Beetje laat maar toch een verslag over Flims. Hopen dat ik het goed heb gedaan met de foto's.
De eerste dag werd ik om 7 uur wakker. Het was nog donker. Mijn Tchibo ski horloge gaf blue bird aan en inderdaad toen het licht werd was het blauw! In het dal zag je de nevel hangen maar in het dorp en daarboven was het stralend.
Kids aankleden etc want ze moesten om 9.45 uur bij het dalstation zijn voor de skischool. De oudste ging in groep Rot 1 (Rote Prinze?) en de jongste (3 jr) in het kinderhort. Nou een ding was duidelijk: die ging vandaag NIET skieen! 1 grote bler partij. Op zich was het goed geregeld: van de 2 uur zouden ze 1 uur skien (mwoa meer een beetje hopsen op skischoenen in de sneeuw) en 1 uur binnen spelen. Kwam er op neer dat meneer de hele week heeft binnengespeeld, overigens met groot genoegen. De leiding kreeg op een gegeven moment door dat ie Schwizerdütschi prima verstond en Hochdeutsch helemaal niet, hij sprak wel gewoon Nederlands terug. Grappig, en aangezien wij over 1 1/2 jaar verhuizen naar Zürich area komt dat dus goed uit.
Kids ingeleverd, skiester eindelijk op de skies. Het was een prachtdag. Mooie sneeuw en mooi weer. Wel erg koud. Meteen maar een paar Oakley goggles bijgekocht die ook voor goed weer kunnen (bruine spiegel glazen), want met zonnenbril was te koud en mijn oude goggles zijn erg goed met slecht zicht maar vandaag was het licht te fel. Nou weet ik dat Oakley goede lenzen maakt (mijn zonnebril is ook Oakley), maar dit is echt waanzinnig! Normaal heb ik 's avonds altijd last van droge ogen (ik draag lenzen), nu helemaal niet.
De rest van de week was het eigenlijk ook mooi weer, alleen op oudjaarsdag was het 's middags minder, met als gevolg een lekker laagje verse sneeuw op Nieuwjaarsdag.
Skigebied:
Mooie lange afdalingen. Maar ook vaak en veel in de lift. Het zit niet erg logisch in elkaar en ik zou het niet aanraden om met een beginner erheen te gaan. Wij hebben toch diverse malen scheef gezeten en zaten we opeens op zwart. Voor ons geen probleem, maar voor een beginner?? Er is ook vrij weinig blauw en rood is ook echt wel rood op bepaalde plaatsen. Het enig was dat de zwarte afdaling van Nagens naar Plaun echt niet zwart was, hij was makkelijker dan een aantal rode afdalingen die we maakten… alhoewel later in de week, de pistes werden harder, ijziger en buckeliger, ik dezelfde piste opeens lastiger vond. Sneeuwkwaliteit scheelt dus veel. Wat betreft drukte was het erg wisselend: een aantal verbindingsliften waren soms erg druk, maar de lange rij liep op zich wel snel door. Ook 's ochtends uit Flims was het geen feestop een aantal dagen. Maandag en dinsdag waren hel, woensdag en donderdag weer rustig en vrijdag weer heel druk.
Leuke afdalingen:
De rode dalafdalingen naar Flims en Laax waren leuk, tot een uur of 14, want dan werden ze drukker en ijziger. De rode afdaling van Mutta Rotonda (die enorm drukken stoeltjeslift) , richting startgels was erg mooi en relatief rustig. Ook de rode van Mutta naar Nagens was mooi, en gaf een prachtig uitzicht:
De rode van Crap Sogn Gion naar Plaun was erg fijn (op het laatst goed steil!). Het Naraus gebied was makkelijk en relatief rustig. Bij Vorab ben ik niet gekomen vanwege drukte en lunchafspraken met ouders, die bij Naraus bleven.
Op maandag 5 januari ben ik nog een dagje terug gegaan en wilde via La Siala alsnog naar Vorab, helaas was deze lift dicht. Om via Crap Sogn Gion daar te komen moet je een enorm kl*te prik piste volgen, en dat was geen optie met Max, die met zijn korte skies steeds moest klimmen omdat hij het niet haalde. Via Crap Masegn hadden we er ook kunnen komen, maar Max wilde niet in zo'n grote cabine (zit wat in als je met 122 cm tussen allemaal mensen geperst wordt…).
