Waar ik (soms veel te veel) tijd aan besteed is geocaching. Voor wie niet weet wat het is, zal ik het even kort uitleggen. Het zijn eigenlijk speurtochtjes met een gps. Je krijgt vooraf een coördinaat en op die plaats kun je iets vinden. Is het een traditionele cache, dan vind je een doosje (=cache) met een logboekje waarin je je naam kunt zetten als bewijs dat je de cache gevonden hebt. Vervolgens kun je op internet een log plaatsen bij deze cache, zodat je later kunt zien welke je wel en welke je niet gedaan hebt.
Heb je wat meer tijd, dan kun je voor een multicache gaan. Op het eerste punt vind je dan een aanwijzing die je nodig hebt om naar een volgend punt te gaan. Dat gaat zo door tot je bij de cache bent. Een mutl kan 30 meter zijn, maar ook 25 km. In Nederland liggen er zo’n 20.000, dus ik kan nog wel even vooruit. Verder liggen er in de meeste landen ook caches, in totaal een paar miljoen…
Het leuke is dat ook in skigebieden caches liggen, dus ook tijdens mijn wintersport kan ik deze hobby’s combineren. Inmiddels heb ik ruim 3.000 caches gevonden.
Verder ben ik dol op bord- en kaartspellen. We hebben regelmatig spellenavonden (of hele dagen) en daarbij komt van alles op tafel. In oktober gaan we altijd met een groep vrienden naar de grootste spellenbeurs ter wereld in Essen (Duitsland). Om een indruk te geven: de oppervlakte van de beurs is ongeveer 8 voetbalvelden en er komen 150.000 bezoekers. Gigantisch dus…
Ik help ook diverse uitgevers mee om Nederlandse versies van buitenlandse uitgaven hier uit te kunnen brengen. Dat doe ik door spellen te testen en spelregels te vertalen. En alsof dat nog niet genoeg is, help ik ook nog mee met een spellenwebsite: spelmagazijn. Allemaal hobby, ik verdien er niks aan (daarom durf ik de naam ook wel te vermelden).
En dan heb ik nog een hobby. Als zuiderling kun je er bijna niet omheen: carnaval! En dan niet 3 dagen per jaar, maar al vanaf nu. Ik maak samen met zo'n 20 anderen muziek in een Oeteldonks dweilorkest en daarmee gaan we voor en tijdens carnaval de vele kroegen, zalen en tenten af in Den Bosch. Erg leuk en heel anders dan carnaval vieren als “toeschouwer” of in één zaal. Publiek hebben we genoeg, want tijdens carnaval zijn er zo'n 100.000 bezoekers in Oeteldonk.
Er gaat veel tijd zitten in al deze hobby’s, maar gelukkig deel ik deze alle 4 met mijn vriendin. Daar ben ik wel heel blij mee (al 18 jaar), want we kunnen hierdoor steeds samen op pad!