Mist-waanzin

  • Olga

    Zoals enkele berichten hieronder te lezen, ben ik net terug van mijn skivakantie.

    Dit keer maakte ik voor het eerst mist en slecht zicht mee.

    Een paar keer gebeurde er iets geks, waarvan ik me afvroeg of meer mensen dit kennen. Misschien weet je zelfs een manier om dit te voorkomen?

    De eerste keer ging het zo:

    Het zicht was slecht, ik zag geen relief meer in de piste. Ik kon nog juist zien waar mijn vriend stilstond (moest alweer op mij wachten). Ik gleed naar hem toe en stond stil. Ineens voel ik me dizzy, de piste glijd onder me door en ik val.

    Een tweede keer gebeurde ongeveer hetzelfde, maar ik wist overeind te blijven, ondanks het dizzy gevoel. Ik ontdekte toen dat ik niet stilgestaan had, terwijl ik wel die illusie had.

    Volgende keren ging ik er bij voorbaat maar vanuit, dat ik mogelijk toch nog doorgleed, alhoewel ik dat nergens aan kon zien. Een aantal keren overviel me toen toch nog die dizzyness

    Ik had afwisselend mijn oranje en gele goggle op, hetgeen geen verschil maakte. Ik vraag me af of er goggles zijn (tips welkom) die tegen dit soort verschijnselen zijn opgewassen, met andere woorden, waardoor je toch nog beter ziet.

    Olga

  • DooV

    Een vriend van mij heeft dat ook, dus je bent niet uniek.

    Pilletjes die tegen wagenziekte helpen, werken ook tegen dit verschijnsel. Wel op tijd innemen!

  • Lonneke

    Hoi Olga,

    Ik heb regelmatig met mist mensen tegen de vlakte zien gaan van duizeligheid, het komt dus echt wel meer voor.

    Ik zelf heb een keer tijdens een vreselijke sneeuwstorm meegemaakt dat ik dacht dat ik behoorlijk hard skiedde, maar ik in werkelijkheid zo goed als stil stond! Het leek alsof ik hard ging door de stuivende sneeuw onder mijn skies. Op zich wel grappig, maar in slecht weer raak je dus wel snel je orientatie kwijt. Altijd iets om rekening mee te houden dus.

    Groetjes,

    Lonneke

  • tim

    Het enige wat helpt is uit de mist gaan. Of ergens naar binnen gaan. Boven de boomgrens heb je er sneller last van

    Heeft iets met je evenwichtsorgaan te maken. De een heeft het, de ander niet.

  • kootje

    Heel herkenbaar. Als het heel erg mist, ga ik dus nit skiën We hadden ooit iemand bij ons die door de duizeligheid moest kotsen en nee, hij had niet gezopen.

  • simoontjuh

    Ik ken dat gevoel.

    Je bent gedesorienteerd omdat je je nergens op kan focussen.

    Je hersenen spelen een vuil spelletje met je op dat moment,heel erg vervelend.

    het enige wat inderdaad helpt is uit de mist te gaan,en als dit niet mogelijk is omdat t overal mistig is,gewoon lekker ergens in een restaurant/kroeg gaan zitten.

    Het is wel heel vervelend als je meerdere mistige dagen in je vakantie hebt….

  • JW

    De sneeuwbril die echt helpt moet m.i. nog uitgevonden worden, alhoewel er wel duidelijke verschillen zijn.

    Zelfs als je niet duizelig wordt is het moeilijk skiën in dichte mist. Vooral als het ook nog sneeuwt.

    Voor wie er voor de eerste keer door wordt overvallen misschien een paar nuttige tips:

    - probeer losjes en ontspannen op je skies te staan, waardoor je (onzichtbare) onverwachte oneffenheden opvangt;

    - blijf met je groepje dicht bij mekaar, houd (oog-)contact;

    - let er als voorste skiër van het groepje vooral op dat je op de piste blijft ! (van stok naar stok);

    - probeer je oriëntatie vast te houden (weet waar je zit en waar je heen gaat, vraag het desnoods als je het niet meer weet).

    Vaak hangt de mist vooral op een bepaalde hoogte, en kan het zicht daaronder (en vooral onder de boomgrens) weer beter worden. Tussen de bomen heb je sowieso veel meer referentiepunten, en minder risico om naast de piste te belanden..

  • Mirte

    En zijn ega moest er zelfs van overgeven afgelopen seizoen. Weet niet meer of ze al een pilletje had ingenomen, maar die schijnen idd goed te werken.

  • HarryH

    Ik heb geen last van duizeligheid in de mist, maar heb soms wel dat als het zicht slecht is, je in werkelijkheid harder gaat dan je denkt omdat de diepte dan lastiger te bepalen is. Bepaalde stukken van pistes zijn dan steiler dan je denkt. Vervolgens kost het veel kracht om in balans te blijven. Ook hier is denk ik geen andere oplossing voor, dan je techniek te verbeteren en altijd proberen ontrole te houden.

  • Janneke

    Ik ken het gevoel, vooral bij extreme mist in combinatie met hevige sneeuwval. Soms denk je dat de piste bijna vlak is maar blijkt deze juist steil te zijn, of net andersom… denk je voor een gapend gat te staan maar kom je nauwelijks vooruit. Daar word ik ook wel eens licht van in mijn hoofd. En wie gaf hier boven nou de tip om de pistepaaltjes te volgen? Haha, een vriendin van me ging ooit voorop maar die zat opeens aan de verkeerde kant van de paaltjes… ik haar volgen dus, en voor ik het wist stond ik tot aan mijn knieën in de tiefschnee, hihi.

    Tja, rustig aan, controle houden, en als het te erg wordt, een tentje induiken of compleet stoppen.