frankrijk 4 - 10 april

• Piepo

Ben op zoek naar een redelijk betaalbare reis naar een (betrekkelijk groot) skigebied in bovenstaande week. Mijn voorkeur was Val Thorens, maar er lijkt erg weinig aantrekkelijks beschikbaar te zijn. Ik vroeg me af; hoe is la plagne in die week (kwa sneeuw)? Ik ken het skigebied en de voor en nadelen enzo wel…. ik weet dat sneeuw niet te voorspellen is en dat het kan dumpen en kan dooien enzo, maar is het over het algemeen te doen of absoluut niet? hoe is de Gletcher?

• skiester

dat komt omdat het weekend van 10 april pasen is (als ik het goed heb).

Een week eerder zal dus een stuk voordeliger zijn in VT. Wellicht ook als je een dag eerder naar huis gaat dat je nog een leuke deal kan sluiten: genoeg acco's die het lange weekend van pasen hebben verhuurd en dus t/m donderdag 9 vrij zijn…

De condities van Plagne in april weet ik niet, maar het is natuurlijk later in het seizoen.

• DooV

Dit is natuurlijk een hele mooi aanbieding:

http://www.wintersport.nl/news.asp?artikel=15744&pcatid=17022

• Ferry

Ben zelf vorig jaar van 19 t/m 26 april naar Les Arcs (1950) geweest.

De sneeuw was nog goed. Vanaf 1800 meter en lager waren de pistes waar de zon op stond wel pap. Maar dat mocht de pret niet drukken. Genoeg hoog gelegen pistes en zelfs nog verse sneeuw gehad.

• JW

Droomaanbieding voor wie betrekkelijk veilig het grote off-piste avontuur zoekt en het geld er voor (over) heeft.

Ste Foye is ook beslist een van de echte paradijzen voor zo'n trip.

Wat me alleen een beetje verbaast is dat enige off piste-ervaring niet vereist is. Je zult als skiër met redelijk wat ervaring op dit gebied maar in een groepje met alleen “piste-skiërs” zijn ingedeeld. Dan sta je wel continu te wachten !

(Ik bedoel dat zeker niet denigrerend. Maar mijn ervaring in “off piste-weken met gids” is dat er vaak een enorm verschil is tussen goeie piste-skiërs en “iets mindere piste-skiërs met veel off-piste ervaring”.

Als goeie piste-skiër werk je niet zomaar zo'n vol off piste-programma af.

• Piepo

Ik denk zelf het het komt doordat de franse kinderen in de betreffende regio in frankrijk vakantie hebben.

• skiester

oooooooooooooooooooohhh dit wil ik oooook!!!

VERY TEMPTING. Ik ben zo'n goede piste skier maar ben idd bang dat ik off piste de boel enorm ga ophouden….

• Yvonne

Ik weet niet wat je als ‘'redelijk betaalbare’' reis beschouwt, de prijs valt en staat met het soort accomodatie dat je wenst.

Diverse reisorganisaties zoals b.v. Bizz, Camelot, Sunweb hebben toch meestal wel leuke ‘'pakket’'reizen.

Anders kijken op de VT site zelf wat er nog aan accomodatie te huren is. Wel moet je dan weer apart je skipas kopen.

Succes in ieder geval met het speurwerk.

• roel

Betaalbare en vrij hoge plaatsen in Frankrijk zijn: La Norma, Val Cenis, Les Sybelles en Valloire (ligt iets lager). In Val Frejus heb je te veel zonhellingen.

• JW

Dat kan natuurlijk meevallen. Misschien zit je in een groepje met allemaal “lotgenoten” :) .

Wat ik alleen eigenlijk niet goed begrijp is dat iemand zonder enige off piste-ervaring aan zo'n intensief programma deelneemt. Ik zou eerder verwachten dat deelnemers al behoorlijk buiten de piste hebben geavonturierd. Dan weet je ook een beetje wat je kunt verwachten, of je het leuk vindt en of je het aan kunt. Want het is wel heel wat anders als op de piste skiën.

Natuurlijk lijkt het prachtig: twee keer per dag met een heli op een Italiaanse bergtop te worden afgezet, en dan stuivend door mooie poedersneeuwvelden weer in mooi bochten naar beneden glijden.

De werkelijkheid kan heel anders zijn. Als je uitgestapt bent moet je wel naar beneden :)

Die mooie sneeuwhellingen kunnen hard en verijsd zijn, de verwachte poedersneeuw kan rotte verraderlijke korstsneeuw of (lager op) zware natte dooisneeuw zijn.

Bij slecht zicht kan de heli niet de lucht in of lawinegevaar kan de geplande afdalingen onmogelijk maken (in dat soort situaties zal de leiding ongetwijfeld goeie alternatieven weten te bedenken, met de schitterende mogelijkheden in Ste Foy, Espace Killy of Les Arcs voor de neus).

Wat sowieso vereist is in zo'n week is een goeie conditie, anders zou het beslist een tegenvaller kunnen worden.

Ik zou aanraden om voor ik aan zo'n trip deel zou nemen toch eerst es wat meer buiten de pistes uit te proberen. Dan heb je in elk geval een beetje een beeld van wat je kunt verwachten.