Meest voordelige skigebied in het hoogseizoen (redelijk groot gebied)

• CS

In 2005 en 2006 ben ik in Polen (Karpazc) en Slowakije geweest.

Het skiën daar stelt niet veel voor, een paar bergjes en dan houdt het vaak op, dan moet je weer 10 km rijden naar het volgende gebied en weer een aparte pas kopen van 25 euro om daar wat bergjes af te kunnen gaan, dus uiteindelijk ben je duurder uit en zijn de faciliteiten minder dan bijv. Winterberg.

Daarnaast was het personeel altijd super chagrijnig en nors, alsof ze nog in de communistische tijd leefden…

In de zomer ben ik vaak in Servië, Kroatië en Bosnië geweest (spreek ook wat Servo Kroatisch) maar daar waren de mensen toch wat toegankelijker.

Ga daarom liever gewoon naar Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland of Zwitserland.

In Oostbloklanden is het bier goedkoper, maar volgens mij valt dat verschil de laatste tijd ook wel mee.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Je zit natuurlijk met het feit; waar kijk je naar? Aantal km's? Afstand tot piste? Zijn er BAS (Bus Appartement en Skipas) aanbiedingen ?

Hebben jullie tips?

• Janneke

Ik ben nog nooit in Polen geweest, dus kan daar niet over oordelen.

Waar ik op let? Eerlijk gezegd vind ik het aantal pistekilometers steeds minder interessant.

Als een skigebied wat kleiner is, neem ik die ene fijne piste gewoon wat vaker, maakt mij niet uit.

Ik wil gewoon een heerlijke vakantie, elke dag buiten zijn, lekker skiën, maar ook relaxen, dus in de ochtend een koffiestop, lekker lunchen in leuke sfeervolle hutjes op de piste, aan het eind van de middag een biertje of glühwein in de après-ski bar, 's avonds een hapje eten. Lekker genieten van de omgeving en de kneuterige gezelligheid. Als dat op niet al te verre afstand kan, helemaal fijn. Ook leuk als het een gebied is dat ik nog niet ken. Maar ik let ook op prijs.

Kortom, ik ga graag naar Oostenrijk (maar wijk een enkele keer uit naar Frankrijk, Zwitserland of Italië), probeer waar mogelijk bestemmingen rond de 900 km te zoeken, in een gezellig dorpje dat nog wat te bieden heeft aan leuke kroegjes en gemütliche restaurantjes. Heb de afgelopen jaren al heel wat verschillende bestemmingen aangedaan, zoals Morgins, Kappl, Passo Pordoi, Hinterglemm, Montalbert, Kirchberg, Lermoos, Kaprun, Sölden, en komende kerst Warth-Schröcken.

• kootje

De bestemming is bij ons nogal eens bijgesteld. In het begin moest het klein en eenvoudig zijn. Meestal Oostenrijk. Daarna met de skischool mee naar VT Frankrijk, Inmiddels werd er een groter gebied gevraagd, voor de jonge heren. En zoals velen weten een 8-tal jaren Les Arcs omdat we daar een apartement hadden en ons daar prima vermaakten. Voorr ons voelde het als een warme deken. Nu met 2 kleinkinderen wordt het Fügen, Oostenrijk. Spieljoch is niet zo groot, leuk voor de kleinkinders kunnen ze na de les nog even zelf op pad. En voor de groten naar Hochfugen en eventueel rest van het Zillertal. En Opa en Oma moeten toch ook wat te doen hebben in die 2 weken en dat zal best goedkomen. En zo zal iedereen elk jaar wel kiezen. Hoe groot is de groep, gaan we samen of met grote of kleine kinderen. Wanneer gaan we en is er dan nog wel ergens een plekje te vinden waar we kunnen slapen. In ieder geval duurt het voor ons nog toch februari. En voor een feestje moet je zelf de slingers en ballonnen ophangen. Ik heb er zin in in ieder geval.

• Snowy

Ik ga al een jaar of 10 met een groep van 15-25 personen op vakantie. En aangezien ik het steeds organiseer, bepaal ik waar we op letten! :D

Met een groep moet je toch op andere zaken letten, dan wanneer we met zijn tweetjes gaan. Bijvoorbeeld:

- we zijn graag met de groep samen, dus wordt het één groot chalet;

- sommigen willen tussen de middag thuis eten, dus moet het chalet aan of dichtbij de piste liggen;

- we hebben skiërs van divers niveau, dus moeten de pistes dit ook zijn. Je komt dan al snel op een groter gebied uit;

- we gaan laat in het seizoen (half maart). Sneeuwzekerheid wordt dan ook belangrijker;

- de meesten gaan met de bus. De plaats moet dus niet in een uithoek liggen. BAS hoeft niet, maar is wel makkelijk.

Het budget is wel van belang, maar niet doorslaggevend. Liever een paar tientjes pp extra betalen en dan meer ruimte hebben, dan een krappe acco.

• Yvonne

Je moet voor jezelf bepalen wat je het belangrijkste vindt: groot gebied, luxe acco, etc. En wat je daar voor kunt (en wilt) betalen.

Zelf vind ik een groot aaneengesloten gebied (> 400km's) en een ruime accomodatie aan de piste het aller belangrijkst, en dan vind ik het niet zo'n probleem om daar iets meer voor te moeten betalen.

Wat ik absoluut niet wil is gedoe met skibussen naar de piste. Maar nogmaals, dat is erg persoonlijk.

Ik zou de sites van BIZZ, SUNWEB e.d. in de gaten houden.

• Marinus

Aaneengesloten gebied van > 400 kilometer? Dan blijven er 4 gebieden in Europa over. 't Is maar wat je “redelijk groot” noemt…