Lunchen: het is prima lunchen in Flims, waar je ook zit. Overigens was de tip van Ewald (lunchadres op de dalafdaling naar Flims) een goude. We hebben er heerlijke Pizokel gegeten (vraag me niet wat het is, maar het is HEERLIJK). Ook hebben we daar een keer een kaas fondue genomen in het zonnetje, en ja, de beren hangen er nog. Spalegna is ook een aanrader. Dit ligt onder de sleeplift Spalegna in het Foppa gebiedje: je stapt na de 2e paal uit de lift en gaat dan 150 offpiste, als je de gebraden kippen ruikt zit je goed. Wel terugklimmen daarna via het wandelpad!! Een andere aanrader is Startgels, hele fijne pasta's en een mooi plekje. Alle drie de restaurants zijn overigens ook bereikbaar voor wandelaars.
Hotel:
We zaten in Alpenhotel Flims. Prima prijs kwaliteits verhouding.
goede service, kindvriendelijk (het is een kinderhotel), avondeten (salade buffet, soep, hoofdgerecht (keuze tussen vlees of veggie) en dessert) niet bijzonder- beetje wisselend, soms goed, soms niet zo., ontbijtbuffet zeer goed. Ruime 4 persoons kamer (kamer 62). Extra was het taartbuffetje met koffie en thee tussen 16 en 17 uur, erg lekkere wortelcake. Vaste prik zegen wij neer in de lobby in onze skikleding om een hapje te nemen. De bar was een beetje te licht om gezellig te zijn , maar de Irish Coffee was goed. Lokatie niet perfect. Het hotel busje ging wel vaak, maar er waren teveel mensen die erin wilden, elke keer gezeik omdat mensen niet op hun beurt wachtten. Wij hadden depot geregeld voor ski's en skischoenen bij dalstation, dus we zijn meestal gewoon gaan lopen omdat we gewonen schoenen aan hadden.
Kinderen:
Max van 6 heeft les gehad van een Zwitser, dit ging prima. Hij heeft het nu echt goed geleerd en kan nu zelfs van zwart af (de gele off-piste heb ik nog maar niet geprobeerd). De pizza is nu vrijwel voorbij: Zijn meester heeft hem veel zelfvertrouwen gegeven, door vaak bospaadjes te nemen, sprongetjes te maken. Meester zelf had het na een week goed gehad: hij had 11 kinderen (veel te veel!) waarvan 8 jongetjes, allemaal 6 en 7 jaar. Na deze week begrijp ik ook de helmplicht op skischolen: die jochies (incl die van mij) mepten elkaar met skistokken op de helm, al skiend!! Max zat van 9.45 tot 15.30 uur en lunchde op verschillende plekken in het skigebied.. Op donderdag waren de skirennen, resultaat fantastisch want voor het eerst heeft hij de finish gehaald (de afgelopen 2 jaar nl niet….), wel ‘maar’ 6e (zijn ongewaxde ski's gingen niet zo snel op een blauwe piste met verse sneeuw, hij maar schaatsen, maar het gleed gewoon niet….).
Morris van 3 zat in het Kinderhort, zoals gezegd zou hij skiles krijgen maar is het er niet van gekomen. Wat echt perfect was dat het helemaal niet erg was. Hij kon lekker binnen spelen en was tevreden. Moeder de vrouw kon daardoor gewoon skien en was dus ook blij! Toppunt van de dag was dat ie na het hort meemocht het eitje in (de kabelbaan), heen en terug hij vond het prachtig, elke middag was dit vaste prik.
Apres ski: dit gedeelte is kort: apres ski met kleine kids is non existent, bij dalstation Flims stond wel een soort Bar die bomvol zat met luide muziek, zag er wel gezellig uit. Ook boven (direct naast kinderhort, was een leuke bar met lounge stoelen buiten. Leuk is dat je iedereen naar beneden ziet komen. En je kunt ook de 3 jarigen die wel willen skien (cq rondhopsen op skischoenen) bekijken.
Gebroken teen: misschien dat jullie het je nog herinneren… Gelukkig was dit echter geen probleem. Zolang ik in mijn skischoenen zat had ik geen last: aan- en uittrekken was wel pijnlijk. That's all!
Tot slot de opvallende zaken:
75% droeg een helm, 25% van de huurskies waren twintips, ook (juist) voor kids, heel Zürich komt een dagje skien met mooi weer, nergens een skislot gezien. Iedereen zette zijn skies overal neer. Ondanks de abnormale drukte: men bleef rustig en relaxed.