Wij zijn (generaliseer ik maar even) welvarende mensen, die het belang van een goede opleiding inzien en dus niet zomaar hun kinderen thuishouden van school. In onze ogen is het controleren net voor de vakantie dan betutteling. Ik ervaar dat ook zo. Maar ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat er genoeg scholen zijn waar verzuim aan de orde van de dag is en waar het (juist in het belang van het kind, dat anders spijbelend zijn tijd doodt in winkelcentra, café's en dergelijke) bittere noodzaak is om hard op te treden. Is dat dan nog betutteling? En dan geldt natuurlijk dat handhaving op alle scholen hetzelfde moet zijn.
Dat gezegd hebbende: de gerichte acties aan het begin van de vakanties spitsen zich waarschijnlijk juist toe op de scholen waarvan men vermoedt dat er veel kinderen op wintersport zullen gaan en ik gok dat dat nu juist níet de scholen zijn waar normaliter de problemen spelen. Op zich misschien flauw, maar vergelijk het met alcohol-controles, die doet men dorogaans ook niet op maandagmiddag op een landweggetje.
Maar dan: scholen presteren het nog maar nauwelijks om gewoon 4 en een halve dag per week les te geven. Mijn dochtertje is net begonnen en in ieder geval t/m groep vier is het regel dat op 20 vrijdagen per jaar (!!!) de hele of halve dag vrij is. Voor groep 1 en 2 geldt: hele dagen. Op onze school is het dit jaar in ieder geval wel zo dat de vrijdag vóór de krokusvakantie voor groep 1-4 vrij is. Groep 5-8 heeft een schaaktoernooi.
In maart en april zijn er vervolgens wegens teamdagen en dergelijke twee vrijdagen geheel vrij voor de hele school.
In dat perspectief (helft van de school is al vrij, andere helft heeft een schaaktoernooi, andere vrijdagen in het jaar zijn wel helemaal vrij) zou ik het onverteerbaar vinden als er gerichte acties zouden zijn, maar dat gebeurt toch.
De handhaving vindt dan plaats omdat de pakkans hoog is, de achterliggende gedachte van de leerplichtwet is m.i. dan geheel uit het oog verloren.
Ik vraag me overigens af wat er zou gaan gebeuren als je dit zou gaan gedogen en iedereen z'n gang laat gaan. Ik vrees dat je dan toch het hellende vlak krijgt dat mensen inderdaad nog een dagje extra eraf willen snoepen. Voor sommigen is het immers nooit genoeg. Ik zou zelf ook het liefst geheel buiten de schoolvakantie om weggaan.
Blijft een feit dat de scholen gewoon vrije dagen kunnen plannen (dat doen ze immers ook) en dat daarbij rekening gehoduen kan worden met de behoefte van ouders. Het is de vraag of wintersportende ouders die ook nog op vrijdag al weg willen in de meerderheid zijn.
Als ik mijn verhaal zo teruglees, klinkt het best elitair: wij weten wel wat goed is, dus met ons hoeft men zich niet te bemoeien; ga maar de echte problemen oplossen (en die zijn er natuurlijk niet op onze scholen!).
M.a.w.: ga toch boeven vangen! En dat is uiteindelijk toch het non-argument waar menig burger die donders goed weet dat-ie fout zat en gewoon baalt dat-ie nu een boete krijgt (bijv. voor te hard rijden, wildplassen of geen licht op de fiets) zich van bedient.