Sneeuwcondities half maart ( Hoch Montafon/Gargellen)

  • dean

    Wij willen rond half of eind maart nog een weekje naar de sneeuw.

    Heeft iemand ervaringen met de parken van Landal. Hoch Montafon lijkt ons wel wat maar is er om die tijd nog wel sneeuw. Of het park in Karinthie ( Katschberg )

    De ligging is wel vrij hoog!

    Tips voor andere plaatsen welkom.

    Groeten Dean

  • sylv

    Ik persoonlijk zou voor een hoger gebied kiezen. ik ben niet bekend met dit gebied. maar als ik de piste kaartjes zie vind ik het niet hoog in ieder geval niet voor half maart.

    Wij gaan altijd half maart en kiezen altijd voor hoog gebied. Les Arcs . en Les Menuires de laatste jaren. Wat ik daar al merk is dat het vaak lager dan 1800 meter ‘s middags pap kan worden en lager zelfs al bruine sneeuw. Maar je kan geluk hebben. Vorig jaar waren er in Les Arcs zelfs liften ’s ochtends dicht omdat er te veel sneeuw lag… Maar zelf persoonlijk zou ik het risico niet nemen.. Ik zou persoonlijk meer voor dit soort gebieden kijken.

    Ik ben zelf niet echt super bekend met ski gebieden in Oostenrijk en zeker niet half maart. Heb meer ervaring met Frankrijk.

    succes!

  • Snowy

    Ik ga al voor het 10e jaar op rij half maart op wintersport en nog nooit écht gebrek aan sneeuw gehad. Wel heerlijk weer! :D

    De bestemmingen waren overwegend in Frankrijk: Oz-en-Oisans (skigebied Alpe d'Huez), Tignes Les Brévières, Vallandry (Paradiski), La Tania en Les Menuieres (3 Vallées), La Toussuire (Les Sybelles). Ook één keer in Königsleiten in Oostenrijk geweest.

    Let er bij het uitzoeken van een bestemming op dat je geen “last” hebt van zuidhellingen. De zon is al behoorlijk sterk in die periode en voor je het weet zijn die hellingen bruin of één en al slush.

  • Janneke

    Ik ben al vaker half maart naar Oostenrijk geweest, soms naar de wat hogere, soms naar zelfs wat lagere skigebieden.

    Zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Vorig jaar zaten we half maart in Hinterglemm, vlak daarvoor was er veel sneeuw gevallen, de hele week pistes in super conditie én mooi weer. Maar na een uurtje of drie werd het onder de 1500 m wel pap.

    Afijn, als ik kijk naar de 2 gebieden die je opgeeft, zou ik voor Katschberg gaan. Daar ligt nu genoeg sneeuw, dat ligt er over een dikke maand ook nog wel. In Montafon ligt momenteel maar bar weinig sneeuw, dus als er niet gauw iets bij valt, heb je in maart wel een probleem.

  • dean

    We zoeken in ieder geval een gezellig (zonnig) dorpje waar het ook leuk is voor de niet skieers, wel wandelen en waar je evt ook met de gondel mee naar boven kunt.

    Begrijp uit de reacties dat je dat niet kunt verwachten in frankrijk. We zijn in het verleden in St. Francois Lonchamp geweest, dat was redelijk. En in Valmorel maar daar

    was ondanks het mooie weer weinig zon!

  • Janneke

    Tja, als je een gezellig dorpje zoekt, denk ik toch eerder aan Oostenrijk, dan aan Frankrijk, maar ook Frankrijk heeft natuurlijk wel leuke dorpjes.

    Ook de keuze in Oostenrijk is ruim genoeg, zeker als je niet perse naar een Landal park wil (maar misschien heb je daar een speciale reden voor). Je kunt beter eerst een dorp/skigebied uitzoeken dat aan je wensen voldoet (bijv. via www.wintersporters.nl, daar kun je via het menu Skigebieden heel gemakkelijk filteren op land, skiniveau, prijsniveau, apres-ski, sneeuwzekerheid, hoogte, grootte, etc.). En daarna in het dorp/skigebied van je keuze een accommodatie zoeken (pension, appartement, hotel…), bijv. via de website van de lokale VVV van dat dorp/gebied, of via een van de reguliere reisorganisaties.

    Zo ga ik bijv. half maart met vrienden nog naar Sölden. Daar ligt nu meer dan 2m sneeuw, dus dat ligt er half maart vast ook nog wel.

    Ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk wordt…