La Plagne <--> Les Arcs

• Yvonne

Even off topic van de Vanoise Express, JCD, hoe is het eerste stuk van de zwarte piste Aguille Rouge? De hele afdaling staat op mijn verlanglijstje. Volgens mij heb ik 2 jaar geleden de afdaling pas vanaf de Lanchettes lift gedaan, maar weet het niet helemaal zeker.

Als het eerste deel super zwart is dan zou ik me dat hebben moeten herinneren, want dan zou deze piste zeer zeker niet meer op mijn verlanglijstje staan, maar op het ‘'te vermijden’' lijstje :-)).

• kootje

Hoi Nien,

Probeer het nou echt maar die Vanoise Express, duurt maar 4 min. Zelf vind ik dat je een mooi uitzicht hebt. Eigenlijk duurt de overtocht mij tekort.

Dat kaartje waar ik het over had geeft niet de tijd aan, maar over welke pistes je het snelst bij de Vanoise Express komt.

De sneeuw die er is gevallen valt tegen.

Vandaag is er een heel klein beetje gevallen. Koud en somber. Typisch zo'n dag waarop ik het niet erg vind dat ik deze winter niet kan skiën.

Eergisteren was het mooi zonnig weer en gisteren ook, maar in de middag dreven de wolken binnen.

Groeten kootje.

• kootje

Nu ben ik niet een superstar op de ski's, maar vanaf de Aquille Rouge is het eerste stuk een rood smal pad of een erg steil zwart stuk naar beneden, waar ik dus niet vanaf ga. Volgens de mededelingen van mijn kinderen krijg je daarna een prachtige kom, waar ik mooi zou kunnen skiën, maar ja dat eerste stuk hè.

Of heb overdrijf ik nou Aldo?

• atomic

Tip om hoogtevrees tegen te gaan :

Ga niet bij een raam staan maar laat je lekker in het midden van de gondel inbouwen door andere mensen. Je kan dan niet eens naar buiten kijken.

Als de gondel dan vertrekt moet je vooral niet gaan denken aan dingen die er mis zouden kunnen gaan (men lijdt het meest van het leed dat men vreest), maar concentreer je op andere dingen. Ik kijk altijd naar de soort ski's die mensen hebben en probeer dan te bedenken welk ski-nivo die mensen hebben. Ook merken op kleding, mutsen en handschoenen bekijken leidt af. En voor je het weet ben je 4 minuten verder en aan de overkant.

• Hessel

Deze zwarte piste is op zich een leuke… als'ie leeg is. Maar meestal zit deze afdaling zo tjokvol stuntelende beginners die hem nu eenmaal gedaan moeten hebben, dat er weinig charme meer aan is. Een keertje doen zodat je 'm af kunt strepen maar verder is het de wachttijd naar de aguille rouge niet waard (de overige afdalingen zijn dat overigens wel, die zijn ook weer selectief genoeg om de meeste mensen af te schrikken :D ). Rest van de week (als je 'm nog eens wilt herhalen) halverwege instappen omdat het richting villagroger breder en ook rustiger wordt. Gelukkig is er veel meer moois te vinden in paradiski.

On topic: vanoise expres is vrij snel aan de overkant idd een minuut of vier.

• kootje

Jij bedoelt met de Lanchettes omhoog en daar de aguille rouge oppakken? Hoe rood is dat stuk? Een andere mogelijkheid is de Rhonazlift, en dan de blauwe afdaling naar Villaroger nemen, alleen die lift heb ik al 2 jaar niet meer zien werken.

• Hessel

Geen idee meer hoe rood dat stuk is, maar in ieder geval rustiger, omdat een deel van de mensen halverwege afhaakt en terugkeert naar arc 2000. Meest lastige passages liggen toch op gedeelte vanaf aguille rouge. Bovendien wordt het vanaf daar in mijn herinnering breder.

Hessel

• JCD

Het eerste stuk zwart vond ik persoonlijk zeer uitdagend. Lekker steil en flink wat buckles. Zoals kootje al zei valt die te ontwijken, als je dat stuk te pittig vindt, via een stuk rood. De rest van de afdaling naar Villaroger is goed te doen: leuk, afwisselend en niet te pittig. Een absolute aanrader.

• Yvonne

Dank je wel.

Ik denk dat ik voor het ‘'rode alternatief’' ga. :-)