Morillon (Le Grand Massiv) of La Plagne Montalbert

• Ewald

Hoi,

Wij zoeken een appartement aan de piste in de kroikusvakantie en we hebben iets gevonden in Morillon (Le Grand Massiv) en La Plagne Montalbert.

We willen nl. voor niet al teveel geld wel aan de piste zetten.

We willen echter ook wel een keer tussen de middag terug naar het appartement.

Ik heb nu de volgende vraag;

Het lijkt mij dat je vanuit Morillon sneller een beetje centraal in het betreffende skigebied bent dan vanuit La Plagne Montalbert.

Tevens kun je daar volgens mij ook wat sneller/directer weer terug in je appartement.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Andere voor- en nadelen over de 2 gebieden (bij voorkeur in vergelijking met elkaar) zijn ook welkom.

Ik ga er vanuit dat het normaalgesproken met de hoeveelheid sneeuw half februari wel goed zal zitten.

Alvast bedankt.

• Janneke

Hi Ewald,

Ik ben een paar jaar geleden in Montalbert geweest (klik hier voor reisverslag).

Tja, Montalbert ligt een beetje in een uithoek van het skigebied (waarom alles dan ook wat goedkoper is dan centraal in het skigebied, zoals La Plagne, Les Arcs). Je moet dus altijd eerst een paar liften en pistes doen, voordat je een beetje midden in het skigebied zit. Tussen de middag even heen en terug naar je appartement kost dus best wel wat tijd.

Wij vonden het heerlijk in Montalbert, leuk klein dorpje, een paar oude huizen, een paar kruideniers, boetiekjes en een supermarkt, een handjevol bars en restaurantjes en dat is het. Maar ja, zoveel mensen, zoveel smaken.

Wat sneeuwhoeveelheid in februari betreft, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Maar met Moeder Natuur weet je het natuurlijk nóóit helemaal zeker.

Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt… Montalbert of Morillon.

Groet, Janneke

• Snowy

De afgelopen 2 jaar ben ik in Paradiski geweest.

Zoals Janneke al aangeeft, is Montalbert een leuk dorpje. De pistes erboven zijn ook goed te doen, maar als je tussen de middag in je acco wilt eten, dan ga je niet ver komen. Wij zaten in Vallandry (in het deel van Les Arcs) en konden in een dag op en neer naar Montalbert (niet helemaal via de kortste route, maar wel met stevig doorskiën). Vallandry zou wel geschikt zijn, aangezien je vanuit het grootste gedeelte van het skigebied met één lift terug kunt komen in Vallandry.

Misschien is Plagne 1800 een betere optie als je centraal wilt zitten. Van daaruit kun je met één lift naar het centrale deel van het gebied en dat scheelt net een beetje.

Les Grand Massif is wat langer geleden, maar ik weet er nog wel iets van. Vanuit Morillon heb je wel een iets groter bereik dan vanuit Montalbert, maar het gebied bij Flaine ga je ook niet echt zien. En Samoëns wordt ook “aantikken en weer terug”.

Ik weet niet precies wat de acco's allemaal kosten, maar Les Menuieres of La Tania zou een optie kunnen zijn.

Qua kosten kan ook een wat minder bekend skigebied, zoals Valloire/Valmeinier of Les Sybelles een alternatief kunnen zijn.

• Ewald

Het is uiteindelijk Morillon - Les Esserts geworden. Dus niet helemaal in het dal maar op 1100 meter hoogte.

Ik heb de skimap eens goed bekeken en ik verwacht dat ik vanuit Morillon ook best wel in Flaine, samoens en Les Carroz kan komen. Gewoon lekkers kilometers maken.