beste wintersportgebieden

• kootje

Nu gaan wij maar met z'n 2tjes en zonder caravan, ik heb wel een tolweg gezien (Bergen) maar nooit betaalpoortjes. Je wordt gefotografeerd, maar nooit een rekening van gezien. En….. wij hoeven niet meer in het hoogseizoen, behalve wanneer we een keer met de kleinkinderen willen, maar of dat er ooit van komt weet ik niet. Met een camper lijkt me wel wat, maar die dingen huren is ook al geen kattenpis.

• Marinus

Ja hoor, ongeveer 6 tot 8 rekeningen in huis gekregen. Netjes met de foto er bij :-)

• Ewald

Voor komend jaar kijk ik toch weer met een schuin oog naar Noorwegen.

Zoals al eerder gezegd is: “Wintersport is gewoon duur”

Op de Noorse pistes zie ik voor wat betreft de prijzen van eten en drinken niet veel verschil met Frankrijk.

Tijden wintersport zie ik verder weinig winkels van binnen. Ik ben zo'n Hollander die van huis pannenkoekenmix, macaroni, soep etc meeneemt.

Het prijsverschil tussen Noorwegen en Frankrijk zit hem voor mij met name in de prijs van de reis; je moet nu éénmaal een stuk met een boot.

Voorwat betreft de vergelijking voor het skien en de vakantie-ervaring is het appels met peren vergelijken:

- De noorse gebieden zijn een stuk kleiner

- De reis met de boot is een stuk leuker en relaxter

- Persoonlijk vind ik de sfeer in Noorwegen erg prettig

• Marinus

Prijs van de boot viel mij nog mee. We vertrokken vanuit Hirsthals (bovenin Denemarken). Wel op tijd geboekt en we voeren op een dinsdag meen ik.

• Ewald

Klopt. Met die overtocht valt het wel mee.

Maar ja, ik ga voor Kiel - Oslo. :D

Tot 2 jaar terug hadden die een winteractie: een retour voor de prijs van een enkele reis.

Sinds vorig jaar hebben ze flexibele prijzen; hoe eerder je boekt, des te ‘goedkoper’ het is.

Vorig was de laagste prijs voor een retour 600 euro; voor die tijd was het 550 euro.

Maar dan moet je dus wel opletten en op het juiste moment boeken.

• ronaldski

Ewald, ik ben het met je eens. We hebben vorig jaar een week in Zweden (Are) en een week in Noorwegen (Trysil) geskied. Dat is allebei uitstekend bevallen. Trysil was voor de 2e keer en beide plaatsen zijn wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Inderdaad kleine gebieden, heel anders dan Frankrijk. Maar Are en Trysil zijn wel leuke gebieden, waar je je prima een week kan vermaken.

Wat de prijzen betreft, vond ik het in vergelijking met Frankrijk meevallen. Zeker als je in een appartement (bijv van Skistar) zit en een deel van de vakantie zelf kookt. Tussen de middag picknicken de Noren langs de pistes. Een vuurtje, worstjes braden en eten maar. De drank is inderdaad niet goedkoop. € 13,50 voor een groot glas bier is niet mis. De drankprijzen in de supermarkt zijn wat lager, maar als je met de auto bent, dan is het zeker aan te raden om zelf wat mee te nemen. De sfeer in beide landen is goed, maar wel verschillend. De Zweden zijn wat bourgondischer, de Noren wat stugger.

De echte kosten zitten in de reis. Met de boot heen en weer is duur (in ons geval Kiel-Göteborg heen en Oslo-Kiel terug), maar het is een uitermate relaxte manier van reizen, dus ook vakantie. De boot vaart 's nachts, je hebt een hut, je kan heerlijk eten en er is vermaak. Vergelijkbaar met een cruise (ik weet niet of dat voor iedereen een aanbeveling is ;) ). Je komt 's morgens aan. Helaas is Are niet in één dag te rijden, maar Trysil ligt op slechts 2 uur rijden van Oslo.

