieve:
Na behoorlijk wat weken sneeuwervaring op de skies wilde ik wel eens een rollerbaan proberen. Ik dus naar een baan in L'dam voor een introductieles. Kon terug in Pflug ! Had ik dus geen zin in en ben na deze introductie niet verder gegaan en heb steeds in de sneeuw (alleen of met een paar anderen) een dag of wat een “prive” leraar ingehuurd. Beviel me veel beter en je ziet gelijk veel van het gebied als je dit aan het begin van je skiweek doet.
Positief:
Ik ben inmiddels 40 en dan wil je wel eens wat anders (gevalletje mid-life crisis … :-)) Ik ben dus 2 jaar geleden in de sneeuw gaan boarden. Wel privé les gehad natuurlijk. Ik vond dit erg leuk om te doen. Ik ben dat zelfde jaar in september gestart met boardlessen op de indoor baan in Dronten. Dit vond i kwel leuk waarschijnlijk omdat ik hier geheel verwachtingsloos in ging. Veel kon ik nog niet op het board dus het kon alleen maar beter worden was mijn motto. Tuurlijk was het wel wennen na een week sneeuwervaring. Ik ben echer op een dusdanig leuke manier begeleid dat ik na een paar lessen heb besloten een seizoenskaart aan te schaffen. Ik heb zeker gemerkt dat ik door de lessen op de indoorbaan met sprongen vooruit ben gegaan: in januari weer naar de sneeuw en dat was een hele voortuitgang met een jaar eerder. Toen weer lessen en in maart nog maar een keer de sneeuw in: weer veel verbeteringen merkbaar. Het seizoen op de indoorbaan afgemaakt. Dit beviel zo goed dat ik met ingang van september 2008 weer een seizoenskaart heb aangeschaft op de indoorbaan. Ook nu (halverwege het seizoen) merk ik forse vooruitgang. Ik ben benieuwd hoe het straks in de sneeuw gaat…. (dit jaar alleen eind april wegens prive omstandigheden).
Ik heb in Dronten goede ervaringen: lessen gaan altijd door en bijna het hele seizoen dezelfde leraar. Ten aanzien van de leraar wordt ook echt gekeken welke het beste past bij jouw wensen. Mijn/onze huidige leraar kan echt motiveren om steeds nét dat extra stapje uti je zelf te halen. We staan nu niet alleen maar stomweg bochtjes te draaien maar doen ook veel aan carving techniek, faky boarden, springen (ja zelfs met een klein schansje op de baan), korte bochten, pirouettes etc… Juist de afwisseling maakt het leuk.
Zoals ik er nu in sta neem ik volgend seizoen (vanaf sept 2009) seker weer een seizoenskaart op de rollerbaan.
Ik heb via de skischool inmiddels ook 2 andere jongens leren kennen met wie ik op vrijdag altijd op het board sta. Wij boarden alle 3 op ongeveer hetzelde niveau. Dit bevalt zo goed dat wij hebben besloten om samen naar de Dutch Week in VT te gaan. Daarnaast willen we kijken of het voor ons is weggelegd om volgend jaar mee te doen aan de NK indoor op snowboard (is nu nog in fase van geinen aan de bar maar wie weet….)
Voor mij is het indoor boarden dus echt het wekelijkse uurtje sport geworden (ik squash daarnaast ook nog af en toe…). Vorig seizoen merkte ik al dat het een hele goede voorbereiding is op de sneeuw: door te trainen heb je in ieder geval geen spierpijn en je techniek wordt steeds beter waardoor het voor mij ook leuker wordt. Oefenen met liften gaat inderdaad niet op de rollerbaan, ik heb dit vorig jaar echt in de sneeuw moeten leren (mn sleepliften zijn in het begin een crime op het board).
Ik kan het dus iedereen aanraden als je een leuk tijdverdrijf zoekt en je techniek wil verbeteren. Ik denk wel dat het slim is om gelijk vanaf het begin op de baan te starten (ik vond het vreselijk na veel sneeuwervaring op de ski terug te moeten naar pflug op de rollerbaan….). Rollerbaan is daarnaast een goede voorbereiding op de wintersport (opbouw conditie en trainen van spiergroepen ter voorkoming van spierpijn), ik besef me wel dat er ook goedkopere manieren zijn om je voor te bereiden.
Het belangrijkste is echter dat je het LEUK vindt om te doen. Neem eens een proefles en ervaar zelf wat je er van vindt.
Groetjes en veel succes,
Bas