Skipas V.T

• Hakke

Jan,

Zoals ik al eerder heb aangegeven maar ook anderen, kun je een gebiedsuitbreiding doen voor 1 dag, dan is een VT-pas met 1 daguitbreiding goedkoper maar zodra je nog dag uitbreiding wil dan is een grotere pas voordeliger. Op de site kun je alle gegevens vinden onder:

www.valthorens.com, verblijf, skipas

Succes

• Arjan

De vraag is waarom je een pas alleen voor VT/Orelle neemt. Vaak wordt dit door beginnende skiers gedaan, je hebt toch 5 dagen een halve dag les en omdat je nog niet goed genoeg kunt skien kom je zo en zo het gebied nog niet uit om grotere tochten te maken. Dus ik neem aan dat jij onder die categorie valt Jan.

Desondanks is het toch aan te raden om de 3V pas te hebben, omdat ook voor de beginnende skier de afdalingen naar Les Menuires leuk zijn. De blauwe pistes naar Les Menuires liggen allemaal aan de zon kant, terwijl wat er blauw is in Val Thorens eigenlijk alleen de Cascades en Moraine pistes zonnig zijn, maar die doe je tijdens je lessen al tot vervelens toe. Aan de Orelle kant is het koud, schaduw en behoorlijk pittig skien voor een beginner

Als je de 3V pas hebt, kun je via de blauwe Mont de la Chambre piste afdalen naar Les Menuires en via de blauwe Pluviometre piste kun je op een makkelijke manier weer terugkomen in VT (goed opletten dat je de Pluviometre piste pakt in plaats van de zwatre Marielle)

Dus, die paar extra euro's zijn goed besteed

• Jan

Bedankt voor jullie reakties en nee ben geen beginner maar vorig jaar maar 2 keer naar de andere kant geweest vandaar en toen wel hele pas genomen

• Arjan

Alles is afhankelijk van het weer, maar als de zon schijnt en zoals je zegt ben je een ervaren skier, dan zag ik: wat doe je nog in VT ?

- Afdalen naar Les Menuires en met de Bruyeres weer naar de top en nog keer afdalen en weer naar de top enz enz

- De pistes van de Saulire naar Meribel zijn fan-taaaaas-tisch

- Van Meribel omhoog met de Rhodes en dan over de Col de la Loze en afdalen door de bossen naar La Tania

Als je dit allemaal nog niet gedaan hebt Jan….dan zijn dit “must do's”, dan blijf je toch niet “rondjes om de kerk” skien in VT ?

Succes met je 3V pas

• skiester

Of Jan heeft ‘verplichtingen’ in VT. Als je ouders of kinderen hebt waarmee je gaat lunchen dan kom je soms niet ver. Ik had dat vorige week in Flims. Naast mijn ouders ging mijn hubbie niet boarden (hij had gekneusde ribben en moest werken) dus hij kwam lopend naar de tentjes. Aangezien het een familie oud en nieuw vakantie was vond ik dat ook niet zo erg. In Februari in Zermatt gaan we wel weer kilometers maken.

• atomic

Ik ben het helemaal met Arjan eens. Als het redelijk tot goed weer is en je bent geen beginner meer kan je met een 3V pas heel gevarieerd skien. Je hoeft dan niet eens helemaal naar Courchevel te gaan. Ook ‘even’ twee afdalinkjes van Mont Vallon en dan via Les Menuires weer terug naar Val Thorens is goed voor een halve dag plezier.

Ik kan natuurlijk niet bepalen hoeveel geld iemand in zijn vakantie wil uitgeven. Maar als je al van plan was een dag in de 3V te gaan skieen kan je beter meteen een 3V pas kopen voor de hele week.

Ik vergelijk het altijd met twee uurtjes skien in Zoetermeer. Daar betaal je zomaar Euro 30,00. Nu koop je voor een relatief klein bedrag 400 extra piste-kilometers.

Nog even een tip als je ‘s morgen naar het dal van Meribel gaat. Neem als je uit de gondel-lift Bougetin komt niet meteen de afdaling naar Meribel. Dat doet namelijk iedereen die vanuit Val Thorens vetrekt. Wij nemen vanaf deze top altijd de afdaling rode afdaling ’4 Vents' richting Les Menuires. We skien dan dan naar het middenstation van de gondel lift Bruyeres 2 en gaan daarvandaan weer omhoog.

In de vorige vakanties waren we s' morgens om 09.30 uur steeds de enigen en misschien wel de eersten op de ‘piste 4 Vents’ en hadden het maagdelijke ribcord helemaal voor ons zelf.

• JCD

Wat te denken van de afdalingen van de Mont Vallon? Persoonlijk een van de lekkerste afdalingen die ik ken. Ook de afdalingen van de Saulire naar Courchevel zijn echt super.

M.a.w. Als je een beetje kan skiën, dan kan ik niet begrijpen waarom je jezelf zou beperken tot een skipas voor louter Val Thorens.

• Yvonne

Helemaal met Arjan eens.

Ook kun je eerst richting Menuires en daarna St. Martin toeren. Daarna over ‘'de top’' bij de Tougnette en richting "Méribel'' en aan die kant nog wat toeren. Vanaf de ‘'Olympic’' lift zijn er leuke pistes.

In Courchevel is het ook leuk skiën, dus ik zou zeggen neem de 3V pas voor de hele week.

Zelfs als je al eerder terug moet voor de lunch dan kun je altijd nog ‘'even’' richting Méribel-Mottaret voor in ieder geval de Mont Vallon.

In ieder geval heel veel skiplezier!

• Arjan

Inderdaad JCD en die tip van Yvonne is ook goud, over de Tougnette en met de rode Blaireau op Meribel aan….yum, yum, yum wat 'n heerlijke afdaling.

• atomic

>

> Inderdaad JCD en die tip van Yvonne is ook goud, over de

> Tougnette en met de rode Blaireau op Meribel aan….yum, yum,

> yum wat 'n heerlijke afdaling.

Maar niet vergeten eerst een bakkie koffie te scoren in San Martin de Belleville.

Het leuke van de afdaling naar St Martin vind ik het tunneltje onder de weg door.

Als je na de vakantie van Val Thorens terug naar huis rijdt zie je eigenlijk pas hoe ver St. Martin van Val Thorens af ligt.

Nog 29 nachtjes slapen en dan gaan we zelf de 3V weer bekijken

(Maar eerst over 8 dagen uitvinden of Dolomiti Superski echt zo super is… ;) )