vertrekken op vrijdag 20-2

• Hakke

Vergeet niet dat er in Duitsland maar weinig schoolvakanties beginnen en in Oostenrijk is de vakantie ook anders Alleen de belgen en een gedeelte van de NL hebben vrij en die gaan niet masaal op wintersport……..Trouwens de drukste periode was de week na de kerst dus onze 2de week van de kerstvakantie. Wij vertrekken vrijdag de 20ste na school en hebben een hotel geboekt onderweg. Wij gaan niet langs Munchen omdat we naar Solden gaan. Tip : Kijk op de site van de duitse ADAC, hierop kun je zien welke wegen druk zijn ivm wegwerkzaamheden.

2 jaar geleden op een rustige zaterdag 4 uur gedaan over een stukje van 10 km. De snelweg was helemaal afgesloten omdat ze bomen gingen rooien en dat wisten we niet en vele anderen met ons…….

• haas

wij vetrekken de vrijdag na school (16.00 uur) vanuit het oosten, ongeacht de bestemming. Altijd zijn we (rustig rijdend en pauzerend) voor pakumbeet een uur of 22/23/24 ter hoogte van Munchen of Mulhouse (haha route afhankelijk van de bestemming). Onze ervaring is dat de files in Nl in de grensgebieden nog de meeste vertraging geven.Wij boeken een creditcardhotel (formule 1 of B&B oid) omdat je dan op ieder gewenst moment kunt aankomen. De volgende dag zijn we dan rond het middaguur op bestemming. Dan gaan we lekker boven wat eten en drinken, opgeven voor de skiles etc.

Ideaal is het niet. Maar dat vinden wij snachts rijden ook niet en de hele zaterdag rijden al helemaal niet.

• bBagheera

zou ik wel een overnachting reserveren als ik jou was, het kan wel 'ns druk worden…

• skiester

dat is waar, alhoewel in Duitsland is het Bayern: dus dan kan het alsnog druk worden rond munchen.

Ik heb wat dat betreft pech want wel half CH is vrij in die week: dus dat wordt een druk stukje op zaterdag….. alhoewel als ik beter kijk komt alleen Schwyz vrij en is in Zurich en Luzern de vakantie al eerder begonnen, dus dat scheelt.

• ed

Sorry, ik was niet duidelijk. Wij vertrekken dus in de nacht van vrijdag op zaterdag.

Wanneer ik zou willen overnachten zou dat m.i. voorbij Munchen moeten zijn en rond 6.00 uur alweer in de auto moeten zitten om voor de files uit te zijn.

Dat vind ik de moeite niet. Geeft voor mij geen meerwaarde.

Overigens kan ik pas rond 16.00 op vrijdag vertrekken en ik betwijfel of ik dan voor 24.00 bij munchen zal zijn. (avondspits etc).

• Pascal

Wij zijn afgelopen jaar om 11:00 vanuit Zeeland vertrokken en hebben bij Nürnberg een hotel genomen. We waren rond 18:00 in het hotel en hebben heerlijk rustig ergens gegeten en daarna op de kamer wat gedronken en gaan slapen. de volgende morgen om 7:15 vertrokken en we waren om 13:00 in Söll. Nu moet ik zeggen dat het door de spreiding van de vakantie periode en de vroege carnaval rustiger was dan anders rond München. Dit jaar doen we hetzelfde alleen rijden we niet via München, maar via Regensburg (waar we het tussen hotel hebben) en Passau. We zijn 3 jaar geleden ook al eens in 2 dagen gereden tijdens de carnavals week en hebben toen in Augsburg een hotel genomen en daar ook om 7:00 vertrokken. Toen hebben we wel redelijk wat file gehad, maar ook toen waren we tussen 13:00-14:00 in ins hotel in Brixental.

We hebben het ook 2 keer ‘s nachts gereden (om 23:00 vertrokken), maar je moet daar wel tegen kunnen want je komt gebroken aan. Als je inderdaad voor 7:00 in München bent vallen de file’s mee, alleen heb je dan het probleem dat je zeer vroeg in Oostenrijk ben en je hotel nog niet in kan.

Pascal

• Jur

Laatste keer zijn wij op vrijdagmiddag rond 4 uur vertrokken uit Utrecht. Binnen 8 uur waren we, zonder echt hard te rijden, bij München. De enige drukte die er was, was NL uit. Net voorbij München (Holzkirchen) hebben wij een creditcardhotel geboekt (van tevoren gereserveerd). De volgende morgen waren wij binnen 2 uur op de plaats van bestemming (Achensee) door de Achenpass over te steken. Afhankelijk van de sneeuwval doen wij dit jaar precies hetzelfde. De files zijn beperkt en je komt uitgerust aan het einde van de zaterdagmorgen aan.

Een andere optie is om zaterdag aan het einde van de ochtend/begin van de middag te vertrekken. Het meerendeel van de wintersportgangers staat dan namelijk al in de file in Zuid-Duitsland. Op het moment dat je daar bent is dat allang opgelost. Als alles goed gaat ben je dan tussen 20 en 24 uur op je vakantiebestemming (mede afhankelijk van je vertrektijd, je gemiddelde snelheid en de afstand natuurlijk). Voordeel hiervan is een relatief korte reistijd, als alles goed gaat ben je binnen 8 uur in Oostenrijk, ligt er ook weer aan waar je vandaan moet komen uiteraard.

Jur