Nooit meer in de file !!!

• nancy

hier boete!!

Wij hadden het geluk om vrijdag voor de kerst weg te kunnen!!! Zwager was jarloers en besloot zijn enige kind ziek te melden (voortgezet onderwijs)

Hij werd onderweg gebeld… hij gemeld dat het jong doodziek in bed lag en dat hij en zijn vrouw aan het werk waren.

LP ambtenaar is naar het huis gereden en op alle ramen geklopt, bij buren aangebeld, iemand was zo vriendelijk om te vertellen dat deze beste mensen vanacht richting oostenrijk waren vertrokken.

Dus bij thuiskomst… brief in de bus….

Verschillende keren contact gehad met school en gemeente,alles ontkennen, de buren hadden zich vergist, werk van ouders wilden een bewijs op stellen dat ze aan het werk waren…………. maar er komt een dikke boete voor ze aan (tussen de 350 en 500 euro)!!

• Risky

Probleem is dat veel beide ouders tegenwoordig werken…………… school is tegenwoordig niet alleen om wat te leren maar ook voor een gedeelte opvang! Het komt regelmatig voor dat ouders kwaad op school komen omdat kinderen een extra vrije dag hebben “Moet ik dan ook vrij nemen? Wie past er op mijn kind?”

Ach ja onze vakanties moeten ergens van betaald worden………………

• ed

En terecht. (de omgekeerde wereld)

Toch van de zotte dat de werkgever hierover fraude zou plegen.

Dit zijn dan toch echt de consequentie van het hebben van kinderen icm schoolvakanties.

Buiten dat: er zijn ook werkgevers die geen toestemming geven om die vrijdag vrij te geven (niet uit eikeligheid maar gewoon omdat het werk het niet toelaat) en dan maar ziek melden. Sorry maar je zal er zo eens als collega hebben. Dank je de koekoek.

(Dit moest ik echt even kwijt)

• kootje

Nancy schreef:

“LP ambtenaar is naar het huis gereden en op alle ramen geklopt, bij buren aangebeld,”

Van dit soort berichten wordt ik echt misselijk. Kan het zieliger in dit land. Dat gebetuttel van de overheid. Laat dit soort dingen nou gewoon eens over aan school en de ouders.

Wat maakt op een heel jaar 1 dag nou precies uit.

Als je iedereen nou 1 dag per jaar geeft op vrij op te nemen heb je het probleem niet meer.

Fijne buren hebben die mensen trouwens.

• Janneke

> kootje schreef:

>

> Wat ik dus niet snap; waarom organiseren die scholen op die

> dag niet een halve dag of een of andere vrije dag.

> Ik weet niet of ik het fout heb, maar ik dacht dat en school

> ook zelf een aantal dagen per jaar een speciale of vrije dag

> mag geven? Wie oh wie weet daar iets van? En zijn er nog

> mensen hier die zelf in het onderwijs zitten?

Ik snap de reacties van wintersporters wel, waarom niet gewoon een extra halve of hele dag vrij. Nou heb ik zelf geen kinderen, maar kan me er volledig bij indenken. Maar ja, hoe zit dat dan met ouders die niet op wintersport gaan? Die zeggen waarschijnlijk, wij betalen schoolgeld, dus mijn kinderen moeten gewoon les krijgen. Bovendien, een extra vrije dag betekent voor die ouders waarschijnlijk dat ze opvang moeten regelen of zelf vrij moeten nemen…

En ik denk dat er nog altijd meer kinderen niet op wintersport gaan dan wel; is het niet een beetje vreemd om de boel te veranderen voor de minderheid? En de een wil de vrijdag voor de krokus vrij, een ander voor kerst, een ander voor oud & nieuw… waar leg je dan de grens?

Nogmaals, ik heb zelf geen kinderen, maar vind dit op zich wel een interessante discussie.

• JW

Helemaal mee eens ! Die betutteling op allerlei gebied zorgt niet voor een betere (altijd het argument !) maar voor een steeds meer verloederde samenleving.

• Jeroen

Ik geloof inderdaad ook niet dat het verstandig is om net die ene dag iedereen vrij te geven.

Wat volgens mij wel zou werken is om elk leerplichtig kind één of twee snipperdagen per jaar te geven. Die kunnen ze gebruiken op dagen dat het hén (of eigenlijk hun ouders) uitkomt. Zo benadeel je niemand (misschien de leerkrachten uitgezonderd) want ik denk dat iedereen de kinderen wel eens een dagje (eerder) van school wil halen. Het lijkt mij bijvoorbeeld heerlijk om met z'n allen op dinsdag in de zomer naar de Efteling te gaan.. lekker rustig (althans, die kans is dan groter).