• Ewald

Jouw ervaring met Scandinavie komt dus overeen met die ons ons.

Wij hebben ondertussen in Trysil, Hemsedal, Hafjell en Geilo (1 dag, maar dat was ruim voldoende …) geskied.

De tip om voor een appartement bij oa. Skistar te kijken is een goede. Tot op heden boekten wij oa. bij Norgereiser. Dat is ook goed geregeld.

Nog wel een vraagje: Ben je naar Are met de auto gereden?

Zo ja, waar heb je dan ongeveer overnacht?

Je vakantie wordt dat wel weer 2 dagen langer….

• ronaldski

Ewald,

Wij zijn inderdaad met de auto naar Are gereden. Are is eigenlijk te ver om er een week te gaan wintersporten. Dan is de verhouding reisdagen-skidagen zoek. Maar bij ons was Are een onderdeel van rondrit langs Are en Trysil in bijna 3 weken. Na de oversteek Kiel-Göteborg (op zich al vakantie), zijn we in 5 uur naar Stockholm gereden. Daar hebben we 3 nachten bij familie geslapen, met als doel de stad bekijken. Stockholm is een leuke stad en we boften extra omdat er net een prinses was geboren. De stad stond dus helemaal op z'n kop. Erg gezellig.

Van Stockholm naar Are is het 675 km met een geschatte reistijd van ca. 8 uur. Een fors stuk over voornamelijk 2-baanswegen. Wij hebben het iets sneller gedaan, omdat de wegen goed berijdbaar waren. Als je rekening houdt met slecht weer en wegen, dan kan je beter een stuk noordelijker dan Stockholm overnachten. In Are is het hebben van een auto niet noodzakelijk maar wel handig.

Omdat onze 2 weken niet aansloten, hebben we op weg naar Are een nacht in Trondheim doorgebracht. Ook een gezellige stad met leuke overdekte terrassen, uitstekend geschikt voor in de lange Scandinavische winter. De afstand Are-Trysil is trouwens ook fors, dus een tussenstop kwam wel goed uit. Are-Trondheim is slechts 3 uur rijden en Trondheim-Trysil ca. 6 uur, nogmaals afhankelijk van de conditie van de wegen.

De afstand Trysil-Oslo is maar 2 uur rijden. Dus vanuit Nederland heen en weer met de nachtboot Kiel-Oslo goed te doen. Maar in Trysil heb je niet echt de auto nodig. Tussen Oslo en Trysil rijdt een bus.

Als je in Zweden of Noorwegen wilt wintersporten en je wilt niet al te veel reistijd kwijt zijn, dan is mijn advies om te kiezen voor het vliegtuig. Daar hangt wel een fors prijskaartje aan.

Ronald.

Opmerking Skistar: dit bedrijf verhuurt een deel van hun appartementen ook van zondag tot zondag ipv zaterdag-zaterdag.

• André

@ skiester

Idd persoonlijk, maar wat kun je verwachten van iemand die als nickname Serfaus voert :-) dat gebazel over die pistekilometers, zo subjectief. Zermatt gaat in ieder geval tot 3800 meter, hoger kun je in Europa niet komen, tenminste op geprepareerde pistes, aan die lengte komt Serfaus never nooit niet natuurlijk. Verder is het gebied Ischgl-Samnaun ook groter dan SLF en dan kun je nog lkkr belastingvrij shoppen in Samnaun :-)

• serfaus

Beste Andre leuke interessante naam trouwens, gooi je hoge ogen mee.

Jij bent duidelijk fan van Zermatt en wat wil je daarme zeggen dat dat het beste skigebied is van Europa ?, lees jij geen magazines met verkiezingen en ja ik ben ook 3x in Ischgl geweest, topgebied klopt alleen erg veel russen tegenwoordig die de mondaine sfeer die er hing behoorlijk verpesten en Zermatt ook zomers geweest prachtig maar je gaat Zwitserland toch niet vergelijken met de ultieme wintersport waar Oostenrijk om bekend staat.