rollerbanen, ervaringen?

• Jeroen

“Dat is natuurlijk wat anders als samenop skiën, en af en toe heel voorzichtig een gerichte aanwijzing durven geven”

yep, daar is in ons geval eigenlijk wel sprake van. Wij zoeken op wintersport niet de uitdaging. Meer de meest comfortabele manier (afgezien van de gondel) om van de ene stube naar het andere lekkere restaurantje te komen.

Maar, je hebt gelijk, we zouden (allebei!) meer moeten lessen om beter te worden. Aan de andere kant, ik heb als kind één vakantie vijf dagen les gehad en daarna nooit meer en beweer toch dat ik ondertussen goed en verantwoord kan skiën.

Ik denk dat deze rollerbaarnervaring wel wat heeft opgeleverd, maar dan meer in de trend van “we moeten meer lessen in de sneeuw” dan “goh, wat is er veel geleerd op de rollerbaan”. Het blijft (zoals al eerder geopperd is) een persoonlijke ervaring en die van ons was niet geweldig.

• Chris (die andere)

Mijn ervaring: rollerbaan is vooral nuttig voor skiers/boarders die hun techniek willen perfectioneren en hun houding willen verbeteren. Daar is zo'n band perfect voor. Leraar staat naast je en je ziet jezelf in de spiegel.

Dit uiteraard als aanvulling op lessen in de sneeuw.

Voor alle andere gevallen kan het zowel positief als negatief uitwerken.

Overigens: ik had zelf maar liefst 4 lessen nodig voor ik uit de pflug kwam op die band terwijl ik al de nodige ski-jaren achter de rug had. Mensen wat viel dat tegen in het begin. Ik heb het toch wel als nuttig ervaren.

• Saskia

hahaha. Ja, ik wilde vroeger ook altijd graag een vriendje/man die Jeroen heette. Is me niet gelukt hahahaha!

Ik spaar overigens wel de bewuste boekjes

On topic: nee, ik had nooit eerder snowboardles gehad

• Jeroen

ja, zie.. dat bedoelde ik dus. Het is dus gewoon echt veel pittiger op zo'n band?

Ik zou het eigenlijk zelf ook gewoon eens moeten proberen… dan weet ik het zeker ;-)

• Jeroen

tsja, ik las in een eerder topic dat je niet meer wilde trouwen, dus die wens kan ik niet in vervulling laten gaan…

OT, geen commentaar ;-)

• Joep

Haha! Ik had precies hetzelfde. Met 15 jaar ski-ervaring bakte ik er helemaal niets van op die rolband.

Dus: voor beginners is het een ideale manier om te leren skiën. Je moet namelijk heel precies je techniek beheersen. Kun je eenmaal behoorlijk skiën, dan is het bijleer-effect denk ik gering.

• haai

het hollandse ski rollerbaantje is lekker technisch.

Iedereen (van beginner toto crack) begint met glijden en vervolgens ploeg, parallel etc.

nadeel van de rollerpiste hij straft je meteen bij ieder foutje. en inderdaad beetje teveel meedraaien, of binnenski verkeerd neerzetten en je hangt achterin tegen de muurschildering ook met 120 jaar ski ervaring.

Van ploeg naar parallel is een van de moeilijkste stappen. de meeste hebben dit na een les of 6 door. ben je inderdaad wat angstig dan duurt het langer.

Het is perfect voor je techniek, lichaam en conditie. van 3-80 jaar en van beginner tot crack. Maar om nu van je hoogtevrees af te komen op 2 meter hoogte is erg lastig.

Maar het blijft een neppe zooi onder TL lampen skiën op een tapijtje met een balkje voor je snufferd .maar ja je moet wat in dit kikkerland. Overigens Top skilanden trainen ook op deze banen.

Ach en bedonderd wordt je overal, had je maar niet verslaafd moeten worden aan het witte poeder.

• germie

Ik heb ooit een aantal privelessen gehad bij All in Ski in Groningen. Prima, perfect. WElliswaar heeft een rollerbaan beperkingen (geen bobbels, ijzige vlakten en je leert er geen buckels skien), maar de basis kun je er prima leren (had mezelf overigens skien geleerd, en dat zonder echte fouten).

3 jaar later eens bij Snowlimits in Groningen gekeken. 3 lessen geboekt. Ik zou op het hoogste niveau ingedeeld worden en 3 weken dezelfde instructeur krijgen (vind ik een must, daarom vraag ik er vooraf naar). Nou, komen er beginners en semi-gevorderden bij, elke week een andere instructeur en zodoende heb ik er niets geleerd. Waaardeloos dus. Stond de helft van de tijd doodleuk stil omdat er weer iemand gevallen was. Zonde van geld en tijd. Heb het ook gezegd.

• Snowy

Ik ben zelf vol lof, maar heb ook van anderen mindere verhalen gehoord over de rollerbaan.

Waarom mijn lof:

Ik skiede zo'n 15 jaar (dus zo'n 15 weken) toen ik voor het eerst op de baan ging staan om mijn techniek te verbeteren. De eerste les heb ik alle hoeken van de baan gezien en ben vaker op mijn snufferd gegaan dan de voorgaande 5 skiweken bij elkaar. Maar daarna begon het in rap tempo te verbeteren.

Nu ben ik al 10 jaar en ruim 100 lessen verder en les ik nog steeds regelmatig op de rollerbaan (ook in Den Bosch). Ik heb er al veel van geleerd en gebruik het daarnaast als mijn wekelijkse uurtje sporten. Bijna altijd les van dezelfde leraar, maar ook als er eens gewisseld wordt is dit geen probleem. Een prima team daar! Overigens kun je wel degelijk iets meer leren dan skiën op een standaard piste: probeer maar eens op dezelfde plaats te blijven als de baan op z'n steilst staat met de turbo erop. Je moet dan zo op je kanten dat je toch aardig in de buurt van een verijsde piste komt.

Voor degenen die de laatste jaren niet meer op een mat gestaan hebben, wil ik nog even laten weten dat het tapijt tegenwoordig wat anders is. Hierdoor komt de baan meer in de richting van een sneeuwpiste.

Mindere verhalen:

Een vriendin met weinig ervaring en met angst had ook les op de rollerbaan (wel een andere baan overigens) en zij boekte amper progressie. Haar leraar heeft toen geadviseerd om weer gewoon op een mattenbaan te gaan lessen en dat heeft ze toen ook gedaan. Dat is haar prima bevallen. Dus wellicht moet je dat eens proberen.

Verder is 1 dag per jaar echt veel te weinig om te lessen. Voor je weer gewend bent aan de sneeuw en je weer terug bent op het niveau waar je vorig jaar gestopt bent, is de dag al om. Volgende keer gewoon 6 halve dagen lessen. Bij voorkeur in de ochtend. Dan kun je 's middags het geleerde nog wat oefenen en blijft het beter hangen. Succes!

• kootje

De hele familie en ik hebben leren skiën en boarden op de rollerbaan.

Ik ben wel van mening dat het wel degelijk iets anders is dan in de sneeuw skiën. Je leert de techniek wel goed maar niet de hobbels, verspoorde sneeuw, ijsplaten en vooral het feit dat je zelf naar beneden gaat en niet de piste onder je door. Vond dat de eerste keer erg wennen. Wel in de vakanties ook op de plaats van bestemming de hele week skilessen genomen. Zelf ben in na een ongeval op de rollerbaan gestopt met lessen op de baan, maar wel in de sneeuw nog lessen genomen. En als het ff kan volgend jaar weer les.