damesski's

• tante betje

Naar aanleiding van de draad van Loes over het kiezen tussen 2 typen ski's en wat daar gezegd werd over damesski's: ‘dat zijn slappe-wapperski’s en dat wil toch niemand'? Loes vraagt zich daarop af waarom ze dan gemaakt en verkocht worden.

Ik denk dat damesski's best zinvol kunnen zijn, omdat dames gemiddeld bij eenzelfde lengte ski veel minder gewicht en een ook minder spierkracht in te brengen hebben. Neem even een gekozen skilengte van 1.65-1.70. Daar kan een heer dan zomaar 80-90 kg op zetten terwijl een dame het misschien moet doen met 55-65 kg. Daarbij minder spierkracht en het lijkt me duidelijk dat er een andere stijfheid bij die lengte nodig is.

Zelf (tengere bouw, weinig kracht, slechte knieën dus ook niet al te veel kracht willen gebruiken) ben ik overgestapt van vrij stijve Völkls naar K2 burnin love (jawel, een damesski, in dezelfde categorie als de Blizzards van Loes). En ja ik merk verschil. De Völkls gingen overal doorheen als een mes door de boter, nu is er bij hogere snelheden iets meer zoekerigheid. Maar hé, dan doe ik net iets rustiger. Want ik weet wat ik heb ‘opgegeven’, ik weet ook wat ik heb gewonnen! De Völkls moesten echt iedere bocht worden gestuurd, en nu hoef ik alleen maar te denken: bocht, en ze gaan al. En dat vind ik dan toch geen slechte ruil.

Ze doen misschien geen optimaal recht aan mijn kunnen. Maar dat wil ik ook eigenlijk niet (meer); ik wil rustig skiën en genieten en me niet teveel inspannen. Niet iedereen heeft als doel poeder en/of knallen of de snelste weg om dat te leren. Ik denk dus dat er best een groep gebruikers is die een goede keus doen met een damesski.

Maar als iemand de ultieme kruising voor me weet: wendbaar met weinig gewicht en kracht (lief voor mijn knieën) en toch dat stabiele mes-door-de-boter op hogere snelheid en door de crud, voor 90% dienst op de piste, dan houd ik me aanbevolen natuurlijk! :-D

• QmaartenQ

Kijk dan toch eens naar b.v. de Völkl Fuego.

Wel eens damesski, maar toch behoorlijk stijf en vrij zwaar waardoor hij echt overal doorheen ploegt. Je geeft niets op aan torsiestijfheid en kantengrip.

Eigenlijk is het de vrouwenvariant van de Tigershark, niet niets dus.

• Loes

Toch nog een medestander ;-)

Je omschrijft qua skistijl precies wat ik ook wil, dus volgens mij moet ik met de Blizzards een heel eind kunnen komen. Zo niet dat zien we dat t.z.t. wel weer eens.

• DooV

Is een damesski niet gewoon hetzelfde als een vrouwenauto? De een zweert bij zo'n leuk fleurig klein karretje, de ander rijdt liever in een 4deurs sedan met een 6 cylinder in het vooronder. Beide geslachten kunnen in alle auto's rijden. Je persoonlijke voorkeur bepaalt de keuze.

Een stijve damesplank is nix anders dan het zogenaamde herenmodel met een kekke topsheet.

• haas

Ik ben helemaal blij met mijn damesskies. Volkl Attiva 4*. Inmiddels al weer een jaar of 3 oud, maar ze passen helemaal bij mij. Ik vind het heerlijk dat ze minder wegen, en de skieigenschappen passen goed. Ik heb altijd veel plezier gehad met gewone skies (volkl supersport), maar wil echt niet meer terug!

• kootje

En hoe zit het dan met de plaatsing van de bindingen?

Men vertelt ook dat de bindingen voor vrouwen iets anders geplaatst worden dan voor mannen.

• Pien

Komt nog bij dat veel Hollandse dames behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn en veel damesski's gaan maar tot 1.70 meter (hoewel er volgens mij steeds meer langere damesski's bijkomen) Dan wordt op eigen lengte skiën wel wat lastig.

• haas

Hoi Kootje,

ja dat klopt, de bindingen staan verder naar voren, de skies zijn minder stijf en in zijn geheel lichter.

Zoals Pien terecht opmerkt moet dat natuurlijk ook passen bij je lengte en gewicht.

Maar net als bij de gewone skies begint er steeds meer keuze te komen.

• skiester

je slaat de spijker op zijn kop: jij skiet er op en je vindt het fijn: dan moet je er lekker op skieen. Niets is zo persoonlijk dan gevoel over skies. Overigens denk ik dat Doov ook de spijker op zijn kop slaat. Het vergelijk met die auto's is er zeker. En ik prefereer een dikke V8 boven een slappe wapper auto ;-) Dus ski ik ook mannen skies.

Daarbij ben ik ook zo'n uit de kluiten gewassen Nederlandse vrouw.

Overigens om op jouw vraag terug te komen: elke ski met meer dan 75 mm onder de bindingen heeft de neiging om lekker door te ploegen. Gecombineerd met draaigemak neem je een lichtere versie van de Magfire, Xwing of Zenith en ik denk dat ji dan een stuk blijer wordt! Ik heb nl ook op superstijve Atomics geskied en dat was het ook niet! Jouw K2 heb ik overigens een keer getest: geen slechte skies (zeker geen wapperskies) maar ze missen iets. En dat heb ik gevonden in mijn Salomon Xwings.

• Miski

Denk dat Doov de spijker redelijk mis geslagen hebt. Er zijn wel degelijk damesski's met een V8 gevoel. Neem bijv een Nordica Olympia Speed, verkrijgbaar tot 178 cm dus denk lang genoeg voor bijna iedereen. Ook bij de herenski's zijn een hoop slappe bakken waaronder Salomon Xwing. Zet hier maar een heer op met 80 kilo en die aggresief skied dan drukt hij hem er ook door heen.

Zou zeggen dames koop gewoon lekker een damesski want er zijn ook gewoon betere damesski's te krijgen.

Succes