Lawinepieper ?

• K.K.

Het probleem is niet Bert maar zijn zoon

die op dit moment in zijn onsterfelijkheidsfase zit.

En de onderliggende vraag van Bert is dus hoe loods(coach)

ik m'n zoon door die fase heen tijdens een weekje wintersport.

Ik zeg goed gedrag moet je belonen.

K.K.

• rene

dat is ook zo, daarom misschien slim om samen met zoonlief het een en ander te bekijken op internet over off piste en lawines etc.

groetjess

• Bert

Precies K.K.

Het is geen lastige puber maar hij is wel vijftien en ik ben ervaringsdeskundige want ook ik ben ooit van die leeftijd geweest.

Hij ziet ook wel de redelijkheid in van mijn beweegredenen en argumenten. Maar ik weet dat het na een paar dagen boarden en funparken toch enorm gaat kriebelen. Vandaar mijn vraag.

En om nu de hele dag met complimenten en/of presentjes te gaan strooien ?

“Pa doe FF normaal. Als je zo achterlijk blijft doen ga ik zeker een keer via dat stuk naar beneden”

Vorig jaar nog. Mijn vrouw en ik zitten in een lift omhoog zien we een groepje boarders off piste naar beneden komen op een manier die je alleen maar op DVD's en in reclames ziet.

Zeg ik tegen mijn vrouw: “Moet je daar zien, die boarders. Dat zou ik nog niet durven al had je het graag en als ik het zou durven zou ik het nog niet kunnen ” Antw: “Kijk dan maar niet meer want die derse van links heeft een helm en jack welke onze Bas ook heeft”

(verdere uitleg lijkt me overbodig)

'S avond bij het eten vertelde hij ons dat hij die dag met een gids meemocht die een groepje boarders meenam.

Vanaf die middag is hij helemaal verloren geraakt in het off piste boarden. Dus ik weet bijna zeker…………….

Ik denk dat ik maar eens een afspraak met hem maak dat hij, als hij zich aan de afspraken houdt, ik hem ga belonen met een ochtend op stap met een gids.

Gr

Bert

• Henk

Als je zoon van off-piste boarden houdt dan is de wePowder gids misschien wat voor ‘m. Ik heb ’m nu enkele weken in huis en het geeft een goed beeld van alles wat er bij off-piste boarden (en skien) komt kijken.

• QmaartenQ

Menno van

http://www.mkskiservice.nl/

organiseert ook clinics over off-pisteveiligheid!

Erg leuk en informatief.

Ga om te beginnen daar eens heen met je zoon, kan hij gelijk wat mensen leren kennen uit de freeride gemeenschap!

• Snowzone

Als hij off piste naar beneden komt op een manier die je alleen maar op DVD's en in reclames ziet dan is hij wel redelijk onverantwoord bezig. Dit zijn ervaren boarders met een heel team achter zich.

Zoals al meedere malen gezegd, ff langs een lezing van het Snow Safety center sturen, die hem bewuster maken en enthousiaster om meer over lawines te willen weten.

p.s.

Als het mijn zoon was, zou ik ook een sponser voor hem zoeken, manager van hem worden en samen de wereld over reizen (en boarden)

Of droom ik nu teveel?

• Mi

Die gids als beloning lijkt mij ook goede oplossing!

Mensen (nederlanders) zien het gewoon vaak niet: voelen zich obv die ene week (of misschien 2 of 3) onsterfelijk op de piste en denken dat het allemaal zo'n vaart wel niet zal lopen…

Welnu, helaas leert de realiteit anders! Dus als ie dat perse wil: dan met iemand die wel echt kennis en kunde in huis heeft!

Er komen namelijk ieder jaar toch weer mensen terug tussen 6 plankjes…of je dat nu wilt zien of niet!

(sorry heikel punt, 2 kennissen zo verloren dus ik stoor me mateloos aan mensen die denken dat het allemaal wel mee valt…)

• Marinus

Mi schreef:

>

> Mensen (nederlanders) zien het gewoon vaak niet: voelen zich

> obv die ene week (of misschien 2 of 3) onsterfelijk op de

> piste en denken dat het allemaal zo'n vaart wel niet zal

> lopen…

En zelfs op de piste kan het misgaan. Afgelopen Krokus een zware lawine die dwars over een piste schoof in Serfaus (Jochabfahrt). Gelukkig geen persoonlijke ongelukken, maar het was even goed paniek daar. Door het warme weer toen enorm veel (kleine) lawines gezien.

Marinus

• simoontjuh

Lijkt me een goed plan hem te belonen met een gids als hij zich aan de regels houdt.

Hij zou wel erg dom zijn als hij dat op het spel gaat zetten…..

• JW

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die de smaak eenmaal heeft geproefd door het virus gegrepen wordt.. Helemaal als je op een mooie dag in een doorsnee skigebied ziet wie en wat er allemaal buiten de pistes bezig zijn. Dan wordt het moeilijk om niet mee te doen… En natuurlijk, zeker op die leeftijd waarop het beteugelen van risico's helemaal moeilijk is, is dat behoorlijk riskant !

Pieper, schep en sonde zijn prachtig (als je er goed mee om kunt gaan !), maar als het leidt tot het nemen van veel meer risico's, dan werken ze tegengesteld ! Dan vergroten ze alleen maar het gevaar ! (Een standaardzin van me, maar kan m.i. niet vaak genoeg herhaald worden).

Want vóór alles geldt dat je moet voorkomen dat je in een lawine terecht komt, en zeker moet voorkomen dat je er een veroorzaakt.

Naast alle nuttige tips en adviezen hier misschien nog een tip (voor iemand die het écht leuk vindt, iets om es een jaartje voor te sparen): een off-pisteweek onder leiding van een gekwalificeerde gids (b.v. van EB-ski). Bij voorbeeld samen met een paar vrienden. Zoiets is op zich nog redelijk betaalbaar, en een betrekkelijk veilige manier om er volop van te genieten.