Zell - Gerlos - Konigsleiten

  • rlc

    We willen eind februari met een groepje vrienden naar dit skigebied gaan.

    Ik heb verstaan dat het één skigebied dus voor dat vlak zit je overal wel goed, vermoed ik

    Waar zitten we echter best voor een spetterende apres ski ?

    Zell ? de grootste plaats, de grootste mogelijken aan bars ?

    Graag advies van een kenner van de situatie ter plaatse ;-)

  • Bart

    Gerlos is het apres ski mekka, als je dat speciaal zoekt. Of het spetterend genoeg is……. Gerlos is een Nederlandse kolonie in de drukke vakantieperiodes.

    Vanuit Gerlos ski je ook makkelijk naar beide andere dorpen, het is inderdaad een aaneengesloten skigebied. Genoeg te beleven daar dus.

    Succes met het maken van je keuze.

  • Jaap

    Ben twee keer in Gerlos geweest en de apre ski na het skien in Luichi's Bar (bij de liften van Gerlos)en Cin Cin(tegen over de oefenwiede inhet dorp) bevielen me goed.

    De overgangen tussen de verschillende dorpen zijn leuk. Vooral richting en vanaf Zell naar Gerlos. Naar Koningsleiten kunje alleen via een zwarte piste.

  • Alice

    of met de lift (Krumbach)

  • Aldo

    nou ik wil die piste ook niet als zwart bestempelen hoor.

    Rood zou een betere omschrijving zijn

  • RobK

    Ik zou niet naar Zell gaan. Er is daar geen dal afdaling mogelijk, je moet altijd met de lift terug. Ook staan de meeste hotels/appartementen verder bij de liften vandaan. Als je echte apres ski wil moet je idd in Gerlos zijn.

    En die zwarte piste is niet echt heel moeilijk. Er is echt maar een klein stuk wat lastiger is en de rest is zoals Aldo al zegt gewoon rood.

    Verder is een bezoek aan de schnitzel hutte in Zell aan de sportbaan erg aan te raden.(XXL schnitzels)

  • Alice

    klopt is niet echt zwart, maar doordat hij vaak erg ijzig is wel wat lastig.

  • germie

    Gerlos is inderdaad het apreskidorp.

    Maar ja, net als in Konigsleiten en Zell maar bar weinig accomodatie aan de piste.

    Vind je dat niet erg, oke, maar ik vind dat echt een heel groot nadeel.

    Het skigebied is wel aaneengesloten, maar niet echt groot. Ik vind het geen uitdagend skigebied. Leuk voor een paar dagen, maar om eerlijk te zijn vond ik het vorig jaar voor een week echt tegenvallen. Het is niet dat ik er niet weer heen zou willen, maar het zou niet mijn eerste voorkeur hebben. Ik moet dan echt mijn eisen bijstellen. Het Teufeltal heeft nog wat offpiste mogelijkheden, maar voor leuke zwarte pistes moet je hier echt niet zijn, want die zijn er gewoon niet.

    En je moet altijd over dezelfde pistes als je van Konigsleiten naar Gerlos wilt (Autobahn). En je moet ook altijd over dezelfde piste van Zell naar Gerlos, en weer van Gerlos naar Konigsleiten. En de piste van ZEll naar Gerlos door het Teufeltal is nou niet bepaald bijzonder leuk.

    Bij Gerlos is alleen de dalafdaling naar Gerlos leuk. De rest is 1 grote oefenweide daar boven Gerlos. De zwarte van Gerlos naar Konigsleiten is niet zwart en ook niet moeilijk, wel wat buckels en mogelijk wat ijs, maar in Frankrijk heet zoiets nog gewoon rood. DAt is denk ik wel de leukste piste in het gebied.

    Boven bij Zell zijn wel leuke afdalingen, Zell is het meest afwisselend vind ik. En heeft de modernste liften.

    De Gerlosplatte bij Konigsleiten is een leuke oefenberg, of om gewoon aan het einde van de dag nog een rondje te maken, als je nog niet terugwilt naar je hotel. Je kunt hier goed aan je techniek werken op goed geprepareerde pistes.

    In Zell heb je inderdaad een leuke schnitzeltent: Rosi's Schnitzelhütte

    Wil je voor apresski gaan, dan denk ik dat je in Gerlos moet gaan zitten.

    Maar wil je ook goed skien met vele uitdagingen, denk dan goed na of dit wel een geschikt gebied is.

    Verder nog iets om in je achterhoofd te houden: vanuit Konigsleiten lukt het je niet om met het openbaar vervoer op een fatsoenlijke tijd naar Mayrhofen of Kaltenbach te komen om daar eens te gaan skien (ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar je moet dan op skies naar ZEll omdat dit sneller gaat dan de bus, dan vanaf de gondel met de bus naar de trein en dan met de trein weer verder). Leuk dat je skipas daar geldig is, maar fatsoenlijk OV om daar ook echt te komen is er niet. Dan moet je in Zell zitten, dan kun je zo met de trein. Maar ja, Zell is verder maar saai, en je hebt daar al helemaal geen accomodatie aan de piste of aan de lift. Je moet met een gondel terug. In Zell zelf ligt zelden sneeuw.

  • Snowy

    Even wat aanvullingen en correcties:

    1. Bij Zell zijn wel degelijk een aantal appartementen/hotels vlakbij de gondel. Je zit dan wel buiten het dorp.

    2. In Königsleiten zijn veel acco's op minder dan 100 meter van de piste en/of liften, vooral veel chalets.

    Verder kan ik me bij de anderen aansluiten: een aardig gebied, maar niet bijzonder. Doordat het skigebied langgerekt is, ski je telkens weer dezelfde pistes. De Gerlosplatte is een leuk gebied om je techniek bij te schaven en de eerder genoemde zwarte piste tussen Gerlos en Königsleiten kan later in het seizoen wel pittig worden. Dan wordt de sneeuw zachter en is het laat in de middag één grote buckelpiste. Misschien niet steil, maar het is dan wel werksneeuw geworden. Je kunt 'm inderdaad met de stoeltjeslift omzeilen.

    Het is vanuit Königsleiten mogelijk om in Mayrhofen te gaan skiën, maar dan moet je vanaf Zell gewoon een taxi nemen. Als je met een groepje bent, zijn de kosten wel te overzien. Overigens vond ik het skigebied van Mayrhofen minder interessant, maar dat kwam waarschijnlijk ook door de mindere sneeuwcondities die wij (2 jaar geleden in maart) hadden.

    De après-ski in Königsleiten is in ieder geval niet bijzonder. Over de andere plaatsen kan ik niet oordelen…