Met het vliegtuig op vakantie - update

• Arjan

Op 14 augustus heb ik een topic geplaatst over hoe duur het is om met de krokusvakantie met een “low cost airline” naar Geneve te vliegen. Toen al bleek het prijsniveau voor deze specifiek drukste week van het jaar erg hoog. Zie nog even de link naar de toen geldende prijzen: http://ski.prikpagina.nl/archief/read.php?f=97&i=165710&t=165589

De vraag is: heeft vroeg boeken nog wel zin ? Is het niet beter om vandaag of last minute een vlucht te boeken ?

Ik heb de prijzen vandaag nog maar eens een keer opgevraagd om het verschil te kunnen zien. Hier zijn de resultaten:

Met Easyjet retour Amsterdam naar Geneve zaterdag ochtend heen en zaterdag avond de week erna terug kostte per persoon geboekt in augustus 319 euro

Als je deze vlucht nu vandaag zou boeken rolt er een prijs van 505 euro per persoon uit:

In Augustus kwam de vlucht met Transavia Rotterdam – Geneve er ten opzichte van Easyjet nog duurder uit. Dit ticket kostte in augustus 343 euro. Als je dit ticket vandaag zou boeken dan kom je op 508 euro per persoon uit:

In augustus had KLM het goedkoopste ticket Amsterdam – Geneve retour. Dat kostte toen 243 euro. Wie nu zaterdag ochtend heen en zaterdag avond retour wil boeken, kan alleen nog business class voor een vriendenprijs van 874 euro:

Echter, wie een beetje flexibel is en bijvoorbeeld al op donderdagavond 12 februari heen kan vliegen en op maandagochtend 23 februari terug, die boekt vandaag voor 160 euro retour en dat is met KLM zeker niet slecht:

Maar in het algemeen genomen, kun je concluderen:

- in de schoolvakanties bestaan er geen low cost tickets meer, je betaalt de hoofprijs

- Als je toch die prijs wilt betalen, dan spaart vroeg boeken geld uit

Tot slot, in een reactie op dit topic in augustus kwam Hans met het duurste “low cost airline” ticket aanzetten. Een retourtje met Transavia Rotterdam – Innsbruck kostte toen al 922 euro retour

Als je ditzelfde ticket vandaag zou willen boeken, dan kost ie iets minder, namelijk 878 euro:

Dat het ticket vandaag minder kost, ligt aan de verlaging van “belastingen en toeslagen”

Groeten,

Arjan

• skiester

Toch heb ik vorige week een retour ticket geboekt naar Zürich, voor mij en mijn 2 kinderen voor 784 Euro, incl alle toeslagen, creditcard kosten en reserveringskosten (iets meer dan 250 pp). Vrijdag einde middag heen, zondag middag terug. Vind ik persoonlijk nogal meevallen voor de krokusvakantie, met een lijnvlucht.

• Arjan

Volgens mij ging je naar Zermatt skiester ? Voor 3 personen 784 euro is niet slecht. Toch denk ik dat als je met je skiset etc aan komt zetten, je de kans loopt dat je daarvoor nog wat toeslagen bijbetaalt. Bijzondere bagage

Als je in augustus met Easyjet naar Geneve had geboekt, wat qua reistijd nog iets dichterbij Zermatt ligt, dan was het ticket ongeveer 140 euro per persoon geweest, dus in totaal 420 euro. Maar daar komt ook ski-set en bagage toeslag nogbij en vliegen met Easyjet is geloof ik niet helemaal up to your standards ;)

• Klaas

Inderdaad de prijzen zitten soms nogal bizar in elkaar. Er hangt zo ongelooflijk veel van de vliegtuigticketprijzen af dat je er nooit een lijn in kan trekken wanneer het duur en wanneer het goedkoop zal zijn voor een bepaalde vaste periode.

Ik denk dat we hier in ieder geval al iets mooi zien. “Vliegen is NIET goedkoop.” Moge dit een belangrijke conclusie wezen voor ieder een die met het vliegtuig op reis wil. Ik betaal bijvoorbeeld liever € 100 meer als ik zeker ben dat alles in de prijs inbegrepen is. Dit heb je uiteraard met de lijnvluchten van AirFrance - KLM en voor de Belgische bevolking, waaronder ook ik hoor, Brussels Airlines.

Uiteraard moet je rekening houden met een extra toeslag voor de skiset /snowboardset, het kost hen tenslotte ook bagageruimte extra. In de luchtvaart rekent men, zoals velen onder jullie wel weten, met standaardgewichten per persoon en de skiset maakt daar geen onderdeel van uit en dat moet dus extra aangerekend worden.

Ik wou dit gewoon even zeggen omdat ik dit een interessant topic vind.

• Janneke

Vrijdag heen en zondag terug is over het algemeen ook een stuk goedkoper dan zaterdag heen en zaterdag terug… en dat is wat de meesten bij een week vakantie toch willen…

• Oscar

Janneke schreef:

>

> Vrijdag heen en zondag terug is over het algemeen ook een

> stuk goedkoper dan zaterdag heen en zaterdag terug… en dat

> is wat de meesten bij een week vakantie toch willen…

…en dat is wat de exploitanten van de acco's de toeristenmassa opdringen…:D

Ik denk dat juist weinig mensen dit willen, maar dat ze door de touroperators in dat za-za keurslijf worden gedwongen. Zeker in het hoogseizoen is bijna alles zaterdag aankomst, zaterdag vertrek. Alles is daarop afgestemd, zo ook bv. de dienstregeling van de Alpen Expres.

Aan de andere kant is het ook zo dat de touroperators weinig anders kunnen zolang de meerderheid van de exploitanten van de acco's vasthoudt aan zaterdag erin, zaterdag eruit.

groeten,

Oscar.

• kootje

Ik heb eens even bij de skithalys gekeken.

Je hebt voor € 322,– een retourticket Rotterdam - Bourg St. Maurice van 14 - 21 februari. Vandaag boeken dus. Heen Midflex terug is alleen nog Highflex te koop.

Ga je een week eerder kost het het € 181,–

Toch geen gek alternatief.

• Arjan

Klaas, vliegen is niet goedkoop tijdens schoolvakanties, dat is duidelijk. Echter, wie geen kinderen heeft en flexibel is kan nog steeds tickets tussen de 80 tot 150 euro scoren voor een retourtje (excl ski-set toeslag). Met zo'n prijs begint het concurrend te worden.

Janneke schrijft dat op vrijdag vliegen en zondag terug goedkoper is, maar zoals Oscar al aangaf omdat je vaak een accommodatie van zaterdag tot zaterdag hebt, moet je dan wel weer een hotelovernachting op vrijdagavond en op zaterdagavond bijboeken. Dat kost ook wat natuurlijk

• Ronaldski

Voor die prijzen kan je beter naar Canada gaan. Retourtje Canada: € 840.

• Ronaldski

Aan de andere kant van de plas is er helemaal geen verplichting tot za-za boekingen. Aankomen en vertrekken is op iedere dag mogelijk met uitzondering van enkele bijzondere data, zoals kerst-nieuwjaar, en soms in weekenden minimaal 2 nachten.

Als je daar een ketenhotel boekt, die er in de wintersportgebieden ook heel wat beter uitzien dan de motels langs de highways, dan kan je zelfs tot 72 à 24 uur van te voren nog kosteloos annuleren. Van deze servicevriendelijkheid hebben ze hier in Europa absoluut geen kaas gegeten.