Nooit meer in de file !!!

• ed

En dan nog zullen er enkele zijn die dat nog niet genoeg vinden: het eind is dan zoek.

• Jeroen

Tsja, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben, dat zou roet in het eten gooien. Je kan natuurlijk nooit iedereen tevreden stellen. Maar die flexibiliteit van één dag zou je natuurlijk (op dezelfde manier als de huidige in-flexibiliteit) snoeihard kunnen afdwingen…

• ed

Ik ken er een aantal die elke schoolvakantie met vakantie gaan, is hun gegund hoor (hoop voor hun dat ondanks de crisis dit blijft) en die ook telkens eerder gaan dan de school aangeeft.

reden: goedkopere vluchten, minder druk, langer vakantie want het prijsverschil tussen 7 of 10 dagen is nihil, dan toch maar die 10 daagse reis. En zo zouden er nog 10 tallen redenen zijn.

• Jeroen

Yep, tegen dat soort bofferds is waarschijnlijk niets te doen (ja, dit is pure afgunst :-))

Word dan wel benieuwd naar andere oplossingen als die níet in de flexibiliteit liggen… bah, nog maar 1,5 jaar dan gaat mijn oudste ook naar school. Maar hopen dat deze discussie dan passé is..

• skiester

Alhoewel er natuurlijk altijd mensen zijn voor wie het nooit genoeg is, ik denk toch dat een flexibiliteit van 2 snipperdagen op jaarbasis voor de goegemeente wel heel veel zal helpen. Al is het alleen maar dat er veel meer begrip zal zijn voor een keiharde handhaving als deze mensen ondanks hun flexibiliteit toch nog dagen vrijnemen. Op deze manier kan iedereen zelf kiezen, en als je dan een keer een familie weekend hebt dan kun je ervoor kiezen om de dagen dan te gebruiken, maar dan heb je pech in de krokus…

Ook Joep's verhaal in ogenschouw nemende: scholen nemen ook heel veel flexibiliteit door allerlei opleidingsdagen te plannen gedurende schooltijd, maar als je als ouders een keer een probleem hebt kan het nooit opgelost worden zonder problemen. 2 snipperdagen in combi met:

- bepaalde belangrijke dagen die absoluut niet vrijgegeven mogen worden zoals de laatste week voor en na de zomervakantie, proefwerkweken etc

- als een kind in de gevarenzone zit wat betreft niveau (kan geen dag missen) kunnen ze ingetrokken worden

- strengere regels voor het vrijgeven door het hoofd van de school.

etc lost volgens mij een hoop problemen op.

De zogenaamde rijke mensen kunnen de dag gebruiken om comfortabeler te reizen met de krokus, de zogenaamde armere mensen kunnen de dag gebruiken om een keertje veel rustiger (en goedkoper!) naar een pretpark te gaan. Iedereen blij: ook de schoolhoofden die minder vaak over vrije dagen vanwege familie toestanden hoeven te beslissen terwijl er grote druk wordt uitgeoefend.

• kootje

Ik had het niet mooier kunnen verwoorden. Laten we zeggen twee zielen één gedachte.

Blijf ik met de vraag zitten; is er dan niet een leraar of lerares die eens op een vrijdag naar de sneeuw wil?

• Joep

Het zou toch moeten kunnen op die manier. Overigens vond ik dit in de schoolgids van mijn dochter:

• Verlof voor speciale gelegenheden (huwelijken, jubilea etc.)

Dit verlof dient u schriftelijk aan te vragen bij de directie van de school. U kunt hiertoe een formulier bij de conciërge afhalen. Voor dit verlof krijgt u in principe toestemming met een maximum van 10 dagen per schooljaar.

Nu heb ik geen idee hoe hier mee omgegaan wordt, maar als je PER JAAR op deze manier 10 dagen zou kunnen krijgen, moet een stelsel waarin je een of twee “snipperdagen” helaam goed denkbaar zijn.

@ Kootje: het is geen vetpot, dus misschien zit het er voor veel leraren niet in.

Verder wil ik ook nog wel even relativeren. het is geen dogma dat je vrijdag al moet vertrekken. Ook als je “pas” op zaterdag vertrekt hoeft je vakantie daar niet onder te leiden. Als je een beetje rustig aan doet, rijd je achter alle files aan. Je spaart een hotelovernachting uit. Je bent weliswaar pas eind van de middag, begin avond in je appartement maar hebt er maar één reisdag opzitten.

• kootje

@ Joep. Schoondochter zit in het onderwijs, wel middelbare school, en creatief met geld. Zijn nog Dinky's. Soms moeten ze kiezen voor het één of het ander. Maar één keer per jaar is toch wel mogelijk. Alleen op die school verzinnen ze niets leuks voor op de laatste vrijdag. Hooguit een vergadering waar het personeel dan weer niets aan heeft.

Normaliter vertrekken zij altijd erg vroeg richting de sneeuw, maar nu heb ik ze geadviseerd om niet voor acht uur te vertrekken, dat heeft inderdaad geen zin.

• Oscar

Hoi prikkers,

toen ik nog op de basisschool zat, had ik het enerzijds niet eenvoudig, anderzijds weer wel. Ik bedoel: beste van de klas, geen vriendjes op school, ma in de oudercommissie.

Voor ma was het relatief eenvoudig om een vrije dag voor me te regelen teneinde filevrij naar de Alpen te kunnen rijden.

Voor de leerkrachten was het geen probleem want die ene dag achterstand haalde ik toch zo weer in.

Mijn klasgenootjes negeerden me toch al, die misten dus niets.

Het systeem van flexibele snipperdagen bevalt me wel en het is dan ook jammer dat dit hier niet schijnt te kunnen. Kennelijk is file op vakantie geen kwaad, geen recht, maar een plicht. Fileplicht dus, net zoals er leerplicht bestaat. Gij zult de file aanbidden!

Ik herinner me ook nog “verplicht schoolcarnaval”. Er waren geen lessen, maar iedereen werd op het schoolcarnaval verwacht; voortijdig op wintersport was onbespreekbaar. In dezelfde categorie: “verplicht ijsvrij”, “verplichte Crea-middag” en “verplichte sportdag”.

groeten,

Oscar.

• Marinus

Verplicht Koninginnedag ben je nog vergeten.

Marinus