Heet jij ook al Opa, Rogier?
Of ben je inmiddels stand-in?
http://access.jibc.bc.ca/avalancheFirstResponse/course.htm
Op deze site kan je al vast wat info scoren over hoe je de risico's van het freeriden kunt inschatten.
Pas je de regels toe, dan zul je vaak tot de conclusie komen dat je een helling NIET kunt rijden.
En dat is jammer, maar ja, je kunt maar 1x dood gaan.
Bert,
Het is jammer dat in alle reacties de absolute onzin met absolute top informatie is gemengd.
Ga samen met je zoon achter de PC zitten en lees veel op de volgende websites. Wat je zoon wil is absoluut het einde en met een beetje inzet hoeft het niet het einde te zijn:-)
http://www.skizone.nl/
http://www.versesneeuw.nl/
http://www.bergredding.nl/
Zoek samen een goede set uit ga samen naar een cursus op:
http://www.snowsafety.nl/Home.html
En heb samen lol.
Bas
“…Het is jammer dat in alle reacties de absolute onzin met absolute top informatie is gemengd….”
Wat elke keer opvalt bij dit onderwerp (of bij berichten over lawine-ongelukken) zijn de totaal verschillende denkwerelden waarin de verschillende wintersporters leven.
Een grote groep skiet (om allerlei redenen) nooit buiten de piste, en zou misschien het liefst zien dat off piste helemaal verboden werd. In elk geval zien ze elk off-piste-ongeluk vaak als dom, onnodig, eigen schuld etc. En kunnen ze zich er ook absoluut geen voorstelling van maken dat het een tak van wintersport is die op anderen een enorme aantrekkingskracht uitoefent.
Een oordeel (of advies) op dit hierover zal dan ook altijd in de trant van “blijf maar lekker veilig op de piste” zijn.
Dat ligt m.i. toch een beetje in de richting van “je kunt niet oordelen over wat je niet kent”.
Als je eenmaal de aantrekkingskracht van de ruimte, de vrijheid en de uitdagingen (enz enz) van het terrein buiten de pistes hebt ervaren, is voor veel skiërs (of boarders, maakt niet uit) het piste-skiën veelal tweederangs. (Daarom noemde ik het een virus). Tot die groep reken ik mezelf ook al een jaar of twintig. Als ik niet meer buiten de pistes zou kunnen of mogen skiën zou ik niet meer naar de sneeuw gaan.
En natuurlijk heeft de sport risico's. Daarom is het nuttig en nodig om die risico's te leren inschatten, en bij elk spoor twijfel van een geplande helling of route af te zien. Goed te leren omgaan met lawine-apparatuur enz. enz., en dan niet bij voorbaat er vanuit gaan dat je met een goeie uitrusting veel meer risico's kunt nemen. In Nederland is vooral de laatste jaren op dit gebied een enorme ontwikkeling gaande waarbij steeds meer mensen kennis opdoen en weten waar ze mee bezig zijn. Het verbaasde me vorige week te zien dat de snow-safety-cursussen zo goed bezet zijn !
Het lijkt me vooral wishfull thinking dat je een goeie jonge wintersporter, die ontdekt heeft hoe mooi hij dat vindt, zou kunnen verbieden om off piste te gaan. Misschien dat het een jaartje lukt, maar dat lijkt me lang .
Ook naar mijn mening is het veel zinvoller dat hij zo snel mogelijk de risico's en de gevaren leert kennen en inschatten. Een dagje met een gids is prachtig maar zal hem waarschijnlijk alleen nog maar meer naar de vrijheid buiten de pistes doen verlangen. En vanachter de pc kijken en zoeken naar info is ook heel nuttig om meer te zien en te lezen, vooral over de risico's en gevaren, maar echt leren doe je toch vooral in de praktijk. Het kan hooguit leiden tot het besef dat je veel leuk uitziende dingen maar niet moet doen, zolang je het niet kunt beoordelen. Vandaar ook mijn tip voor een off-piste-week onder deskundige leiding.
Zo'n snowsafety-cursus is natuurlijk ideaal, maar dat zal dit seizoen misschien niet meer lukken. In dat geval volgend jaar vooraan in de rij ?
Ik betwijfel alleen of Bert zin heeft om het avontuur mee aan te gaan….
Allemaal dank voor het meedenken.
De diverse reacties bevestigen mij in mijn opvatting over het off piste skieën/boarden.
Idd maar eens een actievere houding aannemen naar diverse voorlichtingen en cursussen.
Enne JW. Ik wil ook wel eens “off piste” gaan dit houdt eigenlijk in dat ik naast de piste, in de losse (tief)sneeuw ski. Afgelopen jaar heb ik Abraham een hand mogen schudden, ik denk niet dat het nog in mijn vermogen ligt om met die jonge honden een dag of wat te gaan ‘rauzen’.
Gr
Bert
@Bert, ik dacht dat Abraham zien betekent dat je 50 werd? je laat het klinken als 70.
Kom op joh. Freeriders en toerskieers zijn ouder dan je denkt:-)
Daar komt bij dat met de brede poederplanken van tegenwoordig off-piste skieen , of het nu poeder of verspoorde meuk is, een stuk eenvoudiger is geworden. De kick is in ieder geval groter dan de extra inspanning.
Nu ben ik zelf geen puber meer maar als mijn pa dit met me zou hebben gedaan zou ik geen moment het gevoel hebben gehad dat hij suf was.
Door een cursus zoals die van het snow safety center kun je risico's beoordelen en keuzes maken waardoor off-piste skieen en boarden geen russische roulette is.
Zoals je op de eerder gemelde site van Bergredding kunt lezen zijn een overgroot deel van de slachtoffers mensen die geen of weinig kennis hebben en heel vaak niet de juiste spullen bij zich hebben om een maatje te redden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?