Hoe laat vertrekken op zaterdag 1

  • Trees

    Zaterdag 14 februari gaan we naar de wintersport.

    Voor ons geen optie om vrijdags te vertrekken met als resultaat waarschijnlijk files.

    Nu hoor ik veel over de files rond Munchen beginnend rond 6.00 in de ochtend.

    Helaas zullen wij het niet redden om voor die tijd al langs Munchen te zijn. Onze vraag is dan ook (wetend dat er geen passend antwoord op te geven is) hoe laat de grootste files rond Munchen, Inntal enigzins opgelost zijn.

    (We moeten richting Zillertal) Zo kunnen we ons vertrektijd vanuit het westen (Den Haag) hierop aanpassen. Zelf dachten we rond 3.00 's nachts te vertekken, dan zouden we rond 13.00 langs Munchen gaan.

    Graag jullie advies (Op vrijdag of zondag vertrekken is geen optie)

  • skiester

    Trees, ik denk dat dat niet slim is: dan pak je de langste files want je sluit achteraan aan en je bent doodmoe omdat je midden in de nacht moet opstaan. Of je vertrekt om 11 of 12 uur ‘s avonds en rijdt goed door, of je kun beter wat later vertrekken, bijv. 7 of 8 uur ’s ochtends en achter de files aanrijden. Bij beide opties zul je ook files hebben, maar een stuk minder, plus je bent minder moe omdat je niet in je eerste slaap moet wakker worden en inpakken.

  • anne

    Je kan niet overal rekening meehouden denk ik.

    Als je het slecht treft speelt Bayern thuis in de Aliance Arena en is het tussen twee en drie weer druk rond die afslag. (ligt aan kruising A8-A9)

    Je moet denk ik terug rekenen hoe laat je op plaats bestemming wil wezen.

    En dan je vertrek tijd op aanpassen.

  • Henk

    De beste kans om files te vermijden is vrijdag avond om een uur of 10 te vertrekken, wij doen dit eigenlijk altijd en tot nu toe gaat dit perfect. Ik slaap ‘s middags en vaak ’s avonds na het eten ook nog even een uurtje. Het is dan vrij rustig op de weg zodat je lekker ontspannen kunt rijden. Doe dit natuurlijk niet als je vermoeit bent en het lekkerst is als je elkaar kan afwisselen. 7 of 8 uur vertrekken heb ik geen ervaring mee maar om 03:00uur ‘s nachts wel, deed er toen twee keer zolang over maar dat kan ook extreem geweest zijn, daarna alleen nog maar ’s nachts gereden.

    Goede reis,

    Henk.

  • skiester

    Idd Henk, als je er toch voor kiest om 's nachts te gaan rijden kun je idd maar beter eerder vertrekken: van die paar uur slaap knap je echt niet op en je hebt meer files. Maaarrr dat geldt alleen als je kunt afwisselen

  • Alice

    Wij zijn in het verleden ook wel vaak s'nachts rond 00.30 uur vertrokken en onze ervaring was dat je dan de file's redelijk voor bent.voordeel is dat je dan eerst nog en paar uurtjes slaap kunt pakken, nadeel vind ik zelf wel dat tegen dat het licht wordt je oogjes behoorlijk kunnen gaan prikken, maar als je elkaar kunt aflossen kun je natuurlijk ook in de auto nog een paar uurtjes slaap pakken. Wij waren dan meestal rond 8.30 uur in het zillertal (moet er wel bij zeggen dat we redelijk door blazen) in je acco aangekomen kun je meestal na niet al te lange tijd op je kamer en daar kun je dan ook nog even een uiltje knappen.

  • Trees

    Wij zouden graag rond 15.00 uur op plaats van bestemming willen zijn, zodat alles nog geregeld kan worden (huur ski's en lessen) voor de zondag.

    Weten jullie, misschien uit ervaring, hoe laat de ergste files zijn “opgelost”?

    In ieder geval hebben we nog een alternatieve route: via Holzkirchen naar de Achensee, als dat al niet vaststaat.

  • Marinus

    Trees schreef:

    >

    > Wij zouden graag rond 15.00 uur op plaats van bestemming willen zijn, zodat

    > alles nog geregeld kan worden (huur ski's en lessen) voor de zondag.

    Erg ambitieus, je geeft zelf al aan dat je in 10 uur naar München rijd, dan is het nog 180 km.

    > In ieder geval hebben we nog een alternatieve route: via

    > Holzkirchen naar de Achensee, als dat al niet vaststaat.

    Huh? Moet je nog om München.

    Holzkirchen - Gerlos (ik weet niet precies waar je naar toe gaat) is 120 km, reken maar op 2 uur over 2-baans wegen.

    Wij eten op tijd, ik ga om 18:00 uur slapen (kunnen wij mannen heel goed na het eten), wekker staat om 00:00 uur, heb ik 6 uur slaap gehad en om 00:30 rijden we. Voor 09:00 zit ik in Oostenrijk (goed 800 km) en ben net voor de files aan op de Fernpas.

    Dan moeten we nog 100km, voor 11:00 zijn we op de plaats van bestemming.

    Lekker lunchen, skispullen + les regelen, boodschappen doen en we kunnen het appartement al in.

    Marinus

  • Trees

    Het probleem zit hem vooral bij kruispunt Inntal Rosenheim (keuze uit Salzburg of Innsbruck) en wanneer je Holzkirchen neemt zou je deze file kunnen omzeilen.

    Maar waar het ons voornamelijk omgaat (want de route kennen we goed, zomers rijden we deze) is hoe laat zijn de ergste files daar opgelost. Natuurlijk kun je met het weer, hevige sneeuwval of glasheid, geen rekening houden.

    Ik hoor geluiden van diverse UREN in de files daar staan. Daar hebben we nou net geen zin in. Dan is het aardig om te weten dat bijvoorbeeld rond 13.00 daar weinig meer last van te hebben. Misschien zijn er forumdeelnemers die uit eigen ervaring hier iets van weten

  • RobK

    Trees,

    Je kunt de verkeers situatie de komende zaterdagen volgen op de volgende site:

    www.bayerninfo.de/vib/trafficSituation/showTrafficSituation.do;jsessionid=A0E4A6BBFB11B4E4523DB521B5692131

    Als je zaterdags af en toe kijkt zie je vanzelf wanneer de drukste periodes zijn en

    kun je voor je zelf beter bepalen hoe laat te vertrekken.