twijfelaar

• yvonne

We zijn er nog helemaal niet uit waar we begin maart naar toe gaan.Ik ben internet aan het afstruinen en de volgende opties blijven over:

Frankrijk:VAL CENIS

hier ligt de langste groene afdaling van Europa(de l'Escargot….)

La Ramasse(brede vlakke afdaling)

LE GRANDE MASSIF

hier ligt een lange blauwe afdaling:Les Cascade.Maar die schijnt vaak niet fatsoenlijk begaanbaar:te veel wind bovenin,of te veel stenen bedenen zodat je moet “klunen”?

Weet ook niet welk plaatsje hier nou het beste is om zo dicht mogelijk bij pistes of liften te zitten…?

LA GRANDE DOMAINE

hier ligt bijv.Valmorel la Belle of ST.Francois-Longchamp

VALFREJUS

hier zouden veel terrasjes liggen rondom de pistes?

OOSTENRIJK

OBERTAUERN:

hier heb je veel blauwe pistes

LECH:hier ook weer genoeg blauwe en lijkt me gezellig dorp

DAMULS:dichtbij Nederland

RIEZLERN:

ELLMAU:hier ook veel blauw

WARTH

WAGRAIN

WAIDRING

GARGELLEN

STUBEN

ZWITSERLAND:

ALTA BADIA

KRONPLATZ

Maar deze plaatsen lijken vanaf Nederland zo ver rijden ivm tunnels enzo…of valt dit in de praktijk mee?

Dus ik hoop dat jullie ons helpen met jullie EIGEN ERVARINGEN tot een beslissing te komen.

Onze grootste wensen zijn :

Makkelijke relaxte mooie lange blauwe pistes(of makkelijke rode)

Acco dichtbij liften/of op /naast pistes

Niet al te veel sleepliften en goeie liften/verbindingen

Niet veel lopen of bussen te hoeven nemen

Brede pistes

Liefst niet al te ver of moeilijk rijden alhoewel mijn man zegt dat dit niet het belangrijkste is want begin maart zal het wel niet zo druk zijn als in een vakantie…

Goed hotel of appartement!

En veel sneeuw kan uiteraard niemand garanderen….Mooie omgeving wel!

Ben benieuwd…

• boudewijn

Alta Badia en Kronplatz zijn gebieden in Italie ipv Zwitserland.

De extra reistijd (oostenrijk,tirol versus italie,dolomiten) is ca 2 uur, maar zeker de moeite waard (en dichter bij dan menig frans ski gebied).

Als je je grootste wensen mee afweegt is italie (dolomiten) een prima keuze:

- Makkelijke relaxte mooie lange blauwe pistes(of makkelijke rode) -> OK!

- Acco dichtbij liften/of op /naast pistes -> Mogelijk, wel op letten bij boeking!

- Niet al te veel sleepliften en goeie liften/verbindingen -> OK!

- Niet veel lopen of bussen te hoeven nemen -> OK!

- Brede pistes -> OK!

Zoek eens een hotel in:

Wolkenstein, Corvara, Selva, Ortisei

handige links:

www.dolomitisuperski.com

www.val-gardena.com

• Snowy

Je hebt een flinke lijst opgesteld! Ik zal daar waar mogelijk wat commentaar geven en om de keus nog wat moeilijker te maken een paar alternatieven geven.

Val Cenis:

L'escargot heet niet voor niets zo. Het betekent ‘de slak’. De piste is inderdaad erg lang, maar het is slechts een lang pad. Bovendien kan het begin maart al wat warmer worden en loop je het risico dat je door de zachte sneeuw veel moet prikken.

Le Grand Massif:

De Cascade is inderdaad een lange piste, maar verre van ideaal. Als je beneden bent, moet je met een bus terug naar Samoens en vandaar via een aantal liften weer naar Flaine. Het gebied is wel interessant overigens, misschien kan Le Carroz een mooie uitvalsbasis zijn. Helaas ken ik er geen acco.

Le Grand Domaine:

Een prima gebied voor liefhebbers van niet al te moeilijke pistes. Valmorel heeft misschien iets meer sfeer, St. Francois de nieuwste acco's. Daar moet wel iets te vinden zijn, lijkt me.

Valfrejus:

Zou ik niet doen als ik jou was. Het gebied is een stuk kleiner dan Le Grand Domaine.

Lech:

In jouw geval zonde van het geld. De skipas is voor Lech/Zürs en St. Anton en die ga je er niet uithalen. Bovendien minder blauw dan je denkt. De plaats is bovendien behoorlijk mondain. Onze koningin komt er niet voor niets…

Stuben:

Hiervoor geldt hetzelfde als voor Lech.

Warth:

Hier ben ik zelf nooit geweest, maar de verhalen die ik hierover gehoord heb sluiten wel aan bij jouw wensen.

Wagrain:

Nadeel van deze plaats is dat de skigebieden aan weerszijden van het dorp liggen en door een skibus met elkaar verbonden zijn. Bovendien ligt het skigebied niet echt hoog en dat kan in maart een nadeel zijn.

Verder heb ik nog een paar mogelijkheden die je kunt overwegen.

Valmeinier (Frankrijk):

Een klein station op 1800 meter hoogte in chaletstijl. Het ligt echt OP de piste. Samen met Valloire 150 km piste. Het gedeelte van Valmeinier heeft een aantal pistes die helemaal aan je wensen voldoen en ook de rest goed te doen. Bovendien is het gebied gunstig geprijsd.

Risoul (ook in Frankrijk):

Ook dit station ligt op 1800 meter hoogte direct aan de piste. Het skigebied is nog iets groter dan Valmeinier (180 km). Nadeel is wel dat het wat zuidelijker ligt en het dus verder rijden is. De zuidelijke ligging heeft ook een voordeel, want daardoor kun je ondanks de hoogte ook nog tussen de bomen skieën.

Over Alta Badia en Kronplatz kan ik je niets vertellen, behalve dat ze in Italië liggen… ;)

Succes met je zoektocht en laat nog eens weten waar de keuze op gevallen is!

• Helga

zie hieronder veslagje van A'foort, Schruns, Gargellen, Montafongebied.

• Jan

makkie Flachau, Wagrain. nog geen 1000 km van utrecht, maar enkel snelweg… geen tunnels, geen passen.. nauwelijks file…

www.skiflachau.nl

• Afoort

Schruns! Zie mijn verslag.

Voornamelijk blauw. Lange blauwe afdaling. Gezellig en betaalbaar.

• Jeroen

;-) je bent er wel vol van, hè?

• Afoort

Kan er niets aan doen. Ben verkocht!

• marlene

Ga naar Alta Badia, daar krijg je geen spijt van.

Zelf kan ik je de volgende acco's aanbevelen:

In Corvara www.pensionangelo.it

's morgens zo'n 150 mtr. lopen naar de Arlara lift en 's middags via een zelf gecreeerd paadje tot de deur.

Een gemoedelijk pension met een heerlijke sauna. HP service.

In La Villa is http://www.ciasasoleil.it/ een aanrader. Ongeveer 200 mtr. van de Gran Risa. Zeer gastvrije eigenaren.

Op onderstaande site kun je interactieve pistekaarten bekijken van de diverse deelgebieden van de Dolomieten.

http://www.dolomitisuperski.com/

• GP

Ik ben het met Afoort eens en is niet ver en makkelijk rijden.

Wil je wat uitdagender pistes dan ga je naar Silvretta Nova. Alles met dezelfde skipas. Hochmontafon is de moeite waard!!! Spreek uit ervaring!!