Overigens, ik heb wel kinderen, nog niet schoolgaand, en zou die dag of dagen zeker gebruiken voor de wintersport!!

• K.K.

en onspan….

Je kan deze mensen, die te lui zijn om zelf te denken, het beste belonen door vooral niet te reageren.

Muizen in je “La belle grange”? In welk studenticoos stulpje verblijf jij?

Je moet het positief bekijken. zolang er muizen kunnen leven is het bewoonbaar.

K.K.

• Joep

Wij zijn (generaliseer ik maar even) welvarende mensen, die het belang van een goede opleiding inzien en dus niet zomaar hun kinderen thuishouden van school. In onze ogen is het controleren net voor de vakantie dan betutteling. Ik ervaar dat ook zo. Maar ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat er genoeg scholen zijn waar verzuim aan de orde van de dag is en waar het (juist in het belang van het kind, dat anders spijbelend zijn tijd doodt in winkelcentra, café's en dergelijke) bittere noodzaak is om hard op te treden. Is dat dan nog betutteling? En dan geldt natuurlijk dat handhaving op alle scholen hetzelfde moet zijn.

Dat gezegd hebbende: de gerichte acties aan het begin van de vakanties spitsen zich waarschijnlijk juist toe op de scholen waarvan men vermoedt dat er veel kinderen op wintersport zullen gaan en ik gok dat dat nu juist níet de scholen zijn waar normaliter de problemen spelen. Op zich misschien flauw, maar vergelijk het met alcohol-controles, die doet men dorogaans ook niet op maandagmiddag op een landweggetje.

Maar dan: scholen presteren het nog maar nauwelijks om gewoon 4 en een halve dag per week les te geven. Mijn dochtertje is net begonnen en in ieder geval t/m groep vier is het regel dat op 20 vrijdagen per jaar (!!!) de hele of halve dag vrij is. Voor groep 1 en 2 geldt: hele dagen. Op onze school is het dit jaar in ieder geval wel zo dat de vrijdag vóór de krokusvakantie voor groep 1-4 vrij is. Groep 5-8 heeft een schaaktoernooi.

In maart en april zijn er vervolgens wegens teamdagen en dergelijke twee vrijdagen geheel vrij voor de hele school.

In dat perspectief (helft van de school is al vrij, andere helft heeft een schaaktoernooi, andere vrijdagen in het jaar zijn wel helemaal vrij) zou ik het onverteerbaar vinden als er gerichte acties zouden zijn, maar dat gebeurt toch.

De handhaving vindt dan plaats omdat de pakkans hoog is, de achterliggende gedachte van de leerplichtwet is m.i. dan geheel uit het oog verloren.

Ik vraag me overigens af wat er zou gaan gebeuren als je dit zou gaan gedogen en iedereen z'n gang laat gaan. Ik vrees dat je dan toch het hellende vlak krijgt dat mensen inderdaad nog een dagje extra eraf willen snoepen. Voor sommigen is het immers nooit genoeg. Ik zou zelf ook het liefst geheel buiten de schoolvakantie om weggaan.

Blijft een feit dat de scholen gewoon vrije dagen kunnen plannen (dat doen ze immers ook) en dat daarbij rekening gehoduen kan worden met de behoefte van ouders. Het is de vraag of wintersportende ouders die ook nog op vrijdag al weg willen in de meerderheid zijn.

Als ik mijn verhaal zo teruglees, klinkt het best elitair: wij weten wel wat goed is, dus met ons hoeft men zich niet te bemoeien; ga maar de echte problemen oplossen (en die zijn er natuurlijk niet op onze scholen!).

M.a.w.: ga toch boeven vangen! En dat is uiteindelijk toch het non-argument waar menig burger die donders goed weet dat-ie fout zat en gewoon baalt dat-ie nu een boete krijgt (bijv. voor te hard rijden, wildplassen of geen licht op de fiets) zich van bedient.

• Jeroen

Mooi betoog! Ik denk dat je voor het overgrote deel de spijker op z'n kop slaat.

Ik geloof dat het mogelijk moet zijn om scholieren één of twee snipperdagen te geven op welke ze gedurende het jaar straffeloos weg mogen blijven (briefjes-van-ouders-systeem is dan misschien nog wel handig). Dat zou je nog een stukje kunnen inperken door testweken en belangrijke schooldagen daar buiten te houden.

Op die manier kan iedereen die dat wil de vakantie een dagje eerder laten beginnen (en/of later laten beëindigen). Mensen die daar geen behoefte aan hebben, laten hun kinderen alsnog aan het schaaktoernooi (bijvoorbeeld hoor) meedoen.